Mówi: | Tomasz Bojęć |
Funkcja: | partner zarządzający |
Firma: | ThinkCo |
Wraz ze wzrostem cen standardowych nieruchomości rośnie zainteresowanie segmentem premium. Co 10. lokal w Polsce ma podwyższony standard
Segment mieszkań luksusowych w Polsce stanowi ok. 1 proc. rynku, a mieszkań o podwyższonym standardzie – do 10 proc. – wynika z szacunków firmy ThinkCo. Zdecydowana większość, bo 85 proc., ofert luksusowych apartamentów pochodzi z pięciu polskich miast – Warszawy, Gdańska, Wrocławia, Krakowa i Gdyni. – Im droższe mieszkania na rynku standardowym, tym bardziej akceptowalne dla wielu nabywców jest zapłacenie jeszcze więcej za zakup mieszkania na rynku luksusowym – mówi Tomasz Bojęć, partner zarządzający ThinkCo.
– Chcieliśmy zrozumieć, jaka jest skala rynku nieruchomości premium, przyjrzeć mu się i zastanowić, jaki jest jego wpływ na polski rynek, jakie są zalety i wady, na ile może wpływać negatywnie i pozytywnie, jakie czynniki na niego rzutują. Wnioski z naszego raportu pokazały, że skala rynku jest mniejsza, niż się wielu ludzi spodziewa, natomiast jego wpływ jest niebagatelny i raczej pozytywny – mówi agencji Newseria Biznes Tomasz Bojęć.
Z raportu „Z wyższej półki. Mieszkania o podwyższonym standardzie i luksusowe” ThinkCo, przygotowanego przy współpracy z Otodom, NOHO Investment i Renters.pl, wynika, że łącznie w pięciu miastach w Polsce: Warszawie, Gdyni, Gdańsku, Krakowie i Wrocławiu znajduje się 85 proc. wszystkich luksusowych apartamentów. Najbardziej rozbudowanym rynkiem nieruchomości o podwyższonym standardzie i luksusowych jest Warszawa. W stolicy znajduje się 27 proc. ofert mieszkań o podwyższonym standardzie oraz 31 proc. luksusowych apartamentów. Autorzy raportu wskazują, że segment mieszkań luksusowych w Polsce stanowi ok. 1 proc. rynku, a mieszkań o podwyższonym standardzie – do 10 proc. Z ogłoszeń sprzedaży może jednak płynąć mylne wrażenie, że segmenty te są znacznie większe.
– Większość ofert występujących na rynku, które używają określenia „luksusowe”, „apartament” czy „premium”, nadużywa tego określenia, w rzeczywistości nie spełniając podstawowych wymagań związanych z tym faktem – zauważa partner zarządzający ThinkCo. – Rynek premium to nie jest to, jak wyposażymy mieszkanie, jak je wyremontujemy, ale to, w jakich warunkach ono występuje, jak wygląda cały budynek, jaka jest jego skala, proporcje metrażu do liczby pokoi, jakie są udogodnienia w budynku czy w jakiej lokalizacji się on znajduje.
Na rynku nieruchomości nie ma jednego uniwersalnego pojęcia, które wyznacza segment premium. Najczęściej mieszkania tej klasy definiuje ich ograniczona podaż. Typowe dla niej są również przestronne apartamenty z wysokim sufitem usytuowane w wyjątkowych lokalizacjach i oferujące spektakularny widok z okna, a także dodatkowe usługi, m.in. concierge. Klienci są w stanie zapłacić więcej za wysoką jakość.
Segment premium obejmuje mieszkania, których cena za 1 mkw. jest o co najmniej 80 proc. wyższa względem średniej miejskiej. Im lepsza lokalizacja czy widok z okna, tym cena wyższa. Przykładowo wartość 1 mkw. lokali ze spektakularnym widokiem, położonych na co najmniej 15. piętrze jest wyceniania o 10 proc. powyżej średniej za mkw. dla całego segmentu. W przypadku, gdy mediana cen za mkw. pobliskich nieruchomości przekracza 20 tys. zł, wartość mieszkania premium jest wyceniana o przeciętnie 19 proc. więcej.
