Newsy

Rak piersi zbiera rekordowe żniwo. W ubiegłym roku nowotwór wykryto aż u 25 tys. kobiet

2021-11-17  |  06:20
Mówi:Anna Kupiecka, prezes Fundacji OnkoCafe – Razem Lepiej
dr n. med. Agnieszka Jagiełło-Gruszfeld, Klinika Nowotworów Piersi i Chirurgii Rekonstrukcyjnej w Centrum Onkologii w Warszawie
Michał Grzybowski, prezes Philips Polska
  • MP4
  • Liczba zachorowań i zgonów spowodowanych rakiem piersi jest rekordowo wysoka. Podczas gdy w poprzednich latach ten typ nowotworu wykrywano u 16–17 tys. kobiet rocznie, w ubiegłym roku taką diagnozę usłyszało 25 tys. Polek, a blisko 9 tys. z nich zmarło. Eksperci wskazują, że do tych statystyk przyczyniła się pandemia, ale i ogólna świadomość dotycząca raka piersi i wczesnej diagnostyki w Polsce wciąż jest zbyt niska. O konieczności regularnych badań przypomina kobietom prowadzona już szósty rok z rzędu kampania społeczno-edukacyjna „BreastFit. Kobiecy biust. Męska sprawa”. W tym roku skupia się na edukacji kobiet z tych regionów Polski, w których dostęp do diagnostyki jest najbardziej ograniczony.

    – Według najnowszych danych z NFZ i Krajowego Rejestru Nowotworów w 2020 roku na raka piersi zachorowało 25 tys. kobiet, a ponad 8,8 tys. z nich zmarło. To są dane zatrważające, bo one pokazują, w jakim tempie rośnie w Polsce liczba zachorowań – mówi agencji Newseria Biznes Anna Kupiecka, prezes Fundacji OnkoCafe – Razem Lepiej.

    Rak piersi jest wśród Polek najczęściej występującym nowotworem, a liczba zachorowań sukcesywnie wzrasta. Według statystyk Krajowego Rejestru Nowotworów jeszcze w 2018 roku w Polsce odnotowano 18,9 tys. zachorowań i 6,9 tys. zgonów.

    – Okres pandemii spowodował wstrzymanie badań profilaktycznych i brak dostępu do lekarzy. Liczba zachorowań się skumulowała i dotyczy to przede wszystkim nowotworów w stadium zaawansowanym. O tym też mówią nasi lekarze – że już dawno nie było takich czasów, w których zgłaszałoby się aż tyle kobiet z zaawansowanym rakiem – mówi Anna Kupiecka.

    Prezes Fundacji OnkoCafe wskazuje, że mimo licznych kampanii edukacyjnych w ostatnich latach świadomość dotycząca raka piersi i wczesnej diagnostyki tego nowotworu wciąż jest w Polsce zbyt niska.

    – Program profilaktyki raka piersi, w którym kobiety w wieku od 50 do 69 lat mogą się zgłaszać na bezpłatną mammografię, niestety nie cieszy się powodzeniem. Tylko niecałe 30 proc. kobiet zgłasza się do tego programu – podkreśla. – Okazuje się, że brak wiedzy na temat raka piersi wciąż jest potężny, dlatego musimy z tą edukacją przyspieszyć i przyjąć inne formy. Mamy social media i inne kanały komunikacji, którymi możemy docierać do kobiet.

    – Wciąż zdarzają się sytuacje, kiedy docierają do nas pacjentki z bardzo zaawansowaną chorobą. Trudno powiedzieć jednoznacznie, dlaczego one nie podjęły diagnostyki wcześniej. Być może to wynika z obaw, niechęci do rozpoczęcia leczenia. Część kobiet też trochę lekceważy sytuację, uważając, że rak ich nie dotyczy – dodaje dr n. med. Agnieszka Jagiełło-Gruszfeld, onkolog kliniczny z Kliniki Nowotworów Piersi i Chirurgii Rekonstrukcyjnej w warszawskim Narodowym Instytucie Onkologii.

    Eksperci podkreślają, że rak wykryty we wczesnym stadium – kiedy zmiany w piersi są jeszcze niewielkie – może być już niemal w 100 proc. uleczalny. Podstawą jest jednak profilaktyka i wczesna diagnostyka, o której przypomina kobietom prowadzona już szósty rok z rzędu kampania społeczno-edukacyjna „BreastFit. Kobiecy biust. Męska sprawa” prowadzona przez Fundację OnkoCafe przy współudziale Fundacji Philips oraz firmy Novartis.

