Mówi: | Bartosz Szatkowski |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | Quiza |
Na polski rynek rocznie trafiają banany o wartości 1 mld zł. Importerzy owoców chcą budować rozpoznawalne marki
Banany wpisują się w modę na zdrowe odżywianie, więc konsumpcja będzie wzrastać w najbliższych latach – przewidują importerzy tych owoców. Do Polski banany trafiają głównie z Ekwadoru i Kolumbii, a wartość polskiego importu w ubiegłym roku przekroczyła 1 mld zł. Na tym rynku trudno zbudować rozpoznawalną markę – ocenia prezes firmy Quiza, jednego z głównych importerów bananów. Dla klientów kluczowym czynnikiem, który wpływa na zakup, wciąż jest cena.
Obecnie ok. 80 proc. importowanych bananów trafia do dyskontów i sieci supermarketów, resztę obrotu stanowią hurtownicy. Kluczowymi czynnikami determinującymi sprzedaż są w dalszym ciągu cena. Na tym rynku klienci wciąż zwracają niewielką uwagę na markę.
– Marka na rynku spożywczym to nowość, zwłaszcza jeżeli chodzi o rynek i owoców. Quiza zdecydowała się na to jako jedna z pierwszych firm w Polsce. Zbudowanie własnej marki bananów było procesem złożonym i długofalowym. Wpłynęła na to przede wszystkim współpraca z sieciami handlowymi, które wprowadziły nas w ten obszar. Wymogi jakościowe sieci handlowych doprowadziły do zbudowania produktu, który postanowiliśmy sprzedawać klientom pod własnym szyldem – podkreśla Bartosz Szatkowski, prezes zarządu firmy Quiza w rozmowie z agencją informacyjną Newseria.
W opinii Bartosza Szatkowskiego wprowadzenie własnej, rozpoznawalnej przez klientów marki znacząco umocniło pozycję firmy na krajowym rynku. Quiza jest obecnie jednym z największych importerów bananów, które w Polsce sprzedaje pod zarejestrowaną cztery lata temu własną marką Quiza Banana. Niedojrzałe owoce eksportuje również do państw takich jak m.in. Francja, Niemcy, Wielka Brytania, Rumunia, Holandia, Ukraina i Białoruś. W nawiązaniu kontaktów zagranicznych w pierwszym etapie działalności firmie pomogło wsparcie polskiego rządu.
– Ingerencja państwa w pierwszym etapie kontaktów zagranicznych jest bardzo ważna dla polskich firm. Są kraje, w w których bez współpracy z ministerstwem spraw zagranicznych trudno jest wejść na obcy rynek. W naszym przypadku również ingerencja polskiego rządu w przypadku zakupu owoców w krajach Ameryki Centralnej była bardzo ważna, ponieważ ułatwiła nam kontakty z przedsiębiorstwami w tamtych regionach – przyznaje prezes firmy Quiza.
Jak wynika z danych GUS, wartość polskiego importu bananów (świeżych i suszonych) to nieco ponad 1 mld zł rocznie, co oznacza około 375 tys. ton sprowadzanych co roku do Polski. Głównie owoce trafiają do nas z Ekwadoru i Kolumbii (wartość przekracza 730 mln zł). Pomimo doświadczenia w kontaktach handlowych na rynkach zagranicznych, firma nie zamierza podbijać zagranicznych rynków.
– Ekspansja międzynarodowa w przypadku naszej firmy jest możliwa, ale tylko w przypadku marki własnej. To umożliwia również wejście w inne obszary sprzedaży. Na razie skupiamy się jednak na rynkach lokalnych, na których sprzedajemy nasze produkty. Chcemy być rozpoznawalni i chcemy, aby nasi konsumenci kojarzyli, że marka bananów nie musi być egzotyczna, może być marką polską – mówi Bartosz Szatkowski.
Przeciętny Polak zjada średnio 7 kg bananów rocznie, czyli trzy razy mniej niż wynosi spożycie w krajach skandynawskich. Dlatego konsumpcja owoców w najbliższym czasie będzie znacząco wzrastać, zwłaszcza że banany są postrzegane jako pełnowartościowe i pełne witamin, wpisując się w modę na zdrowy tryb życia.
– W branży spożywczej zauważamy postępujący trend na bycie fit. Wszyscy biegamy, starujemy w maratonach, moda na aktywność fizyczną postępuje. Banany są ważnym elementem diety każdego sportowca – mówi Bartosz Szatkowski.
Czytaj także
- 2025-04-11: Spada udział chowu klatkowego w hodowli drobiu. Wciąż jednak 67 proc. kur trzymanych jest w klatkach
- 2025-04-03: Krakowska fabryka Philip Morris przestawia się na produkcję wkładów tytoniowych do nowych podgrzewaczy. Amerykański koncern ogłosił zakończenie inwestycji o wartości blisko 1 mld zł
- 2025-02-28: Branża AGD podnosi się po trudnym okresie. Liczy na wsparcie w walce z silną konkurencją z Chin
- 2025-02-27: Polskie produkty rolno-spożywcze za granicą drożeją. Eksporterzy tracą dotychczasowe przewagi kosztowe
- 2025-03-19: Rekordowy eksport polskiej żywności. Koszty produkcji będą jednak rosły z powodu zmieniających się norm wraz z wprowadzaniem Zielonego Ładu
- 2025-03-07: Malwina Wędzikowska: Luksusowe marki bardzo podupadły. Miliarderzy noszą się bez logo, a influencerzy przebodźcowali odbiorców towarami z górnej półki
- 2025-02-21: Polacy przerzucają się na piwa bezalkoholowe. Segment rośnie o 17 proc., podczas gdy cały rynek piwa się kurczy
- 2025-02-20: Wysoka akcyza na e-papierosy to nokaut dla polskiej branży vapingowej. Eksperci ostrzegają przed upadłościami, ale i problemami z fiskusem
- 2025-02-17: Cła Trumpa uderzają w Europę. UE zapowiada reakcję, ale wciąż nie wypracowała wspólnej strategii
- 2025-02-13: Europa zapowiada ogromne inwestycje w sztuczną inteligencję. UE i USA mają wspólne interesy w obszarze AI
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