Z analizy ThinkCo wynika, że na zakup lokalu najczęściej decydują się osoby, które dzięki przypływowi gotówki są w stanie przenieść się do mieszkania o wyższym standardzie, często przy przynajmniej częściowym wsparciu kredytem. Od swojego nowego domu oczekują większego komfortu. Kolejna grupa klientów to zamożni obcokrajowcy, głównie Ukraińcy i Białorusini, którzy przez niestabilną sytuację w swoich krajach zamieszkali w Polsce i czują, że zostaną na dłużej. Ludzie sukcesu, przedsiębiorcy, osoby publiczne z bardzo zasobnym portfelem traktują nieruchomości jako wizytówkę. Przyciąga ich wyjątkowa lokalizacja, równie ważne są też komfort i elegancja.
– Im droższe są mieszkania na rynku standardowym, tym bardziej akceptowalne dla wielu nabywców jest zapłacenie jeszcze więcej za zakup mieszkania na rynku luksusowym. Skoro mają już dużo zapłacić za nieruchomość, to płacą jeszcze nieco więcej, ale za wyższy standard. Natomiast nie spodziewamy się tego, aby realnie skala tego rynku wzrosła drastycznie – ocenia Tomasz Bojęć.
W latach 2020–2023, w trudnych warunkach geopolitycznych i makroekonomicznych, apartamenty o najwyższym standardzie utrzymały lub podwyższyły swoją wartość. Cena za 1 mkw. w topowych lokalizacjach w Warszawie oscyluje w granicach 30–40 tys. zł, a w pojedynczych przypadkach ceny transakcyjne są jeszcze wyższe. Cytowani w raporcie analitycy Hamilton May przewidują, że w 2024 roku wartość nieruchomości luksusowych będzie rosła, choć wolniej niż w latach ubiegłych.
Raport KPMG „Rynek dóbr luksusowych w 2023 roku” podaje, że rynek luksusowych nieruchomości szybko się rozwija i wysokie ceny nie zniechęcają nabywców. W 2022 roku popyt przewyższał podaż. Szacuje się, że wartość rynku nieruchomości mieszkalnych premium i luksusowych w Polsce wyniosła 2,8 mld zł i wzrosła o 9 proc. w stosunku do 2021 roku.
– Również zainteresowanie najemców rośnie. Choć polski rynek najmu jest nadal w powijakach i uchodzi za substandard wobec mieszkalnictwa własnościowego, co wynika z naszych mechanizmów kulturowych, własnościowych. To też powoduje, że najemcy w naturalny sposób nie myślą o sobie w takiej kategorii, że mogliby wynajmować premium – wskazuje partner zarządzający ThinkCo.
Coraz więcej osób decyduje się też na wynajem luksusowych lokali, choć wciąż jest to stosunkowo niewielka grupa. Na najem częściej decydują się osoby, które nie lubią się przywiązywać do jednego miejsca. Niejednokrotnie posiadają nieruchomości, ale najem pozwala im mieszkać w miejscach o wyższym standardzie i lepszej lokalizacji.
– Ci bardziej świadomi najemcy to osoby, które widzą sens w tym, żeby wynająć mieszkanie za powiedzmy 10 tys. zł miesięcznie w sytuacji, w której koszt jego zakupu wyniósłby 4 czy 5 mln, co oznacza, że rata byłaby wyższa niż 10 tys., gdyby wzięły je w kredyt. Te pieniądze, które przeznaczyłyby na kredyt, przeznaczają na zakup na przykład mniejszych mieszkań na rynku standardowym, a jednocześnie samemu wynajmują droższe mieszkanie na rynku najmu luksusowego – tłumaczy ekspert.
Inną grupą są ekspaci, najczęściej specjaliści w międzynarodowych organizacjach, którzy w Polsce przebywają jedynie tymczasowo i mieszkają w nieruchomościach wynajmowanych przez pracodawcę. Atrakcyjne mieszkanie traktowane jest jako benefit pracowniczy.
