Newsy

Przewozy Regionalne wstydzą się za stary tabor

2012-06-06  |  06:34
Mówi:Małgorzata Kuczewska-Łaska
Funkcja:Prezes Zarządu
Firma:Przewozy Regionalne
  • MP4

    – Żałuję, że nie udało się zakupić nowego taboru na Euro 2012 przyznaje Małgorzata Kuczewska-Łaska, prezes Przewozów Regionalnych. I dodaje, że w dalszym ciągu spółka będzie starać się o dofinansowanie z UE na modernizację najstarszych składów. Władze PR zapewniają, że to jedyna rzecz, której brakuje przed Euro.

     Na Euro 2012 nowego taboru w Przewozach Regionalnych niestety nie mamy. Sami się wstydzimy, kiedy musimy pasażerom podstawić pociągi o niewystarczającym standardzie mówi z żalem Małgorzata Kuczewska-Łaska, prezes spółki.

    Szansa, że się nowy tabor będzie, pojawiła się w grudniu 2008 roku, kiedy minister infrastruktury zawarł porozumienie z marszałkami województw. Na jego mocy Przewozy Regionalne przeszły w ręce samorządów, które od tej pory mają pełen wpływ na rozkład jazdy, oferty biletowe czy kierunki rozwoju. Zapowiadano, że zmiany te przyniosą pasażerom poprawę komfortu podróży pociągami spółki.

     Na podstawie porozumienia miał być realizowany projekt zakupu nowego taboru dla spółki. Niestety, w oparciu o decyzję ministra odpowiedzialnego za kolej ten projekt został zdjęty z listy indykatywnej wyjaśnia prezes PR. 

    Chodziło o plan zakupu 62 nowoczesnych pociągów elektrycznych. Ich wartość szacowana była na ok. 1,6 mld zł, z czego ponad 600 mln zł miała dołożyć Unia Europejska.

    Teraz zamiast wymiany pociągów ma być ich modernizacja. Przewozy Regionalne zamierzają również na ten cel pozyskać pieniądze z UE, które pozwolą na gruntowny remont taboru.

     – Chcemy dalej walczyć o pieniądze na poprawę stanu pociągów. Takie pieniądze są dostępne w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko. Chcemy to zrobić głównie z myślą o tym, żeby pasażerom poprawić warunki jazdy – zapewnia Małgorzata Kuczewska-Łaska.

    Projekt modernizacji, choć znacznie mniej kosztowny niż wymiana taboru, też wymaga dużych nakładów.

     – Wartość całego projektu to jest 0,5 mld zł. Natomiast 80 mln euro to jest samo dofinansowanie projektów z UE wyjaśnia Małgorzata Kuczewska-Łaska.

    Jak zapewniają przedstawiciele Przewozów Regionalnych, spółka, chociaż ze starym taborem, jest w pełni przygotowana do Euro 2012. Nowy rozkład jazdy pociągów na czas mistrzostw Europy i na sezon wakacyjny działa już od ubiegłego piątku. Na tory wjechało ok. 70 dodatkowych pociągów, które będą dowozić kibiców do miast gospodarzy Euro 2012 i do stref kibica.

     –  Działaliśmy głównie na podstawie zleceń od organizatorów przewozów, czyli urzędów marszałkowskich. Współpracowaliśmy też ze spółką Euro 2012. Nie jesteśmy jednak głównym przewoźnikiem na czas Euro, więc nasza rola jest wspomagająca – podkreśla Małgorzata Kuczewska-Łaska.

    Z usług Przewozów Regionalnych korzysta rocznie ponad 120 mln pasażerów. Spółka ma pod tym względem największy udział w rynku. Na podróż pociągami Regio lub interRegio zdecydowało się ponad 42 proc. podróżnych.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Farmacja

    Konsument

    Konsumenci zwracają uwagę na klasę energetyczną sprzętu AGD. To ma wpływ na ich rachunki

    Duże AGD ma spory potencjał oszczędności prądu w gospodarstwach domowych i w całym systemie elektroenergetycznym – ocenia APPLiA Polska, związek pracodawców tej branży. Ze względu na postęp technologiczny dziś produkowane urządzenia w najlepszych klasach energetycznych zużywają 10–20 proc. prądu w porównaniu do urządzeń dostępnych 25 lat temu. Do stałego postępu w tym obszarze motywują też wymogi unijne, które z roku na rok się zaostrzają.

    Prawo

    Polska w końcówce europejskiej stawki pod względem udziału kobiet w zarządach spółek. Zmienić ma to unijna dyrektywa

    Udział kobiet w zarządach i radach nadzorczych 140 największych spółek notowanych na warszawskiej giełdzie na koniec 2024 roku wyniósł 18,4 proc. – wynika z danych 30% Club Poland. Zgodnie z dyrektywą Women on Boards, żeby zapewnić równowagę płci, 33 proc. wszystkich stanowisk zarządczych powinno być zajmowane przez osoby należące do niedostatecznie reprezentowanej płci. Sytuację kobiet powinny poprawić obowiązkowe parytety, transparentność rekrutacji oraz merytoryczne kryteria wyboru kandydata.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.