Mówi: | Martyna Łapaj |
Funkcja: | head of HR & talent development |
Firma: | Tribe47, Talent47 |
Rośnie zapotrzebowanie na specjalistów w e-commerce. Chętnych do pracy nie brakuje, ale trudno o dobrych pracowników
Internetowy handel przeżywa okres boomu, a wraz z nim rośnie też zapotrzebowanie na pracowników w e-commerce. Chętnych do pracy w branży jest wielu, ale jak wskazuje Martyna Łapaj z Tribe47, o doświadczonych specjalistów z określonymi kompetencjami na rynku wcale nie jest łatwo. Zwłaszcza że wymagania są coraz wyższe. W tej chwili mocno poszukiwani są nie tylko specjaliści od e-commerce growth i digital marketingu, ale także eksperci z zakresu customer experience, programmatic, marketing automation i analizy danych, ponieważ firmy w coraz większym stopniu stawiają na personalizację i precyzyjne dotarcie do użytkowników.
– Branża e-commerce rozwija się w tej chwili bardzo dynamicznie, a w ślad za tym idzie zapotrzebowanie na specjalistów z tego obszaru. Przewidujemy, że będzie potrzeba ich coraz więcej. I to widać w ostatnich kilku latach – od 2020 roku do teraz wzrost liczby ogłoszeń o pracę w obszarze e-commerce sięga aż 40 proc. – mówi agencji Newseria Biznes Martyna Łapaj, head of HR and talent development w Tribe47 i Talent47.
Mimo że wysoka inflacja od kilku miesięcy negatywnie wpływa na nastroje zakupowe Polaków, e-handel wciąż jest na fali wzrostowej. Według ostatnich danych Gemiusa zakupy w sieci obecnie robi już 77 proc. polskich konsumentów, a dla większości z nich głównym czynnikiem decydującym o wyborze tego kanału zakupowego są niższe ceny i wygoda. Według szacunków Strategy & Polska (Grupa PwC) wartość polskiego rynku e-commerce w latach 2018–2022 wzrosła o 127 proc., z 48 do 109 mld zł, natomiast do 2027 roku ma już sięgnąć 187 mld zł. Ponad połowa tego wzrostu (54 proc.) ma pochodzić z trzech kategorii: mody, elektroniki oraz zdrowia i urody, a analitycy spodziewają się też wzrostu udziału w handlu online dużych platform sprzedażowych takich jak Allegro czy Amazon.
– Temat e-commerce jest bardzo gorący, od kilku lat mówi się, że to przyszłość, więc zainteresowanie tą branżą jest duże. W tej chwili łatwo jest znaleźć pracownika, który chciałby pracować w e-commerce, ale trudno jest o dobrego pracownika. Natomiast nie jest łatwo znaleźć osobę doświadczoną, ze świadomością tego, czym tak naprawdę e-commerce jest i ile umiejętności wymaga, żeby być specjalistą w tym obszarze – podkreśla ekspertka Talent47. – Potrzeba wiele pracy, żeby wyszukać na rynku te perełki, które mają doświadczenia, które widziały różne e-commerce’y, różnej wielkości i z różnych branż, mogą tę wiedzę połączyć i faktycznie wdrożyć coś, co pomoże e-commerce’owi wznieść się na wyższy poziom.
Z raportu Strategy & Polska „Perspektywy rozwoju rynku e-commerce w Polsce 2018–2027” wynika też, że głównym polem walki o klienta w e-handlu jest szybkość i niezawodność zaspokojenia potrzeb zakupowych. Natomiast tym, co w nadchodzącym czasie będzie przesądzać o rozwoju i konkurencyjności firm handlowych, jest według ekspertów m.in. nieustanna praca nad poprawą łańcuchów dostaw, rozwijanie nowych kanałów dotarcia do klienta, coraz lepsze wykorzystanie danych i rozwój kompetencji analitycznych, ponieważ wzrost liczby i wartości zamówień online stwarza firmom szansę na dostęp do dużych zbiorów danych o klientach, co przekłada się na ich coraz lepsze profilowanie. Wszystko to wymaga jednak dostępności określonej puli talentów, na które branża zgłasza coraz większe zapotrzebowanie.
