Newsy

Rynek suplementów diety do 2021 roku będzie rósł o 7 proc. rocznie. Obecnie jest wart 3,5 mld zł

2017-01-19  |  06:45
Mówi:Katarzyna Suchoszek- Łukaniuk
Funkcja:prezes zarządu
Firma:Krajowa Izba Suplementów i Odżywek
  • MP4
  • Sprzedaż suplementów diety dynamicznie rośnie. Wartość rynku to ok. 3,5 mld zł, a w 2016 roku eksperci szacowali wzrost rynku na 10 proc. Jak wynika z prognoz firmy PMR, w latach 2017-2021 rynek będzie rozwijać się w tempie ok. 7 proc. Mimo to suplementy diety wciąż są niedocenianą kategorią – podkreśla prezes Krajowej Rady Suplementów i Odżywek. Rynkowi szkodzi wciąż istniejące przekonanie, że suplementy diety to kategoria leków.

    – Rynek suplementów diety jest jedną z najbardziej dynamicznie rozwijających się branż naszego przemysłu, rok do roku rosnącą o około 10 proc. – wskazuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Katarzyna Suchoszek-Łukaniuk, prezes Krajowej Rady Suplementów i Odżywek (KRSiO). – Najczęściej kupowanymi produktami są wyroby witaminowe i mineralne, na przykład z magnezem bądź witaminą D. Dobrze sprzedają się także wyroby stymulujące odporność, probiotyki oraz kwasy omega-3.

    W 2017 roku wartość rynku ma przekroczyć 4 mld zł. W kolejnych czterech latach dynamika wzrostu nie będzie tak wysoka jak w ubiegłym roku. Eksperci firmy analitycznej PMR w połowie ubiegłego roku szacowali, że będzie to ok. 7 proc. rocznie do 2021 roku. Jak podkreśla prezes KRSiO, suplementy diety to wciąż niedoceniana kategoria produktów.

    Produkty te mają ogromne przełożenie na zdrowie publiczne, ponieważ stanowią istotny element profilaktyki zdrowotnej, mają uzupełniać niedobory składników, których brakuje w naszej diecie. Nikt z nas nie odżywia się w stu procentach idealnie, zgodnie ze wszystkimi wytycznymi, więc w diecie zawsze czegoś brakuje. Tu z pomocą przychodzą suplementy diety – mówi Katarzyna Suchoszek-Łukaniuk. – Poza tym suplementy stanowią istotny element terapii leczniczych, np. probiotyki w trakcie antybiotykoterapii czy wzbogacanie diety w koenzym Q10 przy terapii statynami.

    Problemem, z którym branża boryka się od dłuższego czasu, jest wciąż istniejące przekonanie, że suplementy diety to kategoria leków. To ma daleko idące konsekwencje w postrzeganiu tego rynku, również pod kątem prawnym.

    – Suplementy bardzo często nazywane są fałszywymi lekami czy produktami udającymi wyroby medyczne, a tak naprawdę są to wyroby mające zupełnie inne przeznaczenie – wyjaśnia Katarzyna Suchoszek-Łukaniuk. – To po prostu żywność, która ma uzupełniać codzienną dietę w to, czego najbardziej brakuje, czyli składniki odżywcze. Leki natomiast służą do leczenia, czego po suplementach diety konsumenci spodziewać się nie powinni.

    Suplementy diety formalnie nie są uznawane za produkty lecznicze, dlatego podlegają zupełnie innym regulacjom. Tak też jest w zakresie reklamy – suplementów nie obowiązują restrykcje, które ustawodawca nałożyć na reklamy leków dostępnych bez recepty. W raporcie z kwietnia 2016 roku Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji zgłosiła szereg uwag do sposobu reklamowania suplementów diety. W toku prac nad regulacjami w tym zakresie Naczelna Rada Lekarska zarekomendowała wprowadzenie całkowitego zakazu reklamy – zarówno suplementów diety, jak i OTC.

