Newsy

Rynek octów i sosów zimnych dynamicznie się rozwija. Rośnie produkcja i popularność octu jabłkowego

2017-04-05  |  06:35

Rynek dóbr szybkozbywalnych (artykuły spożywcze i środki czystości) stale się rozwija i w minionym roku odnotował kolejny wzrost. Jego wartość eksperci szacują na 255 mld zł. Dobra kondycja rynku przekłada się także na segment octów i sosów zimnych. Rosnące oczekiwania klientów związane z naturalnymi i regionalnymi produktami, inspiracje z Zachodu i poszukiwanie unikalnych kompozycji smakowych sprawiają, że producenci musztard i octów nie powiedzieli jeszcze ostatniego zdania i wciąż pracują nad nowymi recepturami.

 Rynek FMCG rozwija się bardzo dynamicznie i wszystko wskazuje na to, że ten rozwój nadal będzie się utrzymywał, co nas bardzo cieszy – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Lifestyle Alicja Adamiec-Ślipy, dyrektor handlowy firmy OCTIM.

Przed laty firma OCTIM zaczynała swą produkcję od octu spirytusowego i wciąż go wytwarza, notując wzrosty (ok. 10 proc. w skali roku). Jednak z uwagi na zmieniające się potrzeby konsumentów, ich flagowym produktem stał się ocet jabłkowy.

W ubiegłym roku produkcja octu jabłkowego wzrosła o 26 proc. Trzeba jednak pamiętać, że sytuacja jest dynamiczna, a wzrost produkcji niesie za sobą konieczność inwestycji, w związku z tym nasze nakłady inwestycyjne wzrosły o 35 proc. – mówi Alicja Adamiec-Ślipy.

Zdaniem ekspertki, obiecujący rok mają przed sobą szczególnie producenci regionalni.

– Jest tak przede wszystkim dlatego, że pilnują oni krótkiego łańcucha dostaw, pilnują jakości produktu, a co za tym idzie współmiernej ceny. Tzw. czysta etykieta [czyli eliminowanie ze składu żywności zbędnych substancji dodatkowych z oznaczeniami E – red.] i jakość to są atuty, które trafiają do świadomości naszych klientów. Ta moda przyszła z Europy, zwłaszcza z Niemiec, gdzie ocet jabłkowy jest bardzo popularny. To dotyczy wszelkiej żywności produkowanej lokalnie, dostarczanej bezpośrednio na lokalnym rynku i wykonywanej zgodnie z tradycyjnymi recepturami – podkreśla Alicja Adamiec-Ślipy.

Polscy konsumenci nie boją się nowości i chętnie sięgają po nowe, oryginalne smaki, często inspirowane zagraniczną kuchnią. Unikalne kompozycje smakowe oraz możliwości łączenia różnego rodzaju dodatków, zmiany opakowań czy gramatury sprawiają, że pomysłów na nowe produkty wciąż nie brakuje.

Jak najbardziej mamy wiele pomysłów, zwłaszcza nowych receptur, których wymagają nasi klienci. Oczekiwania wobec nowych smaków zostały przywiezione z Europy i my się do nich dostosowujemy. Wprowadzamy nowe gramatury, nowe receptury, np. glazurę balsamiczną na occie jabłkowym. Wprowadzamy również produkty eko – mówi Alicja Adamiec-Ślipy.

Konsumenci poszukują naturalnych produktów ekologicznych, bez zbędnych składników, co otwiera przed producentami zimnych sosów i octów wiele możliwości.

– Rynek sosów zimnych stale się rozwija. Wzrost produkcji musztard w ubiegłym roku wyniósł 14 proc., czyli jak widać w tym sektorze mamy naprawdę jeszcze wiele wyzwań i wiele możliwości do zrobienia – mówi Alicja Adamiec-Ślipy.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Finanse

Zwolnienia lekarskie w prywatnej opiece medycznej są ponad dwa razy krótsze niż w publicznej. Oszczędności dla gospodarki to ok. 25 mld zł

Stan zdrowia pracujących Polaków wpływa nie tylko na konkurencyjność firm i koszty ponoszone przez pracodawców, ale i na całą gospodarkę. Jednak zapewnienie dostępu do szybkiej i efektywnej opieki zdrowotnej może te koszty znacząco zmniejszyć. Podczas gdy średnia długość zwolnienia lekarskiego w publicznym systemie ochrony zdrowia wynosi 10 dni, w przypadku opieki prywatnej to już tylko 4,5 dnia – wynika z badania Medicover. Kilkukrotnie niższe są też koszty generowane przez poszczególne jednostki chorobowe, co pokazuje wyraźną przewagę prywatnej opieki. Zapewnienie dostępu do niej może ograniczyć ponoszone przez pracodawców koszty związane z prezenteizmem i absencjami chorobowymi w wysokości nawet 1,5 tys. zł na pracownika.

Ochrona środowiska

Trwają prace nad szczegółami ścisłej ochrony 20 proc. lasów. Prawie gotowy jest także projekt ws. kontroli społecznej nad lasami

Postulat ochrony najcenniejszych lasów w Polsce znalazł się zarówno w „100 konkretach na pierwsze 100 dni rządów”, jak i w umowie koalicyjnej zawartej po wyborach 15 października 2023 roku. W wyznaczonym terminie nie udało się dotrzymać wyborczej obietnicy, ale prace nad nowymi regulacjami przyspieszają. Wśród priorytetów jest objęcie ochroną 20 proc. lasów najbardziej cennych przyrodniczo i ustanowienie kontroli społecznej nad lasami. Ministerstwo Klimatu i Środowiska konsultuje swoje pomysły z przedstawicielami różnych stron, m.in. z leśnikami, ekologami, branżą drzewną i samorządami.

Motoryzacja

Dwie duże marki chińskich samochodów w tym roku trafią do sprzedaży w Polsce. Są w stanie konkurować jakością z europejskimi producentami aut

Według danych IBRM Samar w Polsce w pierwszych dwóch miesiącach 2024 roku zarejestrowano 533 auta chińskich producentów. Jednak niedługo mogą się one pojawiać na polskich drogach znacznie częściej, ponieważ swoją obecność na tutejszym rynku zapowiedziało już kilku kolejnych producentów z Państwa Środka. Chińskich samochodów, przede wszystkim elektryków, coraz więcej sprzedaje się również w Europie. Prognozy zakładają, że ich udział w europejskim rynku do 2025 roku ma zostać niemal podwojony. – Jakość produktów dostarczanych przez chińskich producentów jest dzisiaj zdecydowanie lepsza i dlatego one z powodzeniem konkurują z producentami europejskimi – mówi Wojciech Drzewiecki, prezes IBRM Samar.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.