– Firmy e-commerce’owe dziś szukają najczęściej specjalistów od e-commerce growth, szczególnie w obszarze performance marketingu. Ci specjaliści wiedzą, jak przedstawić i wyróżnić firmę na rynku, co zrobić, żeby dotrzeć do nowych konsumentów – i to jest wciąż najbardziej poszukiwane. Natomiast branża zaczyna już rozglądać się też za innego typu specjalistami. To, co dzieje się w tej chwili na rynku, idzie mocno w kierunku marketing automation, optymalizacji, konwersji. To oznacza, że potrzebni będą specjaliści, którzy potrafią wynieść to na wyższy poziom, mają pomysł, jak polepszyć, zoptymalizować kreatywne działania, jak wdrożyć działania analityczne, wyciągać wnioski. Idzie tendencja, żeby to byli specjaliści, którzy mają zrozumienie ogólnobiznesowe – wyjaśnia Martyna Łapaj.
Rosnąca konkurencja w branży e-commerce powoduje, że firmy chcą być lepiej widoczne dla klientów. Stąd niezmiennie wysokie zapotrzebowanie na specjalistów ds. SEO, którzy odpowiadają na pozycjonowanie stron internetowych w wyszukiwarkach. Firmy chętnie zatrudniają też osoby z doświadczeniem w content marketingu, specjalizujące się w tworzeniu treści marketingowych, zwłaszcza B2B. Ogromny popyt na pracę w handlu elektronicznym dotyczy jednak przede wszystkim digital marketingu, obszaru CRM i customer experience, programmatic, marketing automation i analizy danych, ponieważ firmy w coraz większym stopniu stawiają na personalizację i zaawansowaną pracę z danymi, pozwalającą na precyzyjne dotarcie do użytkowników.
– W tej branży kluczowe jest połączenie kreatywności i analityki, czyli wszelkie kompetencje związane z analizą danych, optymalizacją i polepszeniem tego, co już mamy. Ale nie można zapomnieć, że to jest branża bardzo elastyczna, więc liczą się też wszelkie umiejętności kreatywne, dotyczące np. tego, w jaki nowy sposób możemy dotrzeć do klientów, jak inaczej możemy pokazywać nasze produkty i jak możemy zmienić definicję tego, czym jest e-commerce – mówi ekspertka Talent47.
Jak wskazuje, karierę w e-commerce warto rozważyć, ponieważ ta branża stwarza szerokie możliwości rozwoju i szybko rośnie, a trend wzrostowy utrzyma się także w nadchodzących latach. Rosnąć będzie również zapotrzebowanie profesjonalistów z obszaru e-commerce i digital marketingu, co – zważywszy na ich wciąż niewystarczającą liczbę – powoduje, że mogą oni liczyć na sukcesywny wzrost zarobków.
– Wchodząc do branży e-commerce, możemy zacząć jako specjalista od promocji, sprzedaży, możemy przejść do działu analitycznego. W e-commerce wszystkie te umiejętności są ze sobą powiązane, to jest obszar, w którym można być naprawdę długo i nie znudzić się na ścieżce kariery. Druga sprawa to fakt, że ten obszar jest przyszłościowy, nie spada, a raczej rośnie, więc to jest też po prostu pewna przyszłość – zapewnia Martyna Łapaj.
O tym, jaka jest rola skutecznego zespołu w rozwoju biznesu e-commerce, eksperci dyskutowali w trakcie jednego z ostatnich wydarzeń Thursday Gathering. To cykliczne spotkania społeczności innowatorów, które odbywają się w każdy czwartek w District Hall w warszawskim Varso. Ich organizatorem jest Fundacja Venture Café Warsaw i jej partnerzy.
