Newsy

Rynek reklamowy na wyraźnym plusie

2015-01-22  |  06:20
Mówi:Adrian Kawecki
Funkcja:prezes zarządu
Firma:dom mediowy Mindshare Polska
  • MP4
  • O 3-4 proc. wzrósł rynek reklamy w ubiegłym roku – ocenia dom mediowy Mindshare Polska. W tym roku dynamika wzrostu może być nieco wyższa. Wbrew prognozom rosną wydatki na reklamę telewizyjną mimo silnej konkurencji ze strony reklamy wideo w internecie. O ok. 30 proc. rośnie rynek reklam na urządzenia mobilne.

    2014 rok pod względem dynamiki przypominał to, co działo się w branży rok wcześniej. Szacujemy, że cały rynek wzrósł o 3-4 proc. – informuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Adrian Kawecki, prezes zarządu Mindshare Polska.

    W tym roku tendencja wzrostowa powinna się utrzymywać. Prognozy mówią o 4-5-proc. tempie rozwoju rynku, mimo że zabraknie dużych wydarzeń medialnych, które zwykle stymulują wzrost wydatków reklamodawców.

    Mimo wszystko prognozujemy wzrosty w reklamie telewizyjnej oraz dalszy wzrost reklamy internetowej przy jednoczesnym spadku prasowej i mniej więcej stabilnym udziale wydatków na outdoor czy kino – mówi Kawecki.

    Według domu mediowego Starlink wartość rynku telewizyjnego w okresie I-III kw. 2014 r. wzrosła o 6,3 proc. rok do roku, czyli do 2,66 mld zł, co stanowi 51,8 proc. całego rynku (5,14 mld zł). Mindshare szacuje, że w 2015 r. ten rynek wzrośnie o ok. 3 proc.

    Wnioskując z obserwowanego wypełnienia przerw reklamowych oraz popytu na czas antenowy, możemy spodziewać się dalszych wzrostów budżetów alokowanych w TV. Niewykluczone są także ruchy inflacyjne w przypadku poszczególnych polityk handlowych stacji telewizyjnych – mówi prezes Mindshare Polska.

    Rynkowi telewizyjnemu nie szkodzi szybki rozwój reklamy internetowej, a szczególnie segmentu wideo. Kawecki ocenia, że może na to wpływać multiscreening, czyli jednoczesne konsumowanie mediów na kilku urządzeniach, np. TV i laptopie. Reklamodawcy uczą się, jak to zjawisko wykorzystywać, na przykład integrując reklamy publikowane w telewizji i internecie.

    Reklama internetowa, szczególnie wideo, w tym roku będzie rozwijać się najszybciej. Dynamika wzrostu jednak wyhamuje – IAB prognozuje, że będzie to już wzrost jednocyfrowy.

    Rynek reklam na urządzenia mobilne dopiero się tworzy, ale bardzo już dynamicznie rośnie. Jak pokazują nasze badania, możemy oczekiwać wzrostu na poziomie nawet 30 proc. – podkreśla Adrian Kawecki.

    Wielkość budżetów marketingowych zależy od branży. Wśród branż, które wydają coraz więcej, znalazł się sektor farmaceutyczny. Stabilne pozostają budżety w sektorze telekomunikacyjnym i finansowym, spadają za to wydatki firm z sektora żywności. Coraz mniej wydaje się także na reklamę produktów użytku domowego, komputerów oraz sprzętu audio i video.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Infrastruktura

    Padają kolejne rekordy generacji energii z OZE. Przez jakość sieci duży potencjał wciąż jest niezagospodarowany

    W Polsce padają w ostatnim czasie kolejne rekordy generacji prądu z OZE. – Potencjał wzrostu wciąż jednak mamy bardzo duży – zauważa Krzysztof Cibor z Greenpeace Polska. W tej chwili ten potencjał pozostaje w dużej mierze niewykorzystany m.in. przez regulacje hamujące rozwój energetyki wiatrowej na lądzie i zły stan sieci elektroenergetycznych, który przekłada się na dużą liczbę odmów przyłączania nowych źródeł odnawialnych albo konieczność ich czasowego wyłączania. Ekspert wskazuje, że to dwa najważniejsze zadania dla nowego rządu, który na czerwiec br. zapowiedział już liberalizację tzw. ustawy wiatrakowej.

    Edukacja

    Polacy mało wiedzą o instytucji rodzicielstwa zastępczego. Dwie trzecie społeczeństwa nigdy nie spotkało się z tym pojęciem

    Aż 64 proc. Polaków nigdy nie spotkało się z pojęciem rodzicielstwa zastępczego zawodowego – wynika z badania przeprowadzonego w marcu br. na zlecenie Fundacji Happy Kids. Najliczniejszą grupą, która nie zna tego pojęcia, stanowią respondenci między 18. a 22. rokiem życia. Co 10. badany nie wie, jaka jest różnica między rodzicem zastępczym a rodzicem adopcyjnym. Zdaniem ekspertów brak świadomości ma konsekwencje dla rozwoju instytucji pieczy zastępczej w Polsce.

    IT i technologie

    Nowy ośrodek w Krakowie będzie wspierać innowacje dla NATO. Połączy start-upy i naukowców z sektorem obronności

    Połączenie najzdolniejszych naukowców oraz technologicznych start-upów z firmami z sektora obronnego i wojskowego – to główny cel akceleratora, który powstaje w Krakowie. Będzie on należał do natowskiej sieci DIANA, która z założenia ma służyć rozwojowi technologii służących zarówno w obronności, jak i na rynku cywilnym w krajach sojuszniczych NATO. Eksperci liczą na rozwiązania wykorzystujące m.in. sztuczną inteligencję, drony czy technologie kwantowe. Dla sektora to szansa na pozyskanie innowacji na skalę światową, a dla start-upów szansa na wyjście na zagraniczne rynki i pozyskanie środków na globalny rozwój.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.