Mówi: | Piotr Michalczyk |
Funkcja: | ekspert ds. sektora motoryzacyjnego |
Firma: | PwC |
PwC: rośnie zainteresowanie samochodami hybrydowymi. Ich udział w rynku będzie rósł
Do 2020 roku samochody elektryczne i hybrydowe mogą osiągnąć 6,3 proc. udziału w rynku. Z badań firmy doradczej PwC wynika, że najważniejsze dla rozwoju tej branży będzie powstanie sieci wygodnych stacji ładowania i wymiany baterii. W Polsce największą barierą jest brak zachęt finansowych dla kupujących takie auta i wysokie koszty eksploatacji w stosunku do samochodów jeżdżących na paliwach tradycyjnych, w szczególności LPG.
– Część producentów samochodów mocno bada rynek. To jest Toyota, która od kilkunastu lat propaguje ideę samochodów hybrydowych, to jest Lexus. Również Infiniti od kilku lat podąża za Toyotą – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Piotr Michalczyk, ekspert ds. sektora motoryzacyjnego PwC. – Większość producentów samochodów na świecie ma w swojej ofercie samochody hybrydowe, bo na ten typ samochodu rynek pomału zaczyna się tworzyć.
Według Michalczyka w Polsce widoczny jest wzrost zainteresowania samochodami hybrydowymi, które stają się coraz bardziej atrakcyjne cenowo, a przez to dostępne dla większej liczby klientów.
Nieco inaczej jest z autami napędzanymi tylko energią elektryczną – z badania PwC przedstawionego w raporcie „Charging forward: Electric Vehicle Survey 2012” wynika, że najważniejsze dla rozwoju tego rynku będzie powstanie wystarczającej liczby stacji ładowania i wymiany akumulatorów. Na to wskazało 40 proc. respondentów z 34 krajów, którzy reprezentują branżę samochodową, narzędziową, energetyczną, technologiczną, finansową, administrację państwową i szkolnictwo. Na całym świecie stacje ładowania są kluczowe ze względu na niewielki zasięg samochodów elektrycznych.
Brak zachęt administracyjnych i niechęć branży paliwowej
W Polsce, według eksperta PwC, jeszcze przez wiele lat rynek takich aut będzie się rozwijał bardzo powoli ze względu na szereg barier, utrudniających ich sprzedaż i użytkowanie.
– Począwszy od braku zachęt ze strony samorządów czy ustawodawcy w postaci refinansowania części zakupu takiego samochodu, zwolnienia z podatku, czy chociażby dedykowanych miejsc dla samochodów elektrycznych i hybrydowych w centrach handlowych lub w centrum miast – wylicza Michalczyk.
Jak podkreśla, 17 krajów Unii Europejskiej stosuje różne zachęty dla kupujących elektryczne samochody. W USA część centrów miast jest wyłączona z ruchu i przeznaczona tylko dla samochodów z zerową emisją spalin.
Jeszcze jednak przez wiele lat na całym świecie zdecydowana większość samochodów będzie napędzana tradycyjnymi paliwami.
– Jest to olbrzymi biznes. Ja myślę, że na ten moment cały biznes samochodowy nie jest mocno zainteresowany przejściiem na auta napędzane energią elektryczną – mówi ekspert PwC. – Myślę, że w dłuższym okresie czasu to jest możliwe, natomiast będzie to wymagało pewnych zmian i przebranżowienia się tych dużych potentatów, którzy w tej chwili dostarczają paliwo czy produkują samochody.
W Polsce dodatkowo problemem dla rozpowszechnienia się aut elektrycznych jest duża popularność samochodów przystosowanych do spalania gazu LPG i niska cena tego paliwa. Liczba takich aut przekroczyła już 2,5 mln. Stacji tankowania jest ponad 5,5 tys.
Czytaj także
- 2025-07-21: Zbliża się szczyt UE–Chiny. Głównym tematem spotkania będzie polityka handlowa, w tym cła
- 2025-07-17: Za 90 proc. wypadków drogowych odpowiada człowiek. Rozwój autonomicznych pojazdów może to ryzyko ograniczyć
- 2025-06-16: Przedsiębiorcom coraz bardziej doskwiera niestabilność i skomplikowanie przepisów podatkowych. Problemem są też niejasne ich interpretacje
- 2025-04-04: W drugiej połowie roku do sprzedaży trafi najinteligentniejszy Mercedes. W pełni elektryczny CLA jest krokiem do całkowitej dekarbonizacji produkcji
- 2025-05-02: Kajra: Samochody mogą służyć nam latami. Mamy ze Sławomirem trzydziestoletniego golfa III, który wygląda, jakby wczoraj zszedł z linii produkcyjnej
- 2025-05-21: Polska jednym z największych rynków aut używanych na świecie. Dwie trzecie kierowców planuje zakup z drugiej ręki
- 2025-03-21: Zakup używanego samochodu może być stresujący. Mimo profesjonalizacji rynku wciąż zdarzają się oszustwa
- 2025-03-04: Przedsiębiorcy apelują o deregulację i stabilny system podatkowy. Obecne przepisy są szczególnie uciążliwe dla małych i średnich firm
- 2025-06-06: Infrastruktury ładowania elektryków przybywa w szybkim tempie. Inwestorzy jednak napotykają szereg barier
- 2025-02-25: Trwa nabór wniosków do programu dopłat do elektryków. Bez zmiany systemu podatków może być krótkotrwałym mechanizmem wsparcia rynku
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Jednorazowe opakowania z plastiku mają do 2030 roku zniknąć z lokali gastronomicznych. Przekonanie klientów do pojemników wielorazowych może być wyzwaniem
Unijne przepisy zobowiązują firmy z branży HoReCa do ograniczenia w perspektywie 2030 roku jednorazowych opakowań z tworzyw sztucznych i zastąpienia choć części z nich opakowaniami wielorazowymi. Choć wielu Europejczyków pozytywnie odnosi się do oferowania opakowań wielorazowych przez lokale gastronomiczne, zaangażowanie użytkowników w zwrot pojemników może się okazać wyzwaniem.
Handel
Zbliża się szczyt UE–Chiny. Głównym tematem spotkania będzie polityka handlowa, w tym cła

Unia Europejska i Chiny odpowiadają łącznie za niemal 30 proc. światowego handlu, ale Europa wciąż ma ogromny deficyt handlowy w wymianie z Państwem Środka. Ostatnio relacje między Pekinem a Brukselą były pełne napięć, choćby w kwestii europejskich ceł na elektryki, chińskich ograniczeń eksportu metali ziem rzadkich, czy braku równowagi w dostępie do rynków. Szczyt UE–Chiny odbędzie się ponad półtora roku po poprzednim.
Polityka
Dane statystyczne pomogą przyspieszyć rozwój turystyki. Posłużą również do promocji turystycznej Polski

Główny Urząd Statystyczny we współpracy z resortem turystyki buduje nowoczesny portal analityczny Turystyka+. To interaktywne narzędzie, które umożliwia śledzenie zmian i porównywanie danych. Celem projektu jest wsparcie rozwoju turystyki na wielu poziomach – nie tylko krajowym, ale również lokalnym i regionalnym. Ma on być pomocny zarówno w podejmowaniu decyzji politycznych dotyczących infrastruktury turystycznej, jak i dla przedsiębiorców, co ma się przełożyć na rozwój sektora i gospodarki.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.