Czytaj także
- 2024-12-06: Luksusowe wydania książek w centrum zainteresowania kolekcjonerów. W Warszawie można zobaczyć ponad 20 białych kruków z Polski i zagranicy
- 2024-09-25: Trwają prace nad strategią migracyjną Polski na lata 2025–2030. Eksperci apelują o duży nacisk na mieszkalnictwo
- 2024-08-28: Polacy decydują się na coraz mniejsze domy i bez garaży. Wzrost kosztów budowy może wkrótce przyspieszyć
- 2024-08-22: Lato to szczyt sezonu remontowego. Wakacyjne modernizacje znacznie częściej dotyczą mieszkań niż domów
- 2024-08-26: Mimo wybudowania ponad miliona mieszkań w ciągu dekady warunki mieszkaniowe Polaków się nie poprawiają. Rządowe programy też nie przynoszą rezultatów
- 2024-09-02: Na rynku najmu brakuje większych mieszkań, a popyt na nie rośnie. Coraz popularniejszy może się stać najem domów
- 2024-09-18: Właściciele mieszkań obawiają się nierzetelnych najemców. Rynek najmu profesjonalizuje się bardzo powoli
- 2024-08-28: Tomasz Jacyków: Ludzie z niską samooceną zakładają cudze metki i eksponują wielkie logo. Często noszą ubrania podrabiane, czyli są to udawacze, oszuści
- 2024-07-22: Polskie wybrzeże przyciąga coraz więcej turystów z zagranicy. Apartamenty nad morzem wracają do łask inwestorów
- 2024-06-18: Mimo wysokich cen mieszkań i stóp procentowych zainteresowanie kredytami hipotecznymi rośnie. Banki apelują o uproszczenie i ucyfrowienie procedur
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Infrastruktura
Rekordowa pożyczka z KPO dla Tauronu. 11 mld zł trafi na modernizację i rozbudowę sieci dystrybucji
Bank Gospodarstwa Krajowego i spółka Tauron podpisały umowę pożyczki, dzięki której spółka dostanie 11 mld zł na modernizację i unowocześnienie swojej sieci elektroenergetycznej oraz dostosowanie jej do rosnącej liczby źródeł OZE. To rekordowa kwota i największe jak dotąd finansowanie inwestycji wspierającej transformację energetyczną w Polsce. Środki na ten cel pochodzą z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności.
Infrastruktura
Rolnictwo czekają znaczące inwestycje. Bez nich trudno będzie zapewnić żywność 10 mld ludzi
Zrównoważona produkcja i zabezpieczenie żywności dla rosnącej populacji będą filarami zbliżającej się rewolucji rolniczej. Wysiłki rolników będą nakierowane na ograniczanie zasobów wodnych, śladu węglowego przy jednoczesnym zwiększaniu plonów i ochrony roślin przed szkodnikami. Trudno będzie to osiągnąć bez innowacji – zarówno cyfrowych, jak i biologicznych. Rolnicy w Polsce są otwarci na nowe rozwiązania, ale potrzebują do tego wsparcia eksperckiego i finansowego.
Telekomunikacja
Inżynierowie z Warszawy pracują nad innowacjami dla całej Grupy Orange. Ich specjalności to AI i cyberbezpieczeństwo
– Patrzymy na innowacje globalnie. To oznacza, że Grupa Orange inwestuje tutaj, w Polsce, w 300-osobowy zespół, który tworzy usługi skalowalne wykorzystywane przez całą grupę – mówi Marcin Ratkiewicz, dyrektor Orange Innovation Poland. Poza Francją to największy zespół badawczo-rozwojowy operatora. Polscy inżynierowie specjalizują się m.in. w AI, cyfrowej transformacji biznesu i sieci czy automatyzacji procesów. CERT Orange Polska – czyli jedno z czterech głównych centrów cyberbezpieczeństwa Grupy Orange – wyznacza trendy w tym obszarze dla innych europejskich rynków. Jak wskazuje ekspert, globalne podejście zwiększa efektywność kosztową i buduje kulturę eksperymentowania.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.