Newsy

Ratajski: Czeka nas w tym roku łączenie się firm turystycznych

2012-05-07  |  06:35
Mówi:Józef Ratajski
Funkcja:Wiceprezes
Firma:Polska Izba Turystyki
  • MP4

    Choć sytuacja na rynku się uspokoiła i w tym w roku nie powinno być bankructw w branży turystycznej, to zdaniem Józefa Ratajskiego, wiceprezesa Polskiej Izby Turystyki, firmy z tego sektora nie mają wyjścia – muszą się jednoczyć. 

     – Obsługujemy parę milionów Polaków. W związku z tym 3 tys. organizatorów turystyki jakoś się na tym rynku mieści. To jest jednak etap przejściowy, czekają nas zmiany na tym rynku, swego rodzaju konsolidacja, ponieważ efektywność i dochodowość jest mała – mówi Józef Ratajski.

    Impulsem do zmian miało być otwarcie polskiego rynku, zwłaszcza na firmy turystyczne z Unii Europejskiej.

     –  To zmusza nasze przedsiębiorstwa do tego, by się łączyły, tworzyły konsorcja, bo szczególnie dla małych firm jest to coraz trudniejszy rynek – wyjaśnia Józef Ratajski.

    Zdaniem wiceprezesa Polskiej Izby Turystyki, takich zmian na rynku należy się spodziewać w perspektywie kilku najbliższych lat.
     
     – Bankructwa to w pewnym sensie jest zjawisko normalne, nie należy robić z tego afery. Ważne jest jednak, aby odbywały się w sposób kulturalny, przed lub po sezonie – podkreśla Józef Ratajski. Nie podołałem konkurencji, schodzę z tego rynku, bez narażania klientów na straty.

    Dodaje, że optymistycznie ocenia polski rynek turystyczny i 2012 rok powinien być zaliczony do tych lat, w których nie będzie bankructw firm z tego sektora.

    Należy jednak wprowadzić nowe regulacje związane przede wszystkim z prawodawstwem i dopasowaniem polskich przepisów do unijnych.

     – Bolą nas takie rzeczy jak brak regulacji dotyczących klęsk żywiołowych. Jak się cokolwiek stanie, chmura, wulkan, to branża ponosi pełną odpowiedzialność. Gdy turysta podróżujący indywidualnie zostanie na lotnisku uziemiony, to ponosi koszty w całości sam, a jeśli pojedzie z biurem podróży, to ono musi ponieść koszty. To nie jest sprawiedliwe. W Europie te systemy są lepsze – podsumowuje przedstawiciel PIT.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    Zmiany klimatu uderzają w portfele konsumentów. Podniosą ceny żywności nawet o 3 pkt proc. rocznie

    Coraz wyższe średnie temperatury obserwowane na świecie przekładają się na wzrost cen żywności. Problem dotyczy zarówno krajów rozwiniętych, jak i rozwijających się. Naukowcy z Poczdamskiego Instytutu Badań nad Wpływem Klimatu obliczyli, że do 2035 roku zdarzenia klimatyczne podniosą ceny żywności o 0,9–3,2 pkt proc. rocznie, a ogólny poziom inflacji o 0,3–1,1 pkt proc. Naukowcy przeanalizowali dane dotyczące zmian cen artykułów żywnościowych ze 120 krajów świata w ciągu ostatnich 30 lat.

    Transport

    Chiny przyspieszają inwestycje w odnawialne źródła. Nie przestają jednak rozbudowywać mocy węglowych

    Coraz dotkliwsze skutki zmian klimatycznych, ale przede wszystkim chęć zbudowania bezpieczeństwa energetycznego i uniezależnienia się od zewnętrznych dostaw surowców skłoniły rząd w Pekinie do ekspresowych inwestycji w nowe moce odnawialnej energii. W efekcie Chiny wyrastają na globalnego lidera transformacji energetycznej – odpowiadają dziś za największy na świecie przyrost mocy zainstalowanych w fotowoltaice i wiatrakach. Co ciekawe, nie rezygnują jednak przy tym również z inwestycji w energetykę węglową.

    Konsument

    Niska wiedza ekonomiczna Polaków może wpłynąć na większe zainteresowanie usługami doradców finansowych. Wciąż rzadko korzystamy z ich pomocy

    Ponad 70 proc. Polaków ma niską lub przeciętną wiedzę finansową – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2024”. To przekłada się na niewielkie uczestnictwo w rynku kapitałowym i niską skłonność do inwestowania i oszczędzania. Dlatego eksperci upatrują istotnej roli doradców finansowych w zmianie tej tendencji. Większość gospodarstw domowych nie korzysta jednak z tego typu usług. Branża od lat samoreguluje kwestię kompetencji i certyfikatów dla doradców, ale liczy na utworzenie publicznego rejestru, w którym klienci mieliby dostęp do takich informacji, w ten sposób zyskując większe zaufanie do przedstawicieli tego zawodu.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.