Newsy

Napoje izotoniczne i wody funkcjonalne popularne wśród Polaków. Producenci prognozują dalsze wzrosty sprzedaży

2016-08-04  |  06:30

Producenci napojów zacierają ręce. Napoje funkcjonalne, głównie popularne energetyki i izotoniki, to dynamicznie rosnące kategorie rynku spożywczego. Branża liczy na dalsze wzrosty sprzedaży – napędza je chociażby moda na aktywność fizyczną. Pewnym zagrożeniem mogą się okazać regulacje prawne zwiększające opłaty za pobór wody. Producenci napojów oczekują na ostateczny kształt ustawy Prawo wodne.

– Rynek izotoników rośnie bardzo szybko i dynamicznie. Największe wzrosty były notowane w latach 20132014, ale zapotrzebowanie na tego typu napoje wciąż rośnie, zarówno na napoje izotoniczne, jak i na różnego rodzaju wody funkcjonalne – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Bartosz Strutyński, kierownik biura zarządu ds. prawnych w spółce Krynica Vitamin. – Wynika to z propagowania zdrowego stylu życia: coraz większej liczby fitness klubów i popularności biegania.

Według szacunków firmy Nielsen wartość sprzedaży napojów energetycznych w Polsce w 2015 r. sięgnęła niemal 800 mln zł. Z kolei wartość rynku napojów izotonicznych w Polsce wzrosła w okresie od czerwca 2015 da maja 2016 o 21 proc. do ponad 180 mln zł.

W ocenie przedstawiciela spółki Krynica Vitamin wzrost tego rynku na pewno będzie kontynuowany, choć jego dynamika może nie być tak wysoka jak w najlepszych okresach. Na popularności mogą zyskiwać napoje funkcjonalne np. z dodatkiem L-karnityny czy specyficznego zestawu witamin, słodzone naturalnymi preparatami takimi jak np. stewia.

Napoje z dodatkiem witamin są preferowane z tego względu, że wspomagają organizm w dodatkowym wysiłku. Popularne w naszym kraju są izotoniki z dużą zawartością witamin, L-karnityny, a także suplementów typu magnez, wapń. To dodatki, które możemy wypić w napoju, zamiast kupić w aptece – mówi Strutyński. – To jest też propagowane przez kluby fitness i siłownie, które także pod swoimi markami wypuszczają napoje.

Grupa Krynica Vitamin jest producentem napojów funkcjonalnych, wśród których około 90 proc. stanowią napoje energetyczne. Specjalizuje się w produkcji napojów dla marek własnych oraz w usługowym rozlewie produktów markowych. W Polsce współpracuje z większością sieci handlowych oraz producentami rozpoznawalnych marek napojów.

– Dla nas najbardziej perspektywiczne są segmenty przede wszystkim marki własnej i zdecydowanie duże sieci, które będą produkować markę własną – wyjaśnia Strutyński. – Konkurencja jest spora, zarówno polska, jak i zagraniczna. Jednakże wydaje mi się, że tutaj każdy znajduje swoją niszę i swojego klienta.

Spółka rozwija również działalność na rynkach zagranicznych, które odpowiadają już za blisko połowę przychodów.

Branża obawia się ewentualnych podwyżek cen wody. Trwają prace nad nową ustawą Prawo wodne, która zgodnie z wymogami UE wprowadzi od stycznia 2017 roku opłatę dla przedsiębiorców korzystających z wody. Przemysł czeka na ostateczny kształt ustawy.

– Nie są one jeszcze tak do końca przesądzone, bo z początkowej osiemdziesięciokrotności podwyżki w tej chwili słyszy się już o trzydziestokrotności, a zatem czekamy na finalne regulacje, które niewątpliwie wpłyną na biznes. Myślę jednak, że bardziej będzie to dotykało producentów wody jako takiej – ocenia przedstawiciel Krynicy Vitamin. – Spodziewamy się, że regulacje dotyczące stricte produkcji napojów, czyli głównej części naszej działalności, nie będą specjalnie rewolucyjne i zostawią furtkę do dalszego rozwoju.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.