    W tym roku wyruszyliśmy z edukacją w Polskę. Odwiedziliśmy kilkanaście Kół Gospodyń Wiejskich, w których spotkaliśmy się ze wspaniałym przyjęciem. Dziewczyny były gotowe na edukację, miały potężny głód wiedzy. To pokazuje, że młoda część społeczeństwa jest gotowa na przyjmowanie tej wiedzy, chce mieć świadomość. Ważne, że szkolone przez nas ambasadorki profilaktyki BreastFit teraz dalej szkolą inne kobiety w swoich regionach – mówi Anna Kupiecka.

    – W tym roku wspieramy Fundację OnkoCafe w dotarciu do tych regionów, w których panuje pewne wykluczenie, jeśli chodzi o profilaktykę i dostęp do badań. Bardzo ważna jest edukacja i przekazywanie wiedzy na temat tego, jak się badać. Ważne, żeby stworzyć takie pole, w którym inna kobieta, mężczyzna albo członek rodziny może wesprzeć kobietę w budowaniu świadomości o profilaktyce, a także być wsparciem podczas procesu diagnostyki. Dlatego w tym roku skupiamy się na 12 regionach Polski, gdzie to wykluczenie może być największe – dodaje Michał Grzybowski, prezes Philips Polska.

    W ramach tegorocznej kampanii „BreastFit. Kobiecy biust. Męska sprawa” zrealizowano w całej Polsce warsztaty profilaktyki raka piersi dla kobiet i mężczyzn. Przeszkolone zostały również ambasadorki, które dalej popularyzują wiedzę dotyczącą raka piersi w swoich regionach. Dodatkowo, dzięki wsparciu Fundacji Philips, zostanie przeprowadzonych kolejnych pół tysiąca badań USG piersi wśród kobiet z różnych regionów Polski, które mają utrudniony dostęp do wczesnej diagnostyki tego nowotworu.

    – W ubiegłym roku wsparliśmy badania diagnostyczne, w ramach których udało się przebadać tysiąc kobiet. W tym dokładamy kolejne pół tysiąca badań – mówi Michał Grzybowski. – Ta kampania jest bardzo ważna, ponieważ angażuje same kobiety, ale i mężczyzn, członków ich rodzin. Profilaktyka, edukacja i wcześniejsze badania diagnostyczne są bardzo ważne, ponieważ one są w stanie uratować bardzo duży odsetek kobiet.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Konkurs Polskie Branży PR

    NEWSERIA Partnerem Medialnym Forum Ekonomicznego

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Prawo

    Bez dobrowolnego wydłużenia aktywności zawodowej Polakom trudno będzie liczyć na wyższe emerytury. Obecni 30-latkowie dostaną jedną czwartą ostatniej pensji

    Ustawowego podniesienia wieku emerytalnego w Polsce nie będzie – zapowiadają politycy rządzącej koalicji. To według ekspertów oznacza jednak, że trzeba inaczej zachęcać kobiety po 60. i mężczyzn po 65. roku życia do pozostawania na rynku pracy. – Wydłużenie aktywności zawodowej jest pewnym sposobem na podniesienie emerytur, ale tego się nie da zrobić siłowo, raczej trzeba szukać rozwiązań, żeby ludzie chcieli dalej pracować – podkreśla Agnieszka Łukawska, ekspertka w Instytucie Emerytalnym. Już dziś pracujący seniorzy mogą liczyć na szereg zachęt, m.in. zwolnienie z podatku, ale ekspertka zwraca uwagę dodatkowo na potrzebne zaplecze szkoleniowe, a także odpowiednią opiekę zdrowotną.

    Transport

    Branża logistyki coraz bardziej zautomatyzowana. Rozładunkiem towaru zajmują się autonomiczne wózki, a inwentaryzacją roboty stukrotnie szybsze niż człowiek

    Do 2028 roku globalny rynek automatyzacji w logistyce wzrośnie o ponad 50 proc. – przewidują analitycy Markets and Markets. Wpłyną na to czynniki związane ze wzrostem kosztów pracowniczych, dążenie klientów do osiągania optymalnego zarządzania ich towarem, a także czynniki pozarynkowe, takie jak cele środowiskowe. Już dziś za rozładunek towaru odpowiadają coraz częściej inteligentne, autonomiczne wózki, a inwentaryzację można powierzyć robotom stukrotnie szybszym niż człowiek.

    DlaWas.info

    Firma

    Tylko 2 proc. właścicieli zwierząt płaci za opiekę nad zwierzętami podczas ich nieobecności. Spodziewany szybki wzrost zapotrzebowania na takie usługi

    Według badań CBOS średnio co drugi Polak mieszka pod wspólnym dachem z jakimś zwierzęciem domowym – najczęściej psem lub kotem. Rynek produktów i usług dla domowych pupili sukcesywnie się powiększa. Według rynkowych prognoz za kilka lat globalnie może być już wart blisko pół biliona dolarów. Szczególnie szybko ma się rozwijać segment opieki nad zwierzętami, który coraz częściej będzie wykorzystywać nowe technologie.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.