Newsy

Boom na łódzkim rynku nieruchomości. Warszawiacy coraz częściej kupują w tym mieście mieszkania jako inwestycję

2017-10-04  |  06:25

Po latach zastoju Łódź, drugie największe miasto na Mazowszu, zaczyna odrabiać straty. W ubiegłym roku zapotrzebowanie na nowe mieszkania wzrosło o jedną trzecią, a nabywców znalazło 2,2 tys. lokali. Tylko od ubiegłorocznych wakacji deweloperzy zapoczątkowali 30 nowych inwestycji. Eksperci OPG Property Professionals szacują, że dane dotyczące koniunktury na łódzkim rynku nieruchomości za 2017 rok okażą się jeszcze lepsze. Przyczyną odbicia jest coraz silniejsza pozycja Łodzi jako miasta, które przyciąga inwestycje z sektora nowoczesnych usług dla biznesu.

– W ubiegłym roku na łódzkim rynku sprzedało się 2,2 tys. mieszkań. Z naszych szacunków i obserwacji wynika, że w dużej mierze za wzrosty liczby transakcji odpowiedzialni są inwestorzy tak jak w innych miastach Polski. Ciekawą obserwacją jest to, że mieszkańcy Łodzi zaczęli wierzyć we własny rynek, chcą zostawać w mieście, więc kupują też mieszkania dla siebie. Wiąże się to z faktem, że coraz więcej pracodawców z sektora usług lokuje swoje siedziby i zatrudnia pracowników w tym mieście – mówi agencji informacyjnej Newseria Michał Styś, dyrektor zarządzający OPG Property Professionals.

Specjalizująca się w nieruchomościach firma doradcza wydała pod koniec września raport, który podsumowuje ubiegły rok na łódzkim rynku. Dane pokazują, że od ubiegłego lata przybyło w mieście 30 nowych inwestycji. Zapotrzebowanie na nowe mieszkania wzrosło w ubiegłym roku o ponad jedną trzecią (w stosunku do 2015 r.).

– Łódzki rynek nieruchomości jest bardzo specyficzny. Mimo bliskości Warszawy Łódź przez wiele lat była poza obszarem zainteresowania. Na rynku było relatywnie niewiele transakcji w porównaniu do liczby mieszkańców. Łódź jest trzecim miastem w Polsce, ma 700 tys. mieszkańców, tymczasem dotąd sprzedawało się średnioterminowo około 1,1–1,2 tys. mieszkań w ciągu roku, więc bardzo niewiele – mówi Michał Styś.

Inwestorzy i nabywcy, którzy poszukują mieszkania w Łodzi, mają do wyboru coraz więcej mieszkań. W czerwcu br. deweloperzy oferowali na rynku pierwotnym 3,3 tys. nowych mieszkań w ponad stu inwestycjach na terenie miasta. Autorzy raportu zauważają, że wiele mieszkań znajduje nabywców już na etapie dziury w ziemi, czyli w bardzo wczesnej fazie realizacji.

– Mieszkania inwestycyjne, kupowane często przez warszawiaków, są ulokowane w centrum miasta, w dobrze umiejscowionych lokalizacjach, blisko politechniki lub uniwersytetu. Są to zazwyczaj małe lokale, dwupokojowe lub kawalerki, o możliwie najmniejszej powierzchni, dzięki czemu zwrot na inwestycji jest największy. Jeżeli są to mieszkania kupowane z przeznaczeniem do zamieszkania, zwykle są trzypokojowe, poza ścisłym centrum miasta –mówi dyrektor zarządzający OPG Property Professionals.

W ubiegłym roku średnie ceny ofertowe mieszkań w Łodzi kształtowały się na poziomie 4,9 tys. zł/mkw., natomiast ceny transakcyjne były niższe średnio o 150 zł/mkw. Z rynku praktycznie zniknęły już oferty poniżej 4,5 tys. zł/mkw. Największy wzrost cen odnotowano na Bałutach i Widzewie.

