Mówi: | Wojciech Popławski |
Funkcja: | wiceprezes ds. ABSL International |
Firma: | ABSL (Związek Liderów Sektora Usług Biznesowych) |
Rośnie zatrudnienie w sektorze usług biznesowych. Na koniec 2015 roku może być wyższe o 20 proc.
W branży centrów usług obsługujących klientów zagranicznych w 2015 r. może znaleźć zatrudnienie 30 tys. osób. Kolejnych inwestorów nad Wisłę przyciągają zarówno kwalifikacje zatrudnionych, jak i szeroka oferta najmu powierzchni biurowych. Nic więc dziwnego, że w obszarze państw regionu Europy Środkowo-Wschodniej 44 proc. wszystkich centrów usług wspólnych jest zlokalizowanych właśnie w Polsce.
– W sektorze usług biznesowych w tej chwili pracuje ponad 130 tys. osób. Przewidujemy, że do końca 2015 r. zatrudnienie wzrośnie do 160 tys. – wyjaśnia w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Wojciech Popławski, wiceprezes ABSL (Związek Liderów Sektora Usług Biznesowych). – Liczbowo plasujemy się za sektorem motoryzacyjnym, ale już przed górnictwem, a także środowiskiem lekarzy i prawników.
Do grona korporacji planujących zwiększyć zatrudnienie w 2015 r. należy m.in. Grupa Luxoft (podwojenie zatrudnienia z 600 do 1200 osób w centrach outsourcingu IT w Krakowie i Wrocławiu), firma konsultingowa PwC (zatrudnienie 50 osób do nowo powstałego Centrum Kompetencyjnego w Gdańsku, świadczącego usługi doradcze z zakresu międzynarodowych regulacji finansowych) oraz firma kurierska TNT (wzrost zatrudnienia z 220 do 400 osób w Centrum Usług Wspólnych w Warszawie).
Inwestorów do Polski przyciągają wysokie kwalifikacje pracowników. Jak podkreśla Popławski, siłą sektora BPO/SCC jest również to, że przyczynia się do podnoszenia kwalifikacji pracowników, którzy po opuszczeniu centrów są atrakcyjnym aktywem na rynku, szczególnie dla państwowych firm podlegających prywatyzacji.
– Wielu inwestorów, wchodząc do Polski, szukało twardych umiejętności do początkowo prostych zadań. Jednak szybko okazało się, że wdrażając polskich pracowników i absolwentów w tryb korporacyjny, szybko została domknięta luka kompetencyjna w zakresie umiejętności miękkich – mówi Wojciech Popławski.
Centra usług wspólnych mają duże znaczenie nie tylko dla rynku pracy. Są również poważnym klientem na rynku nieruchomości. Wiceprezes ABSL przekonuje, że dynamiczny rozwój sektora przyczynił się do zahamowania kryzysu na rynku nieruchomości biurowych.
– Zgodnie z raportem Jones Lang LaSalle w 2013 r. w miastach regionalnych poza Warszawą dla naszego sektora wynajęto ponad 200 tys. metrów kwadratowych. Przy optymistycznych założeniach stworzenia 10 mkw. dla każdego pracownika – oznacza to powstanie 20 tys. nowych miejsc pracy – przekonuje wiceprezes ds. ABSL International.
Według przytoczonych danych z raportu JLL „Rynek biurowy dla sektora nowoczesnych usług dla biznesu” udział sektora w wynajętych powierzchniach biurowych w Krakowie wynosi 55 proc., w Łodzi – 44 proc., we Wrocławiu – 41 proc. Prawie połowa wynajmowanej powierzchni to budynki najwyższej klasy. Z kolei zgodnie z danymi ABSL w Polsce zlokalizowanych jest już 470 centrów usługowych z 28 krajów, które zajmują łącznie 1,3 mln mkw. powierzchni biurowych. Liderem pozostaje Kraków, gdzie pracuje 30,6 tys. osób.
