Newsy

Resort gospodarki wspiera polskie porty – będą ułatwienia w płaceniu VAT i krótsze odprawy

2013-04-26  |  06:55

Aktualizacja 20:50

Od decyzji Sejmu zależeć będą ułatwienia dla polskich portów, które branża od dawna postuluje. Założenia do tzw. czwartej ustawy deregulacyjnej, która zawiera szereg przepisów, mających na celu zwiększenie ich konkurencyjności, na ostatnim posiedzeniu przyjął rząd. Główne propozycje zmian dotyczą wydłużenia terminu rozliczania VAT-u oraz skrócenie kontroli granicznej w portach morskich.

 – Dziś mamy 670 tys. TEU [kontener o wymiarach 6,10x2,44x2,59 m - red.] polskich kontenerów odprawianych w Hamburgu. Mam nadzieję, że te zmiany sprawią, żeby przynajmniej część z tych kontenerów przechodziła przez polskie porty – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Mariusz Haładyj, wiceminister gospodarki.

Wzrost konkurencyjności polskich portów morskich to temat dyskutowany od dawna. Dzięki dokończeniu autostrady A1 pracom modernizacyjnym na kolei oraz rozbudowie portu w Gdyni rośnie szansa na przejęcie części kontenerów, które obecnie są przeładowywane w Hamburgu, Bremerhaven lub Rotterdamie. Obecnie nie trafiają one do Polski dlatego, że szybciej dojeżdżają do odbiorców zza zachodniej granicy niż znad polskiego morza.

Nowe prawo ma to zmienić. W założeniach do tzw. czwartej ustawy deregulacyjnej, przyjętych 23 kwietnia przez Radę Ministrów, znalazły się dwie propozycje, które bezpośrednio dotyczą polskich portów morskich. Ministerstwo Gospodarki zaproponowało odejście od dziesięciodniowego terminu na zapłacenie VAT-u od towarów importowanych. Jeśli ustawa zostanie uchwalona przez Sejm, upoważnione przedsiębiorstwa z certyfikatem AEO (przyznawanym przez organy celne po spełnieniu warunków dotyczących m.in. przestrzegania wymogów celnych oraz wypłacalności) będą mogły rozliczać podatek od importu dopiero podczas składania deklaracji podatkowej VAT.

Jak przewiduje resort, powinno to wpłynąć na zwiększenie liczby towarów transportowanych przez polskie porty.

Druga propozycja to uproszczenie i skrócenie kontroli granicznej w portach. Resort chce wprowadzić obowiązek odprawienia towaru w ciągu 24 godzin. Dłuższa kontrola będzie dopuszczalna tylko w przypadku rewizji, kwarantanny lub badań laboratoryjnych.

 – W tej sprawie spotykaliśmy się kilka razy z Pomorską Izbą Gospodarczą i z "Koalicją morską", współpracowaliśmy z Ministerstwem Finansów, z resortem rolnictwa i transportu – podkreśla wiceminister Haładyj i liczy na dalszą współpracę. – Ważna jest współpraca między administracją a środowiskiem gospodarczym – będziemy oczekiwali też na diagnozowanie kolejnych problemów tak, żeby się nimi zajmować.

Resort szacuje, że każdy dodatkowy tysiąc kontenerów, który przejdzie przez polskie porty, będzie generował ponad trzy miejsca pracy w samym porcie i w otoczeniu portowym.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Konsument

Polacy nie korzystają z hossy trwającej na warszawskiej giełdzie. Na wzrostach zarabiają głównie inwestorzy zagraniczni

Od października 2022 roku na rynkach akcji trwa hossa, nie omija ona także warszawskiej giełdy. Mimo to inwestorzy indywidualni odpowiadają zaledwie za kilkanaście procent inwestycji, a o wzrostach decyduje i na nich zarabia głównie kapitał z zagranicy. Widać to również po napływach i odpływach do i z funduszy inwestycyjnych. Zdaniem Tomasza Koraba, prezesa EQUES Investment TFI, do przekonania Polaków do inwestowania na rodzimej giełdzie potrzeba zysków z akcji, informacji o tych zyskach docierającej do konsumentów oraz czasu.

Polityka

Obowiązek zapełniania magazynów gazu w UE przed sezonem zimowym ma zapewnić bezpieczeństwo dostaw. Wpłynie też na stabilizację cen

Unia Europejska przedłuży przepisy z 2022 roku dotyczące magazynowania gazu. Będą one obowiązywać do końca 2027 roku. Zobowiązują one państwa członkowskie do osiągnięcia określonego poziomu zapełnienia magazynów gazu przed sezonem zimowym. Magazyny gazu pokrywają 30 proc. zapotrzebowania Unii Europejskiej na niego w miesiącach zimowych. Nowe unijne przepisy mają zapewnić stabilne i przystępne cenowo dostawy.

Infrastruktura

Gminy zwlekają z uchwaleniem planów ogólnych zagospodarowania przestrzennego. Może to spowodować przesunięcie terminu ich wejścia w życie

Reforma systemu planowania i zagospodarowania przestrzennego rozpoczęła się we wrześniu 2023 roku wraz z wejściem w życie większości przepisów nowelizacji ustawy z 27 marca 2003 roku. Uwzględniono w niej plany ogólne gminy (POG) – nowe dokumenty planistyczne, za których przygotowanie mają odpowiadać samorządy. Rada Ministrów w kwietniu br. uchwaliła jednak ustawę o zmianie ustawy z 7 lipca 2023 roku, a jej celem jest zmiana terminu obowiązywania studiów uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gmin na 30 czerwca 2026 roku. Wskazana data może nie być ostateczna z uwagi na to, że żadna z gmin nie uchwaliła jeszcze POG.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.