Newsy

Rozpoczynająca się kampania wyborcza zwiększyła cytowalność prasy w styczniu

2015-02-27  |  06:25
Mówi:Anna Bartosiewicz
Funkcja:młodszy specjalista ds. PR
Firma:Instytut Monitorowania Mediów
  • MP4
  • Kampania wyborcza przed majowymi wyborami prezydenckimi już ruszyła i spotkała się z zainteresowaniem wielu tytułów prasowych. W styczniu najczęściej przywoływanymi mediami były „Rzeczpospolita”, „Gazeta Wyborcza” i „Fakt”. Dzięki rankingowi najbardziej popularnych szkół ponadgimnazjalnych swoją cytowalność znacznie zwiększył także miesięcznik „Perspektywy”.

    Instytut Monitorowania Mediów jak co miesiąc przygotował raport na temat najbardziej opiniotwórczych mediów. W ubiegłym miesiącu zdecydowanie dominowała prasa. Najbardziej popularnymi tytułami były „Rzeczpospolita”, „Gazeta Wyborcza” i „Fakt”. Można powiedzieć, że ten wynik nie jest przypadkowy, ponieważ znajduje to odzwierciedlenie w dużym zainteresowaniu tematami związanymi z polityką – tłumaczy w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Anna Bartosiewicz, młodsza specjalistka ds. PR w Instytucie Monitorowania Mediów.

    Dzienniki te cytowano odpowiednio 457 („Rzeczpospolita”), 401 („Gazeta Wyborcza”) i 245 razy („Fakt”). Bartosiewicz wyjaśnia, że to rosnące zainteresowanie polityką wpłynęło na dużą cytowalność prasy. Jednym z ważnych czynników była rozpoczynająca się kampania wyborcza przed wyborami prezydenckimi, które zaplanowano na 10 maja. Jak przypomina Bartosiewicz, duże zainteresowanie mediów i czytelników wzbudziła kandydatura Magdaleny Ogórek, kandydatki SLD, która nie była obecna w mediach tradycyjnych. To skłoniło dziennikarzy do licznych komentarzy, które potem były szeroko cytowane.

    W styczniu na cytowalność wpływ miała także śmierć Józefa Oleksego. Często przywoływano artykuły dotyczące protestów najpierw górników, a potem rolników, a także wydarzeń na Ukrainie i możliwości sprzedaży broni temu krajowi przez Polskę.

    Zaobserwowaliśmy też kilka dużych zmian w naszym styczniowym rankingu. Jedną z nich jest pojawienie się miesięcznika „Perspektywy” w czołówce najbardziej opiniotwórczych miesięczników, co może wynikać z przygotowania przez tenże magazyn rankingu najbardziej popularnych szkół ponadgimnazjalnych. Wśród tygodników na trzech pierwszych pozycjach uplasowały się „Newsweek” (165 cytowań), „Wprost” (139 cytowań) i „Polityka” (99 cytowań) – mówi Bartosiewicz.

    Bartosiewicz dodaje, że wśród portali internetowych najwięcej cytowań zdobył Onet, który wyróżnił się informacjami sportowymi, szczególnie związanymi z tenisem. Wynikało to z dużego zainteresowania meczami Agnieszki Radwańskiej, a także z sukcesu w Pucharze Hopmana. Na początku stycznia Radwańska w parze z Jerzym Janowiczem wygrała ten uważany za nieoficjalne mistrzostwa świata turniej tenisowy. Onet miał niemal dwa razy tyle cytowań co druga z kolei Wirtualna Polska i trzecie Money.pl oraz dokładnie dwa razy tyle co, plasujący się na czwartym miejscu Bankier.

    Wśród mediów ekonomicznych najczęściej cytowano „Dziennik Gazeta Prawną”. Do tej pory tytuł ten nie był klasyfikowany przez IMM jako medium ekonomiczne. Ze 160 cytowaniami wyraźnie wyprzedził „Puls Biznesu”, który miał ich 73.

    Do pobrania

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Konkurs Polskie Branży PR

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Infrastruktura

    Rośnie zainteresowanie dotacjami do produktów OZE. Firmy z branży zielonej energii znów notują wzrosty klientów

    Dotacje rządowe ponownie zachęcają Polaków do inwestowania we własne źródła energii. Ogromną popularnością cieszy się zwłaszcza program Czyste Powietrze, który pozwala na dofinansowanie wymiany źródła ciepła oraz termomodernizację budynku. Beneficjenci mogą w nim pozyskać nawet do 135 tys. zł. – Ci, którzy mieli wątpliwości o zabezpieczenie źródeł finansowania, od kwietnia br. śmiało składają wnioski. Teraz jest bardzo dobry czas na podjęcie decyzji – mówi Paweł Bednarek, prezes zarządu Columbus Elite.

    Ochrona środowiska

    FSC wprowadza nowy standard certyfikacji lasów dla Polski. Zacznie obowiązywać za niecałe dwa miesiące

    Nowy standard odpowiedzialnej gospodarki leśnej FSC dla Polski będzie obowiązywał od 1 października br., a okres przejściowy potrwa do końca września 2025 roku. Dokument uaktualnia zasady gospodarowania lasami certyfikowanymi w Polsce tak, by jak najlepiej chroniły one lasy i ich liczne funkcje, m.in. społeczne i klimatyczne. To szczególnie istotne w kontekście postępujących wyzwań związanych ze zmianą klimatu i spadkiem bioróżnorodności. Nowy dokument wprowadza dostosowane do krajowych warunków wymogi dotyczące m.in. zachowania bioróżnorodności, ochrony praw pracowniczych i prowadzenia konsultacji z lokalnymi społecznościami.

    Prawo

    Ochrona sygnalistów wchodzi stopniowo w procedury firm i instytucji. Za brak przygotowania grożą im kary

    Duże i średnie firmy oraz samorządy stoją przed koniecznością wdrożenia procedur chroniących sygnalistów, czyli pracowników, którzy chcieliby wskazać nieprawidłowości w miejscu pracy. Z jednej strony muszą oni mieć zagwarantowaną anonimowość i być chronieni przed ewentualnym odwetem ze strony przełożonych. Z drugiej ustawa penalizuje fałszywe doniesienia, dokonywane np. z chęci zemsty. Również brak odpowiednich procedur po stronie pracodawcy będzie podlegał karze.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.