Newsy

Nowa trasa wylotowa z Warszawy w kierunku Katowic otwarta. Prawie pół roku przed terminem

2015-07-17  |  18:13
Mówi:Wojciech Trojanowski, członek zarządu Strabag

Agnieszka Stefańska, rzecznik prasowy warszawskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad

  • MP4
  • Nowy niespełna sześciokilometrowy odcinek S8 Opacz–Janki otwarty dla kierowców. Firma Strabag, generalny wykonawca trasy, zakończyła prace prawie pół roku przed terminem. Nowa wylotówka z Warszawy ma rozładować korki w Raszynie i usprawnić ruch w kierunku Katowic. Cała inwestycja będzie ukończona w grudniu tego roku.

    Jako generalny wykonawca odcinka autostrady S8 OpaczJanki jesteśmy bardzo zadowoleni, że w środku sezonu wakacyjnego możemy ulżyć kierowcom podróżującym przez Warszawę bądź wyjeżdżającym z Warszawy w kierunku południowym i otworzyć przed terminem odcinek drogi ekspresowej S8 pomiędzy węzłem Opacz na Południowej Obwodnicy Warszawy a węzłem Warszawa Janki – mówi Wojciech Trojanowski, członek zarządu Strabag.

    Nowy prawie sześciokilometrowy odcinek S8 pozwoli na zmniejszenie korków w podwarszawskim Raszynie, które utrudniały nie tylko wyjazd w kierunku Śląska, lecz także były zmorą mieszkańców podwarszawskich miejscowości.

    Uruchomienie nowego odcinka oznacza zmiany w organizacji ruchu.

    To nie jest organizacja docelowa. Na razie najdogodniejszym wyjazdem nową drogą jest wyjazd dla kierowców jadących w stronę Wrocławia i Katowic. Kierowcy udający się w kierunku Krakowa i wracający S7 w kierunku Warszawy będą wciąż korzystać z dotychczasowej trasy przez Janki i Warszawę, jednak będzie tam już znacznie mniejsze natężenie ruchu niż dotychczas – mówi Agnieszka Stefańska, rzecznik warszawskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

    Na odcinku S8 zastosowano innowacyjną nawierzchnię. Umożliwi ona wydłużenie okresu eksploatacji drogi bez konieczności przeprowadzania znaczących napraw konstrukcji. Wymagane będą jedynie okresowe wymiany warstwy wierzchniej, czyli tzw. warstwy ścieralnej. Na nowej konstrukcji nie powinno być również problemu z koleinowaniem nawierzchni.

    Zgodnie z zapewnieniem wykonawcy trasa będzie znacznie bardziej wytrzymała na nacisk samochodów, co wiąże się z korzyściami finansowymi dla Skarbu Państwa, ponieważ remonty będą rzadsze, krótsze i będą miały mniejszy zasięg, oraz z korzyściami dla kierowców, którzy będą mieli znacznie mniej utrudnień – wyjaśnia Stefańska.

    Stan zaawansowania prac na odcinku węzeł Warszawa Janki – węzeł Paszków (3,5 km) to już ok. 80 proc., natomiast do końca roku przebudowana zostanie droga krajowa nr 7 od  węzła Janki Małe do skrzyżowania z drogą wojewódzką nr 721 w miejscowości Sękocin Las. Stan zaawansowania robót budowlanych na tym odcinku to ok. 70 proc.

    Jest to pierwsza część tej inwestycji, reszta zostanie wykonana do końca 2015 roku. Umożliwi ona przede wszystkim podróżującym z kierunku krakowskiego włączenie się do drogi krajowej S8 poprzez nowo powstałe węzły łączące drogę S7 z drogą S8 – wyjaśnia Wojciech Trojanowski, członek zarządu Strabag.

    Jak podkreśla Trojanowski, dzięki dobrej współpracy z inwestorem, czyli Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad, udało się ten odcinek zbudować o wiele wcześniej, niż wynika to z kontraktu. Inwestycja realizowana jest w systemie „zaprojektuj i wybuduj”. Strabag był więc zobowiązany wykonać projekt budowlany i wykonawczy, uzyskać wszelkie pozwolenia i przeprowadzić budowę. Formuła ta wiąże się z wieloma czynnikami ryzyka, dlatego – jak podkreśla członek zarządu spółki – tak ważna jest współpraca z zamawiającym. Jego zdaniem ustawodawca i zamawiający powinni rozważyć wprowadzenie do kontraktów systemu motywacji dla wykonawców.

    Takich instrumentów nie ma w obecnie obowiązujących kontraktach, a myślę, że byłaby to dobra motywacja dla poważnych firm budowlanych, żeby skracać terminy realizacji – podkreśla Trojanowski. – To dałoby ulgę kierowcom i spowodowałoby, że drogi ekspresowe powstawałyby szybciej, a zamawiającemu dałoby więcej możliwości, np. rozszerzenie systemu poboru opłat na drogach ekspresowych.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Handel

    Plastikowe opakowania żywności dominują w europejskich marketach. 40 proc. z nich można usunąć lub zastąpić

    65 proc. produktów spożywczych i napojów w europejskich supermarketach jest sprzedawanych w plastikowych opakowaniach. W Polsce ten odsetek jest podobny. Jak wynika z raportu DS Smith „Material Change Index”, w przypadku 40 proc. opakowań zawierających tworzywa sztuczne w Polsce, plastik można by wyeliminować, usuwając go całkowicie lub zastępując go zrównoważonymi alternatywami, np. tekturą czy opakowaniami biodegradowalnymi. W Polsce tylko 22 proc. firm spożywczych planuje w nadchodzącym roku zmiany w opakowaniach.

    Transport

    Ryanair rozbudowuje siatkę połączeń w Polsce. W tym roku linia planuje przewieźć niemal 20 mln pasażerów

    Polska jest jednym z najważniejszym rynków dla Ryanaira. Irlandzka linia w letnim rozkładzie lotów na 2025 roku będzie obsługiwał ponad 300 tras, w tym 23 nowe kierunki, przede wszystkim na południe Europy. Rekordowy letni rozkład lotów Ryanair w Polsce będą obsługiwać 44 samoloty bazujące na polskich lotniskach. W tym roku, pierwszy raz w historii, przewoźnik oferuje ponad 20 milionów miejsc.

    Polityka

    M. Gosiewska: Na Białorusi znowu odbędą się pseudowybory. Należy zaostrzyć sankcje uderzające w reżim i firmy europejskie tam obecne

    Alaksandr Łukaszenka rządzi Białorusią już 30 lat, 26 stycznia będzie się ubiegał o siódmą kadencję. W nadchodzących wyborach nie będzie niezależnych obserwatorów i demokratycznych kandydatów opozycji. Poprzednie wybory, w 2020 roku, zakończyły się masowymi protestami i olbrzymimi represjami, a w 2024 roku przybrały jeszcze na sile. – Tylko twarda i zdecydowana postawa jest w stanie zmienić sytuację u naszego wschodniego sąsiada – ocenia europosłanka Małgorzata Gosiewska.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.