Newsy

Rośnie sprzedaż mieszkań od deweloperów. Zapowiada się kolejny rekordowy rok

2017-01-11  |  06:55

Ubiegły rok był kolejnym, w którym sprzedaż mieszkań na rynku pierwotnym rosła. Był to także okres stabilnych cen – wahnięcia w ciągu nie przekraczały 2–3 proc. W 2017 roku te tendencje będą się utrzymywać – ocenia Polska Federacja Rynku Nieruchomości. Pośrednicy spodziewają się także dalszej ofensywy deweloperów. Wyniki kolejnych 12 miesięcy mogą się okazać rekordowe, choć dużo będzie zależeć od otoczenia gospodarczego. 

Rok 2016 to już trzeci z rzędu, w którym wzrasta liczba sprzedanych mieszkań na rynku pierwotnym. To najlepszy czas dla tego segmentu rynku nieruchomości. Na rynku wtórnym mamy stabilizację cen dotyczącą sprzedaży z lekkim wzrostem w III i IV kwartale. Moim zdaniem te wzrosty będą się utrzymywały – ocenia w rozmowie z agencją Newseria Biznes Jerzy Sobański, członek i rzecznik Polskiej Federacji Rynku Nieruchomości.

Ponad połowa pośredników w obrocie nieruchomościami w najnowszym badaniu PFRN „Puls Rynku” wskazuje, że 2016 rok upłynął pod znakiem stabilnych cen na rynku pierwotnym i wtórnym. Blisko 48 proc. wskazało na dużą podaż, przede wszystkim na rynku pierwotnym. Pod względem liczby sprzedanych mieszkań ubiegły rok był rekordowy. Podobne wyniki rynek może zanotować również w tym roku, choć jak zaznacza Sobański, będzie to zależało od kilku czynników.

Gospodarka na pewno może mieć wpływ na to, co się będzie działo na rynku nieruchomości. Już po ostatnich miesiącach widzimy, co się dzieje ze złotym. Zmiana wartości złotego w stosunku do walut rozliczeniowych w Unii Europejskiej i USA to czynniki, które mogą mieć wpływ na zmiany cen, bo to napędza inflację – tłumaczy rzecznik PFRN.

Z danych GUS wynika, że od stycznia do końca listopada wydano pozwolenia lub dokonano zgłoszenia na budowę ponad 190 tys. mieszkań, czyli o blisko 11 proc. więcej niż rok wcześniej. Jeszcze bardziej wzrosła liczba mieszkań, których budowę rozpoczęto (o 11,8 proc.). To oznacza, że w 2017 roku coraz więcej mieszkań będzie oddawanych do użytku.

Warszawa, Wrocław, Trójmiasto, Kraków to rejony, w których na pewno warto jest inwestować w mieszkania. Tam mamy gwarantowany poziom dochodów, które tę inwestycję mogą czynić opłacalną – wskazuje Jerzy Sobański.

Duży popyt na mieszkania w 2016 roku nie wpłynął znacząco na ceny lokali, które utrzymywały się na stabilnym poziomie. Różnice nie przekraczały 2–3 proc. Jak podkreśla Sobański, w Warszawie wzrosty cen były widoczne głównie w III i IV kwartale. Na stabilnym poziomie, z lekką zwyżką, utrzymują się natomiast ceny najmu.

Program mieszkań na wynajem na razie nie wpłynął w żaden sposób na obniżkę cen najmu. Ceny w ramach programu są często nawet wyższe od cen klientów indywidualnych wynajmujących mieszkania. Może to wpłynąć na standard usług, na standard wynajmu, ale na ten moment na ceny większego wpływu nie ma – analizuje Sobański.

Zdaniem eksperta niewielki wpływ na rynek będzie mieć także program Mieszkanie Plus.

To efekt przede wszystkim małego wolumenu mieszkań, który może w ramach tego programu powstać. Mówi się o około 6 tys. mieszkań, to niewiele przy 60 tys. sprzedanych mieszkań. Poza tym sądzę, że będzie dotyczył raczej rejonów uboższych Polski. Sektor rynku, który będzie obsługiwany przez te mieszkania, też nie jest sektorem najwyższych cen, bo lokale będą powstawać z myślą o przede wszystkim osach niezamożnych i średniozamożnych – ocenia rzecznik PFRN.

Resort infrastruktury podaje, że w ciągu kilku lat można się spodziewać powstania 300 tys. lokali. Mieszkania będą powstawać we wskazanych przez gminy lokalizacjach, mają mieć umiarkowane czynsze, dzięki czemu będą dostępne również dla mniej zamożnych rodzin.

Ponad połowa pośredników w obrocie nieruchomościami nie jest w stanie jednoznacznie wskazać, czy nowy program wpłynie na rynek nieruchomości. Blisko 40 proc. zakłada, że nie zrewolucjonizuje rynku, a niewiele mniej uważa, że wpływ będzie dostrzegalny jedynie w mniejszych miastach, gdzie mało jest oferty deweloperskiej.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Rady Podatkowej

Targi Bezpieczeństwa

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji

Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.

Konsument

Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.

Handel

Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.