Newsy

Tanieją zboża, rośliny oleiste, żywiec, mleko, warzywa i owoce

2014-08-19  |  06:10

Na rosnącej podaży żywności najbardziej tracą rolnicy. Zakłady przetwórcze mogą natomiast podnosić marże i zarabiać więcej. Zyskują także konsumenci.

Według  Michała Koleśnikowa, analityka rynków rolnych Banku BGŻ, ceny żywności w najbliższych miesiącach utrzymają się na dość niskim poziomie. W przypadku zawierających dużą ilość tłuszczu i kwasów tłuszczowych zbóż oraz roślin oleistych (rzepak, słonecznik zwyczajny, soja i mak) powodem tego są przede wszystkim obfite tegoroczne zbiory.

 Z powodu ogromnej ilości zebranego surowca w magazynach znajduje się bardzo dużo zbóż i roślin oleistych – mówi agencji informacyjnej Newseria Michał Koleśnikow.  Wzrost podaży skutkuje spadkiem cen.

Na rynek warzyw i owoców natomiast ogromny wpływ będzie mieć, jak twierdzi analityk, nałożone od początku sierpnia embargo na dostawy do Rosji obejmujące kraje Unii Europejskiej zaangażowane w sankcje. Polska jest na przykład największym, pokrywającym ok. 60 proc. zapotrzebowania, sprzedawcą jabłek na rynku rosyjskim. Z powodu sytuacji politycznej duża część eksportowanych wcześniej warzyw i owoców pozostanie w Polsce, co spowoduje presję na ich ceny.

 W tym segmencie rynku także nie należy liczyć na wzrosty, znacznie bardziej prawdopodobne są dalsze spadki – mówi Michał Koleśnikow.   Taka sytuacja powinna utrzymać się co najmniej do końca br., a może i w pierwszym kwartale przyszłego roku. Pod koniec grudnia br. ceny będą wyraźnie niższe niż w tym samym miesiącu roku poprzedniego.

Spadają również ceny mleka, które były wcześniej wysokie. Znacznie bardziej zmienne są natomiast w br. ceny żywca. Związane jest to, jak twierdzi analityk banku BGŻ, głównie z sytuacją, która wytworzyła się na skutek afrykańskiego pomoru świń. Na początku br. notowania rynkowe żywca znajdowały się pod dość wyraźną presją, wtedy też cena spadła do bardzo niskiego, nienotowanego od lat, poziomu. W drugim kwartale br. rynek zanotował stosunkowo silne odbicie – pod koniec marca wartość żywca znowu zaczęła iść do góry.

 Następnie ceny znowu spadły, chociaż w tym okresie roku zazwyczaj rosną – mówi analityk bank BGŻ.  Dzisiaj są niższe niż w tym samym okresie ubiegłego roku, nawet w przypadku drożejącej zazwyczaj latem wieprzowiny.

Obecna sytuacja na rynku żywności, jak podkreśla analityk banku BGŻ, będzie miała największy wpływ na opłacalność pracy rolników, szczególnie producentów zbóż, żywca, mleka oraz warzyw i owoców. Natomiast zakłady przetwórcze będą mogły zarobić więcej, bo mają dostęp do tańszego niż przed rokiem surowca, a rynek detaliczny nie wymusza tak dużych obniżek ceny finalnego produktu.

Od tej reguły są jednak wyjątki.

 W przypadku młynów marże ciągle są bardzo niskie, ceny zboża bardzo szybko spadają, ale tanieje również mąka – zauważa Michał Koleśnikow.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

Zdrowie

Ochrona zdrowia w Polsce ma być bardziej oparta na jakości. Obowiązująca od roku ustawa zostanie zmieniona

Od października placówki ochrony zdrowia mogą się ubiegać o akredytację na nowych zasadach. Nowe standardy zostały określone we wrześniowym obwieszczeniu resortu zdrowia i dotyczą m.in. kontroli zakażeń, sposobu postępowania z pacjentem w stanach nagłych czy opinii pacjentów z okresu hospitalizacji. Standardy akredytacyjne to uzupełnienie obowiązującej od stycznia br. ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta, która jest istotna dla całego systemu, jednak zdaniem resortu zdrowia wymaga poprawek.

Konsument

Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców

Ponad 60 proc. konsumentów kupiło produkt na podstawie rekomendacji lub promocji przez twórców internetowych. 74 proc. uważa, że treściom przekazywanym przez influencerów można zaufać – wynika z badania EY Future Consumer Index. W Polsce na influencer marketing może trafiać ok. 240–250 mln zł rocznie, a marki widzą ogromny potencjał w takiej współpracy. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się mikroinfluencerzy, czyli osoby posiadające od kilku do kilkudziesięciu tysięcy followersów, ale o silnym zaangażowaniu.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.