Mówi: | Marek Cieślak |
Funkcja: | wiceprezydent Łodzi |
Coraz więcej miejsc pracy w Łodzi. Miasto spodziewa się powstania nowych biur i centrów usługowych
W I kwartale w Łodzi powstało ponad 2 tysiące nowych miejsc pracy. To bezprecedensowe tempo – oceniają władze miasta. Liczą jednak, że będzie się ono utrzymywać, bo w regionie przybywa inwestycji wymagających zatrudniania dużych grup pracowników. Tu śmigłowce dla polskiej armii ma produkować Airbus Helicopters.
Centrum Polski, czyli właśnie okolice Łodzi, oceniane są jako jeden z najszybciej rozwijających się regionów kraju. Sprzyja mu nie tylko położenie, lecz także już zakończone oraz jeszcze prowadzone inwestycje infrastrukturalne. Tam właśnie krzyżują się najważniejsze polskie autostrady. Te już istniejące łączą bałtyckie porty, zachodnią granicę kraju oraz stolicę. Budowane dotrą do granicy wschodniej oraz na południe. To oznacza, że Łódź staje się dobrą lokalizacją dla inwestycji magazynowych, logistycznych oraz produkcyjnych.
– I kwartał tego roku był zadziwiająco dobry – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Marek Cieślak, wiceprezydent Łodzi. – Inwestorzy deklarują, że utworzyli ponad 2 tys. miejsc pracy, szczególnie w centrach usług. To jest to, co wspieramy od lat, ale faktycznie rozwój nastąpił w ostatnich 2-3 latach. Nigdy wcześniej nie było takiego tempa. Wracają deweloperzy i projekty, które były zamrożone.
Z danych ABSL wynika, że w ciągu dwóch lat od 2012 do 2014 roku zatrudnienie w sektorze usług wspólnych w Łodzi wzrosło o 57 proc.
Władze Łodzi oceniają, że na tym nie koniec. Już powstają kolejne obiekty, a w regionie cały czas pojawiają się nowi inwestorzy.
– Prowadzimy sporo rozmów – informuje Marek Cieślak. – Niewątpliwie to będą centra usług wspólnych, duże projekty logistyczne. Myślę, że otworzenie wschodniej obwodnicy Łodzi, czyli odcinka A1 między Rzgowem a Strykowem, niewątpliwie pomoże. To, że została uruchomiona S8, kawałek między Łodzią a Wrocławiem, także pomaga.
Zasoby powierzchni magazynowej w regionie łódzkim to 1,13 mln mkw. (dane Colliers International na koniec 2014 roku). W budowie pozostaje ponad 45 tys. mkw. W ciągu roku podpisano umowy najmu na łączną powierzchnię blisko 273 tys. mkw., z czego zdecydowana większość to umowy nowe.
Wiceprezydent Łodzi przyznaje, że pod względem inwestycji biurowych jego miasto nie ma szans na doścignięcie ogólnopolskiego lidera, czyli Warszawy, gdzie biurowce mają łącznie prawie 4,4 mln mkw. Liczy jednak na dobrą pozycję w rankingu. Na koniec ubiegłego roku w mieście oferowano ponad 241 tys. mkw. powierzchni biurowej, a w budowie było ok. 30 tys. mkw. To daje Łodzi szóstą pozycję wśród polskich miast.
– Liczba miejsc pracy w biurach i centrach usługowych będzie rosła. Parę dużych inwestycji i projektów logistycznych jest pod Łodzią. Patrząc z punktu widzenia aglomeracyjnego, to jest bardzo istotne, bo logistyka będzie się rozwijać na obrzeżach Łodzi. Największe centrum, UPS, które otworzyło się niedawno, stworzyło kilkadziesiąt nowych miejsc pracy. Zatrudnia także przemysł farmaceutyczny, np. duża fabryka Sandozu. Zatem perspektywy są bardzo optymistycznie.
Na przemysł Łódź bardzo dziś liczy. Tu bowiem śmigłowce dla polskiej armii produkować może Airbus Helicopters. Jako miasto akademickie Łódź może zapewnić pracodawcom wysoko wykwalifikowanych pracowników i współpracę instytutów badawczych.