– Podobnie jak w całej Polsce aktualnie Łódź jest w cyklu, w którym ceny mieszkań stabilnie rosną. Wiąże się to z faktem, że przez ostatnich kilka lat transakcji było zdecydowanie mniej niż naturalny, średnioterminowy popyt. Jednak ostatnie dwa lata przyniosły bardzo wiele transakcji, z których około 30 proc. to czysto inwestycyjne transakcje, prowadzone z perspektywą maksymalizacji zysku. Te nieruchomości podbijają średnią mieszkań sprzedanych w zeszłym roku – mówi Michał Styś.

Poza cenami zmienia się też struktura oferowanych i poszukiwanych przez nabywców lokali. W ubiegłym roku po raz pierwszy w historii trzypokojowe i większe mieszkania stanowiły w Łodzi ponad połowę nieruchomości wprowadzonych do sprzedaży. Bardzo dużym zainteresowaniem cieszą się też niewielkie mieszkania do 40 mkw. Za to mniejszy wybór mają klienci, którzy poszukują średnich, dwupokojowych lokali.

Eksperci prognozują, że łódzki rynek czekają dalsze wzrosty, a statystyki dotyczące koniunktury za 2017 rok okażą się jeszcze lepsze. 

– Dla deweloperów Łódź jest bardzo perspektywicznym rynkiem. Produkt trzeba jednak dopasować do bardzo specyficznej grupy odbiorców, włączając unikalne i charakterystyczne dla każdego miasta mikropreferencje. Rynek mieszkaniowy musi podlegać bardzo głębokiej analizie – zarówno przez pryzmat lokalizacji, jak i preferencji kupujących w zależności od ich siły nabywczej i indywidualnych cech urbanistycznych miasta – ocenia Michał Styś.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Rozwój rolnictwa kluczowy dla przetrwania Ukrainy. Odpowiada ono za ponad 60 proc. dochodów z eksportu

Instytut Europy Środkowej podaje, że w ciągu niespełna trzech lat areał zasiewów w Ukrainie zmniejszył się o ponad 21 proc., z 28,6 mln ha w 2021 roku do 22,5 mln ha w 2024 roku. Jednocześnie sektor rolny stał się kluczowym źródłem dochodów budżetu państwa. Chociaż wartość eksportu spadła, to jego udział w dochodach ze sprzedaży zagranicznej wzrósł z 41 do 61 proc. – Rozwój rolnictwa jest kluczowy dla przetrwania Ukrainy – podkreśla dr n. ekon. Oksana Kiforenko z IERiGŻ-PIB.

Transport

Czas na nowe podejście do lotnisk regionalnych. Również do ich finansowania

Czas pandemii COVID-19 był okresem próby dla lotnisk regionalnych, ale też pokazał konieczność unowocześnienia podejścia biznesowego w strukturze właścicielskiej i modelu zarządzania – wskazuje ubiegłoroczna rządowa strategia rozwoju lotnictwa. Jak podkreśla Karol Halicki z Podlaskiej Izby Lotniczej, to może być dobry moment na rozpoczęcie debaty o częściowej prywatyzacji tych lotnisk. Analiza nowych modeli powinna uwzględniać nie tylko kwestie ekonomiczne, ale również wpływ lotnisk na rozwój regionów czy bezpieczeństwo kraju.

Ochrona środowiska

Polacy wprowadzają na razie tylko drobne nawyki proekologiczne. Do większych zmian potrzebują wsparcia

Zdecydowana większość Polaków dostrzega niekorzystne zmiany klimatu – wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie ING Banku Śląskiego. Są wprawdzie gotowi, by zmieniać swoje nawyki na bardziej ekologiczne, ale często odstraszają ich koszty i brak wiedzy. Jednocześnie liczą na większe wsparcie i zaangażowanie ze strony rządu i biznesu, a prawie 40 proc. Polaków oczekuje, że to start-upy będą pracowały nad innowacjami proklimatycznymi. One same chętnie się w ten obszar angażują, ale widzą wiele barier, m.in. w pozyskiwaniu kapitału.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.