Newsy

Na polski rynek rocznie trafiają banany o wartości 1 mld zł. Importerzy owoców chcą budować rozpoznawalne marki

2016-10-19  |  06:45

Banany wpisują się w modę na zdrowe odżywianie, więc konsumpcja będzie wzrastać w najbliższych latach – przewidują importerzy tych owoców. Do Polski banany trafiają głównie z Ekwadoru i Kolumbii, a wartość polskiego importu w ubiegłym roku przekroczyła 1 mld zł. Na tym rynku trudno zbudować rozpoznawalną markę – ocenia prezes firmy Quiza, jednego z głównych importerów bananów. Dla klientów kluczowym czynnikiem, który wpływa na zakup, wciąż jest cena.

Obecnie ok. 80 proc. importowanych bananów trafia do dyskontów i sieci supermarketów, resztę obrotu stanowią hurtownicy. Kluczowymi czynnikami determinującymi sprzedaż są w dalszym ciągu cena. Na tym rynku klienci wciąż zwracają niewielką uwagę na markę.

 Marka na rynku spożywczym to nowość, zwłaszcza jeżeli chodzi o rynek i owoców. Quiza zdecydowała się na to jako jedna z pierwszych firm w Polsce. Zbudowanie własnej marki bananów było procesem złożonym i długofalowym. Wpłynęła na to przede wszystkim współpraca z sieciami handlowymi, które wprowadziły nas w ten obszar. Wymogi jakościowe sieci handlowych doprowadziły do zbudowania produktu, który postanowiliśmy sprzedawać klientom pod własnym szyldem – podkreśla Bartosz Szatkowski, prezes zarządu firmy Quiza w rozmowie z agencją informacyjną Newseria.

W opinii Bartosza Szatkowskiego wprowadzenie własnej, rozpoznawalnej przez klientów marki znacząco umocniło pozycję firmy na krajowym rynku. Quiza jest obecnie jednym z największych importerów bananów, które w Polsce sprzedaje pod zarejestrowaną cztery lata temu własną marką Quiza Banana. Niedojrzałe owoce eksportuje również do państw takich jak m.in. Francja, Niemcy, Wielka Brytania, Rumunia, Holandia, Ukraina i Białoruś. W nawiązaniu kontaktów zagranicznych w pierwszym etapie działalności firmie pomogło wsparcie polskiego rządu.

– Ingerencja państwa w pierwszym etapie kontaktów zagranicznych jest bardzo ważna dla polskich firm. Są kraje, w w których bez współpracy z ministerstwem spraw zagranicznych trudno jest wejść na obcy rynek. W naszym przypadku również ingerencja polskiego rządu w przypadku zakupu owoców w krajach Ameryki Centralnej była bardzo ważna, ponieważ ułatwiła nam kontakty z przedsiębiorstwami w tamtych regionach – przyznaje prezes firmy Quiza.

Jak wynika z danych GUS, wartość polskiego importu bananów (świeżych i suszonych) to nieco ponad 1 mld zł rocznie, co oznacza około 375 tys. ton sprowadzanych co roku do Polski. Głównie owoce trafiają do nas z Ekwadoru i Kolumbii (wartość przekracza 730 mln zł). Pomimo doświadczenia w kontaktach handlowych na rynkach zagranicznych, firma nie zamierza podbijać zagranicznych rynków.

– Ekspansja międzynarodowa w przypadku naszej firmy jest możliwa, ale tylko w przypadku marki własnej. To umożliwia również wejście w inne obszary sprzedaży. Na razie skupiamy się jednak na rynkach lokalnych, na których sprzedajemy nasze produkty. Chcemy być rozpoznawalni i chcemy, aby nasi konsumenci kojarzyli, że marka bananów nie musi być egzotyczna, może być marką polską – mówi Bartosz Szatkowski.

Przeciętny Polak zjada średnio 7 kg bananów rocznie, czyli trzy razy mniej niż wynosi spożycie w krajach skandynawskich. Dlatego konsumpcja owoców w najbliższym czasie będzie znacząco wzrastać, zwłaszcza że banany są postrzegane jako pełnowartościowe i pełne witamin, wpisując się w modę na zdrowy tryb życia.

– W branży spożywczej zauważamy postępujący trend na bycie fit. Wszyscy biegamy, starujemy w maratonach, moda na aktywność fizyczną postępuje. Banany są ważnym elementem diety każdego sportowca – mówi Bartosz Szatkowski.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Handel

Polscy producenci drobiu liczą na ponowne otwarcie chińskiego rynku. Kraje azjatyckie coraz ważniejszym importerem

Polska wciąż cieszy się w świecie renomą cenionego producenta mięsa drobiowego. Na eksport trafia ok. 60 proc. rocznej produkcji, czyli prawie 2 mln t. Polscy producenci walczą o silną pozycję na zagranicznych rynkach. Priorytetem jest dla nich ponowne uruchomienie eksportu do Chin, który został wstrzymany pięć lat temu ze względu na ptasią grypę. Trwa dopracowywanie szczegółów porozumienia w tej sprawie.

Finanse

Zbiórki internetowe przestały się już kojarzyć wyłącznie z finansowaniem leczenia. Ludzie zbierają także na podstawowe potrzeby i realizację marzeń

Połowa Polaków wspiera zbiórki charytatywne online – wynika z raportu przygotowanego przez SW Research dla Allegro. Najczęściej przekazujemy datki na pomoc humanitarną związaną z kataklizmami, wsparcie chorych, pomoc dzieciom czy zwierzętom. Jeszcze do niedawna zbiórki internetowe kojarzyły się głównie z finansowaniem terapii czy rehabilitacji dla ciężko chorych, ale coraz częściej ludzie zbierają na podstawowe potrzeby, takie jak żywność czy opał na zimę, ale również na realizację marzeń.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.