Czytaj także
- 2023-11-28: Nawet 20 proc. dzieci w Europie pada ofiarą przemocy seksualnej i wykorzystywania. UE pracuje nad przepisami umożliwiającymi walkę z tym procederem w sieci
- 2023-11-22: Dwie trzecie Polaków zamierza skorzystać z ofert na Black Friday. W tym roku łatwiej będzie uniknąć pozornych promocji
- 2023-11-17: Szczyt sezonu dla handlu i logistyki. Zapotrzebowanie na pracowników o jedną piątą wyższe niż w pozostałych miesiącach
- 2023-12-01: Praca natychmiastowa zyskuje na popularności. Pracodawcy mogą znaleźć kadry w ciągu kilku godzin przez aplikację
- 2023-11-20: Ponad 82 tys. nauczycieli z nowymi kompetencjami cyfrowymi. To kluczowe obok wyposażenia szkół i rozwoju e-zasobów
- 2023-11-15: GPW wiąże duże nadzieje z nowymi liniami spoza rynku finansowego. Do końca roku będzie gotowa platforma obsługująca usługi logistyczne i spedycyjne
- 2023-12-11: Coraz więcej kobiet w branży motoryzacyjnej. Praca w tym sektorze często nie wymaga siły fizycznej, ale odpowiednich umiejętności miękkich
- 2023-12-08: O pracownikach 50+ krąży wiele szkodliwych stereotypów. Ta grupa wiekowa wymaga dostrzeżenia i docenienia na rynku pracy
- 2023-11-14: Około 20 proc. społeczeństwa mieści się w spektrum neuroróżnorodności. Pracodawcy powoli zaczynają dostrzegać potencjał tej grupy
- 2023-10-31: Publikowanie wizerunku dzieci może łamać ich prawo do prywatności. Potrzebne są zmiany
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Finanse

Rośnie zainteresowanie agrocasco. Koszt utraty maszyny rolniczej może przewyższać wartość domu
W Polsce zdecydowana większość rolników, którzy są objęci obowiązkiem ubezpieczeń, decyduje się na rozszerzenie ich o dodatkowe, dobrowolne opcje. Jedną z najczęściej wybieranych jest ubezpieczenie maszyn rolniczych, takich jak siewniki, opryskiwacze, kosiarki, prasy rolnicze, ciągniki czy kombajny, których wartość może przekraczać milion złotych. Agrocasco często zresztą jest wymagane przez bank kredytujący lub leasingodawcę danej maszyny. Ochrona ubezpieczeniowa może zadziałać m.in. w razie pożaru, upadku drzewa czy zalania, ale także w przypadku kolizji drogowej, wypadku na polu czy kradzieży. Eksperci przypominają, by podczas zawierania takiej polisy dobrze się zastanowić nad wysokością określonej w niej sumy ubezpieczenia.
Nauka
Czworo wybitnych polskich naukowców otrzymało po 200 tys. zł. Ich badania i osiągnięcia przyczyniają się do realnych postępów w nauce

Fundacja na rzecz Nauki Polskiej po raz 32. przyznała swoje prestiżowe nagrody, uznawane za najważniejsze wyróżnienie naukowe w Polsce. Wśród nagrodzonych w tym roku osiągnięć są badania nad mechanizmem działania białek opiekuńczych, zaprojektowanie i otrzymanie nowych związków aromatycznych o unikatowej strukturze i właściwościach, psychologiczna koncepcja pamięci miejsca i przywiązania do miejsca oraz opracowanie narzędzi matematycznych, które umożliwiły udowodnienie pewnej hipotezy. – Te nagrody stanowią uhonorowanie pracy naukowej, ale coraz częściej mają też pośrednie przełożenie na gospodarkę w postaci nowych, innowacyjnych firm – zauważa prezes Fundacji na rzecz Nauki Polskiej, prof. Maciej Żylicz.
Motoryzacja
Coraz więcej kobiet w branży motoryzacyjnej. Praca w tym sektorze często nie wymaga siły fizycznej, ale odpowiednich umiejętności miękkich

Poszukiwanie pracowników jest wyzwaniem dla branży motoryzacyjnej. Aż 72 proc. firm z tego sektora napotkało w ostatnim roku trudności w tym obszarze – wynika z październikowego raportu PARP „Branża motoryzacja i elektromobilność – Branżowy Bilans Kapitału Ludzkiego”. Niedobór kadr mogą, przynajmniej w części, zapełnić kobiety, których w branży motoryzacyjnej jest coraz więcej. Pracują na wszystkich szczeblach organizacyjnych – na liniach produkcyjnych, stanowiskach inżynierskich i w zarządach. – Branża jest coraz bardziej otwarta na to, żeby kobiety na tych stanowiskach mieć – przekonuje Agata Matyj, specjalistka do spraw komunikacji w Faurecii w Grupie Forvia Polska.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.