– Poprzez naszych globalnych inwestorów budujemy pozytywny wizerunek Polski na świecie. Większość największych firm z listy Fortune 2000 ma swoje centra w Polsce. Lokują one tutaj nie tylko swoje operacje, lecz także inwestują w rozwój liderów przywództwa. Zgodnie z raportem Hay Group, na 20 największych firm, które inwestują w rozwój liderów, aż 15 z nich ma swoje centra operacyjne w Polsce – zaznacza Popławski.
Czytaj także
- 2025-05-12: Coraz więcej Polaków widzi korzyści płynące z obecności w UE. Co ósmy wciąż jednak nie potrafi ich wskazać
- 2025-04-29: Rozwój sztucznej inteligencji drastycznie zwiększa zapotrzebowanie na energię. Rozwiązaniem są zrównoważone centra danych
- 2025-05-12: Możliwość zakupu online może zachęcić kolejne grupy Polaków do ubezpieczeń zdrowotnych. Dziś korzysta z nich już prawie 5,5 mln osób
- 2025-05-19: Robotyzacja i automatyzacja stają się codziennością w produkcji i logistyce. To odpowiedź na wyzwania demograficzne
- 2025-05-13: Duże zmiany na rynku agencji PR. Prawie połowa z nich działa na rynku krócej niż pięć lat
- 2025-02-20: Przyszłość centrów zdrowia psychicznego nadal nie jest znana. Pilotaż kończy się w lipcu
- 2025-02-13: Opieka środowiskowa to najpilniejsza potrzeba polskiej psychiatrii. Reforma zachodzi zbyt wolno
- 2025-02-17: Schizofrenia może być w Polsce leczona na światowym poziomie. Coraz więcej pacjentów oczekuje wykorzystania tych możliwości
- 2025-02-07: Miasta będą się starzały wolniej niż reszta kraju. Jednak w niektórych do 2050 roku seniorzy będą stanowić 37 proc. populacji
- 2025-01-20: Czterodniowy tydzień pracy testuje coraz więcej organizacji. Przynosi korzyści zarówno pracownikom, jak i firmom
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Rozszerzenie UE wśród priorytetów duńskiej prezydencji. Akcesja nowych państw może mieć znaczenie dla bezpieczeństwa i gospodarki
Wraz z czerwcem kończy się druga polska prezydencja w Radzie Unii Europejskiej. W ciągu sześciu miesięcy instytucja ta pod przewodnictwem Polski podejmowała działania na rzecz bezpieczeństwa, w wielu wymiarach: zewnętrznym, wewnętrznym, informacyjnym, ekonomicznym, energetycznym, żywnościowym i zdrowotnym. Przede wszystkim doprowadziła do przełomowego wzrostu wydatków UE na obronność. Od 1 lipca pałeczkę przejmują Duńczycy, którzy zwrócą uwagę m.in. na obronę Bałtyku.
Transport
Ruszyła ważna inwestycja przemysłowa w województwie opolskim. Powstanie tu centrum logistyczne dla giganta motoryzacyjnego

Nowe regionalne Centrum Kompletacji i Dystrybucji, które powstanie w parku logistycznym i produkcyjnym Prologis Park Ujazd w województwie opolskim, będzie związane z rynkiem automotive aftermarket, konkretnie kompletacją i dystrybucją zestawów naprawczych dla branży motoryzacyjnej. Obiekt będzie służył firmie Schaeffler, a za jej budowę odpowiada Prologis. Jak podkreśla jego przedstawiciel, będzie to budynek niezależny od paliw kopalnych bezpośrednio dostarczanych do budynku i wyposażony w wiele rozwiązań prośrodowiskowych.
Konsument
Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować

Co piąty Polak dostrzega pozytywne zmiany na rynku usług telekomunikacyjnych, głównie jego rozwój, zarówno pod kątem liczby ofert, jak i rozwoju technologii. Gorzej jednak wypada przejrzystość ofert – wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Konsumenci są zmęczeni skomplikowanymi taryfami i ukrytymi kosztami, dlatego coraz większym zainteresowaniem cieszą się proste pakiety. Dlatego też T-Mobile startuje z nową ofertą „Po prostu", z jednym, prostym abonamentem bez żadnych limitów.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.