Newsy

Lotnisko w Modlinie: Zyski dopiero za 3-4 lata. W tym roku ok. 1,7 mln pasażerów

2014-11-19  |  06:20
Mówi:Marcin Danił
Funkcja:wiceprezes
Firma:Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa-Modlin Sp. z o.o.
  • MP4
  • Lotnisko w Modlinie obsłuży w tym roku ok. 1,7 mln pasażerów, a za rok celuje w 2,5 mln podróżnych. Pomimo dynamicznego rozwoju i wzrostu liczby połączeń zysk netto uda się osiągnąć dopiero w 2017-2018 r. Od listopada w Modlinie odbywa się 276 regularnych lotów tygodniowo.

    Ten rok jest dla nas bardzo dobry. Myślę, że zakończymy go z 1,7 mln obsłużonych pasażerów. Na przyszły rok szacujemy 2,5 mln – zapowiada w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Marcin Danił, wiceprezes Mazowieckiego Portu Lotniczego Warszawa-Modlin. ‒ To wynika z nowych kierunków, zwiększenia częstotliwości w naszej siatce połączeń, bardzo szybkiego rozwoju połączeń i liczby chętnych, by latać tanio z lotniska w Modlinie.

    Od początku tego roku do końca października lotnisko w Modlinie obsłużyło już 1,37 mln pasażerów. Wyników nie można odnieść do 2013 r., bo z uwagi na awarię pasa startowego w okresie od stycznia do końca września port lotniczy nie obsługiwał ruchu regularnego. W październikowa liczba pasażerów (ponad 165 tys.) wzrosła jednak o 26,4 proc. rok do roku. Przybyło także podróżnych w ujęciu miesiąc do miesiąca – w październiku było ich o 11,5 proc. więcej niż we wrześniu br.

    W Modlinie obecny jest tylko jeden przewoźnik – irlandzki Ryanair. Linia oferuje w sezonie zimowych 25 kierunków z tego lotniska, w tym dwa krajowe – Gdańsk i Wrocław.

    Większa liczba lotów przekłada się na coraz lepsze wyniki finansowe Modlina. W ubiegłym roku port lotniczy zanotował stratę netto w wysokości 45,5 mln zł. Zgodnie z tabelą opłat lotniskowych portu Ryanair – z uwagi na to, że jest nowym i dużym przewoźnikiem – może liczyć na nawet ponad 50-proc. zniżki od opłat za lądowanie i każdego pasażera, który wylatuje z Modlina.

    Wynik finansowy będzie oczywiście coraz lepszy. Myślę, że przyszły rok to jeszcze nie będzie poziom zysku netto, ale już lata 2017-2018 przy tym tempie wzrostu na pewno przyniosą zyski – zapowiada Danił. Podkreśla: ‒ Port lotniczy to są wysokie koszty stałe związane z utrzymaniem wszystkich służb porządkowych, służb bezpieczeństwa, ochrony.

    Danił dodaje, że z tego powodu sukces finansowy mogą odnieść jedynie te lotniska, które znajdują się w pobliżu dużych aglomeracji. Inne, czyli te, które mają problem z osiągnięciem poziomu ruchu w granicach co najmniej 1 miliona pasażerów rocznie, mogą mieć problem z zyskownością.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Infrastruktura

    Prawo

    W lutym zmiana na stanowisku Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich. Co roku trafia do niego kilka tysięcy spraw związanych z instytucjami unijnymi

    W ubiegłym tygodniu Parlament Europejski wybrał Portugalkę Teresę Anjinho na stanowisko Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich. Ombudsman przyjmuje i rozpatruje skargi dotyczące przypadków niewłaściwego administrowania przez instytucje unijne lub inne organy UE. Tylko w 2023 roku pomógł ponad 17,5 tys. osobom i rozpatrzył niemal 2,4 tys. skarg.

    Problemy społeczne

    Przeciętny Polak spędza w sieci ponad trzy godziny dziennie. Tylko 11 proc. podejmuje próby ograniczenia tego czasu

    Polacy średnio spędzają w internecie ponad trzy godziny dziennie. Jednocześnie, według badania na temat higieny cyfrowej, jedynie 14 proc. respondentów kontroluje swój czas ekranowy, a co piąty ogranicza liczbę powiadomień w telefonie czy komputerze. Nadmierne korzystanie z ekranów może wpływać na zaniedbywanie obowiązków i relacji z innymi, a także obniżenie nastroju i samooceny. Kampania Fundacji Orange „Nie przescrolluj życia” zwraca uwagę na potrzebę dbania o higienę cyfrową. Szczególnie okres świątecznego wypoczynku sprzyja takiej refleksji.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.