UE lepiej przygotowana na reagowanie na klęski żywiołowe. Od czasu powodzi w Polsce pojawiło się wiele usprawnień
Na tereny dotknięte ubiegłoroczną powodzią od rządu trafiło ponad 4 mld zł. Pierwsze formy wsparcia, w tym zasiłki, pomoc materialna czy wsparcie dla przedsiębiorców, pojawiły się już w pierwszych dniach od wystąpienia kataklizmu. Do Polski ma też trafić 5 mld euro z Funduszu Spójności UE na likwidację skutków powodzi. Doświadczenia ostatnich lat powodują, że UE jest coraz lepiej przygotowana, by elastycznie reagować na występujące klęski żywiołowe.
Prawo
Rzecznik MŚP: Obniżenie składki zdrowotnej to nie jest szczyt marzeń. Ideałem byłby powrót do tego, co było przed Polskim Ładem

Podczas najbliższego posiedzenia, które odbędzie się 23 i 24 kwietnia, Senat ma się zająć ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Zakłada ona korzystne zmiany w składkach zdrowotnych płaconych przez przedsiębiorców. Rzecznik MŚP apeluje do izby wyższej i prezydenta o przyjęcie i podpisanie nowych przepisów. Pojawiają się jednak głosy, że uprzywilejowują one właścicieli firm względem pracowników, a ponadto nie podlegały uzgodnieniom, konsultacjom i opiniowaniu.
Handel
Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą

Zarówno spożycie, jak i produkcja jaj w Polsce notują wzrosty. Znacząca większość konsumentów przy zakupie jajek zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Polska jest jednym z liderów w produkcji i eksporcie jajek w UE, ale ma też wśród nich największy udział kur w chowie klatkowym. Oczekiwania konsumentów przyczyniają się powoli do zmiany tych statystyk.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.