Mówi: | Bartosz Strutyński |
Funkcja: | kierownik biura zarządu ds. prawnych |
Firma: | Krynica Vitamin |
Napoje izotoniczne i wody funkcjonalne popularne wśród Polaków. Producenci prognozują dalsze wzrosty sprzedaży
Producenci napojów zacierają ręce. Napoje funkcjonalne, głównie popularne energetyki i izotoniki, to dynamicznie rosnące kategorie rynku spożywczego. Branża liczy na dalsze wzrosty sprzedaży – napędza je chociażby moda na aktywność fizyczną. Pewnym zagrożeniem mogą się okazać regulacje prawne zwiększające opłaty za pobór wody. Producenci napojów oczekują na ostateczny kształt ustawy Prawo wodne.
– Rynek izotoników rośnie bardzo szybko i dynamicznie. Największe wzrosty były notowane w latach 2013–2014, ale zapotrzebowanie na tego typu napoje wciąż rośnie, zarówno na napoje izotoniczne, jak i na różnego rodzaju wody funkcjonalne – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Bartosz Strutyński, kierownik biura zarządu ds. prawnych w spółce Krynica Vitamin. – Wynika to z propagowania zdrowego stylu życia: coraz większej liczby fitness klubów i popularności biegania.
Według szacunków firmy Nielsen wartość sprzedaży napojów energetycznych w Polsce w 2015 r. sięgnęła niemal 800 mln zł. Z kolei wartość rynku napojów izotonicznych w Polsce wzrosła w okresie od czerwca 2015 da maja 2016 o 21 proc. do ponad 180 mln zł.
W ocenie przedstawiciela spółki Krynica Vitamin wzrost tego rynku na pewno będzie kontynuowany, choć jego dynamika może nie być tak wysoka jak w najlepszych okresach. Na popularności mogą zyskiwać napoje funkcjonalne np. z dodatkiem L-karnityny czy specyficznego zestawu witamin, słodzone naturalnymi preparatami takimi jak np. stewia.
– Napoje z dodatkiem witamin są preferowane z tego względu, że wspomagają organizm w dodatkowym wysiłku. Popularne w naszym kraju są izotoniki z dużą zawartością witamin, L-karnityny, a także suplementów typu magnez, wapń. To dodatki, które możemy wypić w napoju, zamiast kupić w aptece – mówi Strutyński. – To jest też propagowane przez kluby fitness i siłownie, które także pod swoimi markami wypuszczają napoje.
Grupa Krynica Vitamin jest producentem napojów funkcjonalnych, wśród których około 90 proc. stanowią napoje energetyczne. Specjalizuje się w produkcji napojów dla marek własnych oraz w usługowym rozlewie produktów markowych. W Polsce współpracuje z większością sieci handlowych oraz producentami rozpoznawalnych marek napojów.
– Dla nas najbardziej perspektywiczne są segmenty przede wszystkim marki własnej i zdecydowanie duże sieci, które będą produkować markę własną – wyjaśnia Strutyński. – Konkurencja jest spora, zarówno polska, jak i zagraniczna. Jednakże wydaje mi się, że tutaj każdy znajduje swoją niszę i swojego klienta.
Spółka rozwija również działalność na rynkach zagranicznych, które odpowiadają już za blisko połowę przychodów.
Branża obawia się ewentualnych podwyżek cen wody. Trwają prace nad nową ustawą Prawo wodne, która zgodnie z wymogami UE wprowadzi od stycznia 2017 roku opłatę dla przedsiębiorców korzystających z wody. Przemysł czeka na ostateczny kształt ustawy.
– Nie są one jeszcze tak do końca przesądzone, bo z początkowej osiemdziesięciokrotności podwyżki w tej chwili słyszy się już o trzydziestokrotności, a zatem czekamy na finalne regulacje, które niewątpliwie wpłyną na biznes. Myślę jednak, że bardziej będzie to dotykało producentów wody jako takiej – ocenia przedstawiciel Krynicy Vitamin. – Spodziewamy się, że regulacje dotyczące stricte produkcji napojów, czyli głównej części naszej działalności, nie będą specjalnie rewolucyjne i zostawią furtkę do dalszego rozwoju.
Czytaj także
- 2024-12-02: Budowa sieci szybkiej łączności dla polskiej energetyki wchodzi w kolejny etap. Czas usuwania awarii będzie krótszy
- 2024-11-29: Parlament Europejski zatwierdził unijny budżet na 2025 rok. Wśród priorytetów ochrona granic i konkurencyjność
- 2024-11-20: Średnio co trzy dni zamykana jest w Polsce księgarnia. Branża apeluje o regulacje porządkujące rynek
- 2024-11-18: Potrzeba 10 razy większej mocy magazynów energii, niż obecnie mamy. To pomoże odciążyć system
- 2024-11-05: Polski rynek odzieży sportowej i outdoorowej notuje stabilne wzrosty. Kupujący szukają technologicznych nowinek
- 2024-11-07: Eksport produktów spożywczych z Polski spowalnia. Producentom coraz trudniej konkurować niższą ceną
- 2024-10-21: Druga polska prezydencja w Radzie UE okazją na wzmocnienie głosu polskich przedsiębiorców. Teraz ich aktywność w UE jest niewielka
- 2024-10-22: Rząd pracuje nad nowymi przepisami o płacy minimalnej. Zmienią one sposób jej obliczania
- 2024-11-07: Nowe otwarcie unijnej polityki gospodarczej. Polska prezydencja w Unii szansą na korzystne zmiany dla przedsiębiorców
- 2024-10-16: UE walczy z kryzysem mieszkaniowym. Problemem jest brak dostępnych mieszkań i wysokie czynsze
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Infrastruktura
Rekordowy przelew dla Polski z KPO. Część pieniędzy trafi na termomodernizację domów i mieszkań
Przed świętami Bożego Narodzenia do Polski wpłynął największy jak dotąd przelew unijnych pieniędzy – nieco ponad 40 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy. Zgodnie z celami UE ponad 44 proc. tych środków zostanie przeznaczona na transformację energetyczną, w tym m.in. termomodernizację domów i mieszkań czy wymianę źródeł ciepła. Od początku tego roku na ten cel trafiło 3,75 mld zł z KPO, które sfinansowały program Czyste Powietrze.
Prawo
W lutym zmiana na stanowisku Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich. Co roku trafia do niego kilka tysięcy spraw związanych z instytucjami unijnymi
W ubiegłym tygodniu Parlament Europejski wybrał Portugalkę Teresę Anjinho na stanowisko Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich. Ombudsman przyjmuje i rozpatruje skargi dotyczące przypadków niewłaściwego administrowania przez instytucje unijne lub inne organy UE. Tylko w 2023 roku pomógł ponad 17,5 tys. osobom i rozpatrzył niemal 2,4 tys. skarg.
Problemy społeczne
Przeciętny Polak spędza w sieci ponad trzy godziny dziennie. Tylko 11 proc. podejmuje próby ograniczenia tego czasu
Polacy średnio spędzają w internecie ponad trzy godziny dziennie. Jednocześnie, według badania na temat higieny cyfrowej, jedynie 14 proc. respondentów kontroluje swój czas ekranowy, a co piąty ogranicza liczbę powiadomień w telefonie czy komputerze. Nadmierne korzystanie z ekranów może wpływać na zaniedbywanie obowiązków i relacji z innymi, a także obniżenie nastroju i samooceny. Kampania Fundacji Orange „Nie przescrolluj życia” zwraca uwagę na potrzebę dbania o higienę cyfrową. Szczególnie okres świątecznego wypoczynku sprzyja takiej refleksji.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.