Mówi: | Andrzej Gantner |
Funkcja: | dyrektor generalny |
Firma: | Polska Federacja Producentów Żywności |
Produkty ekologiczne i wegańskie nowością na świątecznym stole. Wielkanocny koszyk zakupów droższy niż przed rokiem
Do koszyka wielkanocnych zakupów Polaków trafiają przede wszystkim tradycyjne produkty: jaja, majonez czy wędliny. Coraz więcej osób włoży do nich również nowości: wegetariańskie wędliny, produkty ekologiczne czy bio. Za zakupy zapłacimy w tym roku ok. 6–7 proc. więcej niż w czasie Wielkanocy 2017.
– Tradycyjny koszyk świąteczny w Polsce nie uległ wielkim zmianom. Mamy tutaj przede wszystkim wędliny i jajka, bez których świąt w ogóle sobie nie wyobrażamy. Mamy majonez, część produktów mleczarskich, których używamy do produkcji chociażby ciast, więc tradycyjny polski stół od wielu lat się nie zmienia – mówi agencji Newseria Biznes Andrzej Gantner, dyrektor generalny Polskiej Federacji Producentów Żywności.
Na przygotowanie świątecznych potraw wydamy w tym roku więcej. Z szacunków ekspertów Banku BGŻ BNP Paribas wynika, że koszyk podstawowych produktów będzie w tym roku o 11 zł droższy niż w 2017 roku. Za 30 sztuk jaj, trzy bochenki chleba, 8 kg mięsa i wędlin, kilogram twarogu, 3 kostki masła i 5 kg warzyw i owoców oraz 2 kg cukru polski konsument zapłaci 176 zł.
– Faktycznie w tym roku będzie trochę drożej, bo ceny rosną od pewnego czasu. To nie do końca jest spowodowane warunkami w Polsce, czasami wynika to z sytuacji na rynkach globalnych, czego przykładem mogą być ceny masła – tłumaczy Andrzej Gantner.
Analitycy BGŻ BNP Paribas podkreślają, że ceny detaliczne masła co prawda spadają, ale i tak są wyższe o 25 proc. w porównaniu z marcem 2017 roku. Jeszcze bardziej podrożały jaja – o 33 proc. Droższe są też owoce krajowe. Za polskie jabłka płacimy dziś o 50 proc. więcej niż przed rokiem. Ceny pozostałych produktów wykorzystywanych do przygotowania świątecznych potraw są na poziomie podobnym jak przed rokiem. Nie zmieniły się ceny twarogu i mąki, za to o około 30 proc. potaniał cukier. Nieznacznie mniej, o 4–5 proc., płacimy za mięso wieprzowe.
– Większość Polaków z przyjemnością zje dobrą polską białą kiełbasę, polski żurek. Ten polski stół będzie tradycyjnie bardzo smaczny, kolorowy – podkreśla Andrzej Gantner. – Ale pojawiają się na nim także produkty ekologiczne, bio, wegańskie, ponieważ taki mamy trend u części konsumentów. To są chociażby pasztety wegańskie i inne wędliny, które właściwie wędlinami nie są.
Czytaj także
- 2025-07-18: Wzrost wynagrodzeń ekip budowlanych najmocniej wpływa na koszty budowy domu. Zainteresowanie inwestorów mimo to nieznacznie wzrasta
- 2025-07-18: Były prezes PGE: OZE potrzebuje wsparcia magazynów energii. To temat traktowany po macoszemu
- 2025-06-25: W rosyjskiej niewoli może przebywać kilkadziesiąt tysięcy Ukraińców. Napięta sytuacja geopolityczna sprzyja Rosji
- 2025-06-17: Zdaniem 80 proc. Polaków ceny nieruchomości są wysokie lub bardzo wysokie. Mimo to i tak wolimy posiadać na własność, niż wynajmować
- 2025-06-18: Źle wprowadzony system ROP może oznaczać duży wzrost cen dla konsumentów. Podrożeć mogą produkty spożywcze
- 2025-06-04: Rynek nieprzygotowany do wdrożenia systemu kaucyjnego. Może się opóźnić nawet o kilka miesięcy
- 2025-05-12: Zmiany w obowiązku magazynowania gazu mogą obniżyć ceny surowca. To pomoże się przygotować do sezonu zimowego
- 2025-07-23: Branża pomp ciepła w Polsce odczuwa konsekwencje dezinformacji. Krążące mity zniechęcają do tej technologii
- 2025-04-18: Mazowsze ze specjalną ofertą na Wielkanoc i majówkę. Rośnie zainteresowanie podróżami po regionie
- 2025-04-18: Wiktor Dyduła: W domu rodzinnym zawsze podtrzymywaliśmy tradycję śmigusa-dyngusa. Teraz widzę, że w miastach już zanika ten zwyczaj
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Edukacja

60 proc. młodych Europejczyków jest optymistycznie nastawionych do przyszłości UE. Chcą mieć udział w kształtowaniu jej polityk
Tegoroczny Eurobarometr wskazuje, że sześciu na 10 młodych Europejczyków jest optymistycznie nastawionych do przyszłości UE i uważa, że ich kraje korzystają z obecności w Unii. Doceniają przede wszystkim swobodę podróżowania bez granic i paszportów. Jednocześnie deklarują chęć większego wpływu na kierunek, w którym rozwijana jest wspólnota, i wskazują na nowe wyzwania, przed którymi stoi ich pokolenie i którymi UE powinna się zająć.
Konsument
Branża pomp ciepła w Polsce odczuwa konsekwencje dezinformacji. Krążące mity zniechęcają do tej technologii

Przedstawiciele branży pomp ciepła biją na alarm: mity i dezinformacja krążące w przestrzeni publicznej, brak wystarczającego wsparcia informacyjnego rządu i nieprawidłowości w działalności nieuczciwych firm w poprzedniej edycji programu Czyste Powietrze – to główne przyczyny pogorszenia wizerunku tej technologii. Branża walczy z dezinformacją i stara się wzmacniać świadomość społeczną w zakresie ekologicznych i ekonomicznych korzyści z instalacji pomp ciepła. Jednocześnie podkreśla potrzebę kompleksowych działań ze wsparciem rządu.
Handel
W UE trwa dyskusja o większej kontroli przesyłek e-commerce o wartości poniżej 150 euro. Zwolnienie z cła jest nadużywane

Do Europy w ubiegłym roku trafiło ok. 4,5 mld przesyłek e-commerce o niskiej wartości, czyli poniżej progu 150 euro, który zwalnia z cła. To dwa razy więcej niż w 2023 roku. W 65 proc. przypadków wartość przesyłki jest zaniżana właśnie z uwagi na politykę celną, co zdaniem instytucji unijnych jest naruszeniem uczciwej konkurencji. W dodatku wiele z tych produktów nie spełnia norm bezpieczeństwa czy norm środowiskowych wymaganych w Europie. Dlatego trwa dyskusja nad tym, jak zwiększyć kontrolę nad wpływającymi z zagranicy paczkami.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.