Newsy

R. Petru o założeniach do budżetu: Inflacja wyższa, a wzrost gospodarczy niższy niż prognozuje rząd

2012-06-13  |  06:40

W 2013 roku PKB Polski wzrośnie o 2,9 proc., a inflacja wyniesie 2,7 proc. W oparciu o te założenia rząd wstępnie planuje budżet na przyszły rok. Zdaniem ekonomisty Ryszarda Petru, polska gospodarka z kwartału na kwartał będzie zwalniała, więc rządowy projekt może okazać się zbyt optymistyczny. Podobnie jak decyzja o podniesieniu płacy minimalnej.

Zgodnie z zapowiedziami premiera Donalda Tuska, to dopiero wstępne założenia budżetowe. Więcej konkretów poznamy po niedzielnych wyborach w Grecji i czerwcowym szczycie liderów państw Unii Europejskiej. Od wyników tych wydarzeń ma zależeć bardziej lub mniej ostrożne planowanie budżetu Polski na przyszły rok.

Według Ryszarda Petru, partnera PwC, powinno być raczej ostrożniejsze.

 – Inflacja może być lekko wyższa. Wzrost gospodarczy prawdopodobnie będzie niższy niż założył rząd. Nie 2,7-2,8 proc., ale około 2 proc. wzrostu w przyszłym roku, a to może oznaczać nieco większy deficyt i niższe dochody – prognozuje ekonomista.

W jego opinii kolejne kwartały będą coraz trudniejsze dla polskiej gospodarki.

 – Spodziewam się, że będziemy zwalniać do 2 proc. na koniec roku. Czyli wejdziemy w rok 2013 z wolniejszym tempem wzrostu gospodarczego niż wchodziliśmy w 2012 rok – przestrzega Ryszard Petru.

Premier zapowiedział, że ostateczny projekt budżetu rząd chce przyjąć latem. Jednak, zdaniem ekonomisty, zbyt optymistyczne założenia budżetowe mogą spowodować, że na jesieni rząd będzie musiał ratować się planem B, czyli ostrożniejszą wersją ustawy.

Jak podkreśla Ryszard Petru, w warunkach zwalniającej gospodarki, decyzja o podniesieniu płacy minimalnej nie jest dobrym pomysłem. Rząd proponuje, by od 1 stycznia wynosiła 1600 zł brutto, ale związkowcy już wcześniej zapowiadali, że będą domagać się większej podwyżki.

 – W sytuacji rosnącego bezrobocia i spowolnienia gospodarczego podwyżka płacy minimalnej będzie oznaczała, że więcej osób będzie mieć problem ze znalezieniem pracy. Najbardziej uderza to w tych, którzy są niewykształceni i gorzej przygotowani do rynku pracy – stwierdza ekonomista.

Rząd zapowiedział również, że w przyszłym roku wróci procentowa waloryzacja rent i emerytur. Resort pracy proponuje, by podobnie jak w tym roku, wskaźnik waloryzacji wyniósł 20 proc. realnego wzrostu przeciętnego wynagrodzenia w 2012 roku.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Rady Podatkowej

Targi Bezpieczeństwa

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji

Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.

Konsument

Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.

Handel

Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.