Newsy

Rozpoczął się gorący okres dla e-sklepów i firm kurierskich. 80 proc. zamówień zostanie złożonych dwa tygodnie przed Wigilią

2018-12-06  |  06:25
Mówi:Waldemar Mudryk, kierownik ds. infrastruktury DHL Parcel

Andrzej Śledź, kierownik ds. projektów infrastrukturalnych, DHL Parcel

  • MP4
  • Dla branży kurierskiej i e-commerce grudzień to najgorętszy okres w roku. Sezon zakupów przedświątecznych zaczął się już podczas wyprzedaży w Black Friday, kiedy zakupy zrobiło nawet 7 mln Polaków. Liczba nadawanych paczek rośnie nawet o 40 proc. w porównaniu do normalnych okresów w roku, a 80 proc. świątecznych zamówień zostaje złożonych w ostatnich dwóch tygodniach przed Wigilią. Pracę DHL Parcel w tegorocznym okresie przedświątecznym usprawni nowo otwarte centrum logistyczne w podwarszawskim Emilianowie.

    Do świątecznego szczytu paczkowego przygotowujemy się zwykle z wyprzedzeniem kilku miesięcy. W tym okresie, związanym z zamówieniami prezentów mikołajkowych i świątecznych, notujemy wzrost wolumenu nawet o 40 proc. To okres, który stanowi wyzwanie dla całej branży logistycznej – podkreśla w rozmowie z agencją Newseria Biznes Waldemar Mudryk, kierownik infrastruktury operacyjnej w DHL Parcel Polska.

    Szczyt paczkowy rozpoczyna się już w Black Friday, kiedy sklepy stacjonarne i internetowe oferują znaczące rabaty. Według wyliczeń Gemius/PBI serwisy e-commerce odwiedza tego dnia nawet 7,4 mln polskich internautów, a niemal równie dużą klientelę przyciąga następujący po wyprzedażowym weekendzie Cyber Monday. Z tegorocznego badania Kantar TNS na zlecenie eBay wynika, że w tegorocznej akcji wyprzedażowej Polacy mogli wydać nawet 2,3 mld zł.

    Szczyt gorącego okresu przypada na dni 17–21 grudnia. Z danych DHL wynika, że nawet 80 proc. świątecznych zamówień zostaje złożonych w ostatnich dwóch tygodniach przed Wigilią. Obsługę szczytu sezonu utrudnia fakt, że cała branża logistyczna już od kilku lat zmaga się z brakiem pracowników, w tym kurierów. Stąd zwiększone inwestycje firm w automatyzację obsługi paczek.

    Takie nakłady przewiduje też strategia DHL Parcel. W nowo otwartym centrum logistycznym w podwarszawskim Emilianowie znalazły się już specjalne zsypy kurierskie i szuflady, które pozwalają całą noc sortować paczki na konkretne trasy.

    Dzięki temu możemy obniżyć potrzebę dodatkowej pracy ręcznej, a kurierzy oszczędzają rano czas przy załadunku. Tym samym mogą wcześniej wyjechać w swoje trasy kurierskie – mówi kierownik infrastruktury operacyjnej DHL Parcel Polska.

    Nowoczesny terminal w tym roku znacząco przyspieszy prace DHL Parcel w gorącym sezonie przedświątecznym. To jeden z niewielu obiektów, w których wykorzystano shoe-sorter – maszynę sortującą za pomocą specjalnych butów do 7 tys. paczek na godzinę.

    Nasz nowy obiekt posiadający nowoczesny, zautomatyzowany sorter pozwala podnieść wydajność całej sieci nawet o 30–40 tys. przesyłek. Lokalnie możemy rozwieźć nawet do 18 tys. paczek, bo stąd dystrybuowane są przesyłki do Warszawy i okolic. Zastosowana przez nas technologia pozwala nam zwiększać wydajność zarówno tutaj, jak i w całej sieci operacyjnej – wyjaśnia Waldemar Mudryk.

    Długofalową strategią firmy jest skracanie odległości, jaką kurier pokonuje do klienta. Dla Warszawy oznacza to budowanie nowych obiektów na granicy aglomeracji, z jednoczesnym dobrym dostępem do infrastruktury drogowej – tak jak ma to miejsce w Emilianowie. Ten obiekt obsługuje obszar północno-wschodniej części Warszawy, zwłaszcza dzielnice takie, jak Targówek, Tarchomin, Białołęka czy Praga oraz pobliskie miejscowości: Wołomin i Radzymin – dodaje Andrzej Śledź, kierownik ds. projektów infrastrukturalnych DHL Parcel Polska.

