Newsy

Rozpoczyna się realizacja programu Polska Wschodnia. 2 mld euro dla najbiedniejszych województw

2015-05-28  |  06:45
Mówi:Iwona Wendel
Funkcja:podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju
  • MP4
  • W piątek startuje program operacyjny Polska Wschodnia. Komitet Monitorujący przyjmie kryteria do pierwszych naborów. Do rozdzielenia między pięć wschodnich województw Polski jest ponad 2,35 miliarda euro. To już kolejny uruchomiany program w ramach nowej perspektywy unijnej. Resort infrastruktury i rozwoju chce w pierwszej kolejności rozpocząć konkursy dotyczące konkurencyjności polskich firm, również małych i średnich.

    W piątek rozpoczynamy realizację programu operacyjnego Polska Wschodnia. Będziemy przyjmować pierwsze kryteria do pierwszych naborów – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Iwona Wendel, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju.

    Program operacyjny Polska Wschodnia przeznaczony jest dla pięciu wschodnich województw Polski i realizowany będzie w latach 2014-2020. Budżet programu wyniesie minimum 2,35 miliarda euro, z czego 2 miliardy pochodzić będą z Unii Europejskiej, a resztę stanowić ma wkład krajowy. Główny cel to podniesienie poziomu innowacyjności i konkurencyjności regionów Polski Wschodniej na tle kraju. Założenia programu zakładają wzrost wewnętrznej spójności makroregionu, poprawę stanu sieci transportowej oraz zapewnienie konkurencyjności lokalnych przedsiębiorstw.

    Rozpoczęliśmy już realizację programu Inteligentny Rozwój, pierwsze nabory już są ogłoszone i trwają. Narodowe Centrum Badań i Rozwoju ogłosiło w dwóch działaniach swoje nabory – mówi Wendel.

    W kolejnych tygodniach odbędzie się wiele posiedzeń komitetów monitorujących poszczególnych programów, zarówno na szczeblu krajowym, jak i regionalnym. Każdy z 22 programów startuje od przyjęcia przez komitet kryteriów do naborów w kolejnych działaniach.

    Chcielibyśmy w pierwszej kolejności rozpocząć nabory, które dotyczą szeroko rozumianej konkurencyjności polskich przedsiębiorstw. Czyli wszystkie tworzone z myślą o małych i średnich przedsiębiorstwa, ale nie wyłącznie – tłumaczy Iwona Wendel.

    W perspektywie unijnego finansowania na lata 2014-2020 na realizację programów operacyjnych w Polsce przewidziano rekordową kwotę wynoszącą 76,9 mld euro. Znacząca część tych środków ma zostać przeznaczona na innowacyjność, w tym prace badawcze-rozwojowe.

    Duże zadanie do odrobienia przed nami, czyli komercjalizacja prac badawczo-rozwojowych w gospodarce. Pilotażowo robiliśmy to w Innowacyjnej Gospodarce, ale tak naprawdę wiele jeszcze przed nami do zrobienia, do nauczenia się, do przypilnowania, żeby te środki były właściwie wydatkowane – podkreśla Iwona Wendel.

    Dodaje, że zainteresowanie firm komercjalizacją badań jest coraz większe. Działalność B+R w tej perspektywie powinna być dużo łatwiejsza, bo w ciągu poprzedniej sześciolatki w Polsce powstała światowej klasy infrastruktura badawczo-rozwojowa.

    Ona czeka w instytutach naukowo-badawczych i na uczelniach na bardzo dobre pomysły przedsiębiorców – mówi Iwona Wendel. – Odwróciliśmy przepływ środków. Dzisiaj środki przejdą od przedsiębiorców do nauki. To na zapotrzebowanie przedsiębiorców chętnych do podnoszenia innowacyjności procesów biznesowych w swoich firmach nauka będzie musiała, a na pewno też będzie chciała, odpowiadać – pokazywać to, co ma na swoich półkach w swoich laboratoriach.

    W obecnej perspektywie realizowanych będzie sześć programów operacyjnych na poziomie krajowym, których łączny budżet wyniesie ponad 45,5 mld euro (największy z nich to program operacyjny Infrastruktura i Środowisko). Oprócz tego realizowanych będzie także 16 regionalnych programów operacyjnych. Ich całkowity budżet przekroczy 31,2 mld euro, a największym wsparciem zostanie objęte województwo śląskie.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Kongres MOVE

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Infrastruktura

    Zorganizowane grupy cyberprzestępcze sięgają po coraz bardziej zaawansowane narzędzia sztucznej inteligencji. Często celem ataków jest infrastruktura krytyczna

    Rozwój cyberprzestępczości postępuje w kierunku budowania powiązań o charakterze mafijnym i wykorzystywania zaawansowanych technologicznie rozwiązań, po jakie sięgają służby specjalne. Coraz częściej służy do tego także sztuczna inteligencja, która przyniosła ze sobą szereg nowych zagrożeń. Choć w ślad za technologicznym zaawansowaniem cyberprzestępców rozwijają się też narzędzia zapobiegające atakom, to wciąż najsłabszym ogniwem jest człowiek. Atrakcyjnym celem ataków dla hakerów są jednostki publiczne, infrastruktura krytyczna i samorządy, również te małe, którym brakuje zasobów finansowych i kadrowych, by zapewnić wystarczającą ochronę. 

    Handel

    Polacy jedzą coraz mniej jaj. Częściej sięgają po te z chowu alternatywnego, za które są skłonni zapłacić więcej

    Od 10 lat sukcesywnie rośnie udział alternatywnych systemów chowu kur niosek. Pochodzi z nich już co trzecie opakowanie jaj, choć nadal w klatkach żyje ponad 37 mln kur. Stopniowe zmiany w hodowli to skutek większej świadomości konsumentów, za którymi podąża branża HoReCa. Są oni gotowi nawet zapłacić więcej za jajka, które pochodzą z chowu nieklatkowego.

    Problemy społeczne

    Docenianie przez szefa jest równie ważne dla pracowników, co atrakcyjne wynagrodzenie i obowiązki. Kluczową rolę odgrywa komunikacja między liderem a zespołem

    Niemal co czwarty pracownik chciałby, by jego przełożony częściej go doceniał. Blisko połowa jest gotowa odejść z pracy z powodu szefa, nawet mimo zadowolenia z firmy i zarobków – wynika z badania „Lider w oczach pracowników” zrealizowanego dla Pluxee. – Liderzy pełnią kluczową rolę w budowaniu zespołu – są też coraz lepsi w rozumieniu tego, że niezbędna jest wizja i cel, do którego można angażować ludzi – ocenia Monika Reszko, psycholożka biznesu.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.