– Bardzo dobrze oceniam decyzję ws. Airbusa, mam nadzieję, że będzie podtrzymana, bo to jest branża, która dotychczas w Łodzi rozwijała się na zasadzie współpracy między uczelnią i Airbusem. Teraz pojawia się realna możliwość budowania fabryki i montowania śmigłowców. To zupełnie nowa dziedzina, myślę, że ważna, choćby ze względu na rozwój wyższych uczelni – deklaruje wiceprezydent miasta.
Czytaj także
- 2024-11-12: Polskę czeka boom w magazynach energii. Rząd pracuje nad nowymi przepisami
- 2024-11-08: Spadek sprzedaży detalicznej może się okazać tymczasowy. Konsumenci dalej są skłonni do dużych zakupów
- 2024-10-28: Polski przemysł nie jest gotowy na większy udział OZE. Potrzebne są inwestycje w magazyny energii
- 2024-10-22: Wiarygodność ekonomiczna Polski sukcesywnie się pogarsza. To negatywnie wpływa na postrzeganie Polski przez inwestorów
- 2024-10-22: Coraz więcej inwestycji na Mazurach. Skokowy przyrost zabudowy niszczy jednak krajobraz regionu
- 2024-10-28: Ochrona krajobrazu mało istotna w nowych inwestycjach. Mazurskie gminy chcą to zmienić
- 2024-11-04: Sztuczna inteligencja wzbudza w Polakach głównie ciekawość i obawy. Ponad połowa widzi w niej zagrożenie
- 2024-10-22: Rząd pracuje nad nowymi przepisami o płacy minimalnej. Zmienią one sposób jej obliczania
- 2024-10-08: Państwowa Inspekcja Pracy nie ma narzędzi do walki z nadużyciami w umowach cywilnoprawnych. Reforma tej instytucji ma to zmienić
- 2024-10-23: Nowe przepisy mają poprawić sytuację osób zatrudnionych przez platformy cyfrowe. Wprowadzają domniemanie stosunku pracy
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Rozwój rolnictwa kluczowy dla przetrwania Ukrainy. Odpowiada ono za ponad 60 proc. dochodów z eksportu
Instytut Europy Środkowej podaje, że w ciągu niespełna trzech lat areał zasiewów w Ukrainie zmniejszył się o ponad 21 proc., z 28,6 mln ha w 2021 roku do 22,5 mln ha w 2024 roku. Jednocześnie sektor rolny stał się kluczowym źródłem dochodów budżetu państwa. Chociaż wartość eksportu spadła, to jego udział w dochodach ze sprzedaży zagranicznej wzrósł z 41 do 61 proc. – Rozwój rolnictwa jest kluczowy dla przetrwania Ukrainy – podkreśla dr n. ekon. Oksana Kiforenko z IERiGŻ-PIB.
Transport
Czas na nowe podejście do lotnisk regionalnych. Również do ich finansowania
Czas pandemii COVID-19 był okresem próby dla lotnisk regionalnych, ale też pokazał konieczność unowocześnienia podejścia biznesowego w strukturze właścicielskiej i modelu zarządzania – wskazuje ubiegłoroczna rządowa strategia rozwoju lotnictwa. Jak podkreśla Karol Halicki z Podlaskiej Izby Lotniczej, to może być dobry moment na rozpoczęcie debaty o częściowej prywatyzacji tych lotnisk. Analiza nowych modeli powinna uwzględniać nie tylko kwestie ekonomiczne, ale również wpływ lotnisk na rozwój regionów czy bezpieczeństwo kraju.
Ochrona środowiska
Polacy wprowadzają na razie tylko drobne nawyki proekologiczne. Do większych zmian potrzebują wsparcia
Zdecydowana większość Polaków dostrzega niekorzystne zmiany klimatu – wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie ING Banku Śląskiego. Są wprawdzie gotowi, by zmieniać swoje nawyki na bardziej ekologiczne, ale często odstraszają ich koszty i brak wiedzy. Jednocześnie liczą na większe wsparcie i zaangażowanie ze strony rządu i biznesu, a prawie 40 proc. Polaków oczekuje, że to start-upy będą pracowały nad innowacjami proklimatycznymi. One same chętnie się w ten obszar angażują, ale widzą wiele barier, m.in. w pozyskiwaniu kapitału.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.