    Terminal DHL w podwarszawskim Emilianowie to łącznie 7,5 tys. mkw. powierzchni hali, 20 bram dla transportów liniowych, 50 kurierskich i 10 uniwersalnych. Dodatkowo 950 mkw. zostało przeznaczonych na biura i punkt przyjęć. Na terenie obiektu znajdują się też miejsca parkingowe dla samochodów kurierskich, linowych oraz klienckich.

    Terminal ma funkcję sortu przesyłek w tranzycie, co oznacza, że dla części oddziałów krajowych będzie pełnił funkcję sortowni. Przykładowo, oddziały w Białymstoku, Łomży czy Suwałkach będą kierowały wszystkie przesyłki do tego terminala i stamtąd bezpośrednio do pozostałych magazynów w kraju.

    Obiekt został też wyposażony w szereg proekologicznych rozwiązań – energooszczędne oświetlenie LED, system odzyskiwania wody i instalacje przystosowane do ładowania samochodów elektrycznych.

    Energooszczędne rozwiązania w terminalu w Emilianowie wpisują się w globalną politykę całej grupy DHL, która ma na celu redukcję emisji dwutlenku węgla w transporcie. Kierujemy się zasadą „używaj czystej energii”, co wiąże się z wykorzystywaniem alternatywnych źródeł energii, a także z redukcją jej zużycia – mówi Andrzej Śledź.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Transport

    LOT chce przejąć przewozy towarowe od przewoźników z Niemiec i Holandii. Lotniczy rynek cargo będzie rósł w tempie 5 proc. rocznie

    – Polski rynek cargo ma obecnie udział rzędu 8–9 proc. w całym rynku europejskim, a w nadchodzących latach będzie rósł w średnim tempie powyżej 5 proc. rocznie – ocenia Michał Grochowski, dyrektor Biura Cargo w LOT. W tym roku widać na nim oznaki stagnacji spowodowanej sytuacją gospodarczą w Niemczech, ale w kolejnych transport cargo będą napędzać inwestycje zagraniczne i rosnący eksport. LOT liczy zwłaszcza na rynek w Indiach i udział w wartym ponad 13 mld dol. segmencie przewozów farmaceutycznych.

    Firma

    Pracodawcy muszą walczyć o młodych pracowników. Coraz częściej nie stawiają się oni na umówione rozmowy rekrutacyjne

    Bywają sytuacje, kiedy na 10 umówionych spotkań z kandydatami nie przychodzi nikt i dla dzisiejszego pokolenia millenialsów jest to niestety typowe zachowanie – mówi Anna Panek, dyrektor HR w Vivus Finance. Jak podkreśla, to pokolenie – choć ma wśród pracodawców opinię roszczeniowych i wymagających – wnosi jednak do firmy wiele korzyści i jest bardzo efektywne w działaniu. Dlatego menadżerowie powinni się uelastycznić i dopasować do ich potrzeb, a firma może wypracować balans pomiędzy oczekiwaniami a tym, co może zaoferować, łącząc przedstawicieli różnych generacji przy wspólnych projektach.

    Transport

    80 proc. klientów deklaruje gotowość do zakupu auta online. Wciąż jednak decydująca jest wizyta w salonie sprzedaży

    Branżę motoryzacyjną napędzają nowe technologie, takie jak sztuczna inteligencja, algorytmy, automatyzacja czy elektromobilność. Zakup samochodu wciąż jednak pozostaje domeną tradycyjnego kanału sprzedaży. To wizyta w salonie samochodowym najczęściej decyduje o wyborze danego modelu, wyposażenia, ale też o byciu wiernym danej marce. Chociaż od przyszłego roku sprzedaż aut będzie możliwa całkowicie online, a 80 proc. klientów już dziś deklaruje, że mogłoby przez internet kupić samochód, to salony dealerskie pozostaną kluczowe w procesie sprzedaży. Dlatego koncerny, poza inwestycjami w cyfryzację, muszą także stawiać na jakość obsługi klienta.

    Sport

    Co trzeci Polak w ogóle nie jest aktywny fizycznie. Statystyki wyglądają najgorzej wśród seniorów i dzieci

    Co piąty Polak nie pamięta, kiedy ostatni raz spacerował dłużej niż 10 minut. Co trzeci nie podejmuje żadnej aktywności fizycznej, a co drugi spędza ponad 5 godzin dziennie w pozycji siedzącej – pokazuje badanie MultiSport Index 2019. Statystyki wyglądają najgorzej wśród seniorów i dzieci – tylko co czwarte dziecko wypełnia zalecenia Światowej Organizacji Zdrowia dotyczące minimalnej dawki ruchu dla swojego wieku. Przykład idzie z góry, bo raptem 8 proc. Polaków uprawia sport wspólnie z dzieckiem. Tymczasem aktywność fizyczna to jeden z najlepszych sposobów na pogłębianie rodzinnych relacji – wskazują eksperci.