    Jak wynika z raportu Instytutu Badań Nad Gospodarką Rynkową, taki zakaz skutkowałby spadkiem wartości produkcji w przemyśle farmaceutycznym o 1,7 mld zł rocznie, co przełożyłoby się na mniejszą konkurencyjność i innowacyjność polskich firm z tej branży. Inną konsekwencją może być spadek sprzedaży na rynku aptecznym (o ok. 19 mld zł), czyli pogorszenie rentowności aptek i likwidacja części z nich. Skutki zakazu byłyby odczuwalne także dla branży marketingowej i mediów, ale również dla budżetu państwa.

    Eksperci IBnGR podkreślają, że dla wyeliminowania złych praktyk w reklamie wystarczy samoregulacja branży. Takie propozycje zostały przedstawione na początku stycznia. Kodeks Dobrych Praktyk Reklamy Suplementów Diety ma zapewnić konsumentom rzetelną informację dotyczącą tej kategorii produktów.  Wprowadza on całkowity zakaz wykorzystywania wizerunku lekarza i farmaceuty w reklamie suplementu diety. Nie może też wystąpić w niej aktor grający lekarza. Nowe zasady zakazują używania w reklamach nazw chorób i sugerowania, że dany produkt ma właściwości lecznicze albo może zapobiec zachorowaniu. Będące inicjatorami autoregulacji przedsiębiorstwa odpowiadają za około 80 proc. przychodów z tego rodzaju reklam.

    – Na rynku polskim funkcjonuje co najmniej kilkaset firm, które są zarówno producentami, jak i dystrybutorami suplementów diety. Z tego względu jest to rynek konkurencyjny, ceny również, więc producenci muszą czymś walczyć o konsumenta, walczą ceną, reklamą i jakością produktów. Firmy dokładają wszelkich starań do tego, aby te produkty miały najwyższą jakość, przeznaczają znaczące środki na jakościowe badania, by produkty te spełniały wszystkie wymogi prawa – mówi Katarzyna Suchoszek-Łukaniuk.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    NEWSERIA POLECA

    Bezpieczeństwo najważniejsze dla pacjentów decydujących się na zabiegi korekty wad wzroku

    Wady refrakcji, takie jak krótkowzroczność, astygmatyzm czy starczowzroczność, można skutecznie i trwale usunąć. Kwestii bezpieczeństwa zabiegów korekcji wad wzroku dotyczy najwięcej obaw pacjentów, którzy myślą o takim kroku. Tutaj z pomocą przychodzą certyfikaty spełnianych norm jakości, akredytacje poszczególnych placówek oraz potwierdzenie kwalifikacji lekarzy chirurgów.

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Ochrona środowiska

    Zamrożenie cen prądu do końca września br. Takie mechanizmy nie rozwiązują przyczyn problemu wysokich cen

    Zgodnie z decyzją rządu zamrożenie cen energii dla gospodarstw domowych na poziomie 500 zł netto za 1 MWh zostało wydłużone do 30 września 2025 roku. Dzięki temu odbiorcy jeszcze przez co najmniej dziewięć miesięcy nie odczują  wzrostu rachunków za energię elektryczną. – Dopłaty jako sposób walki z wysokimi cenami energii nie są dobrym rozwiązaniem, bo one nie zlikwidują problemu. Znacznie prostszym rozwiązaniem byłby powrót do tańszych źródeł energii, w przypadku Polski takim tanim źródłem jest węgiel i elektrownia atomowa – ocenia europoseł z Konfederacji Marcin Sypniewski.

    Prawo

    Pracodawcy apelują o usprawnienie wydawania zezwoleń na pracę cudzoziemcom. Nowe regulacje tylko w części w tym pomogą

    Projekt ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Polski został przyjęty w grudniu przez rząd i trafił już do Sejmu. Nowe przepisy zakładają pełną elektronizację wnioskowania i wydawania zezwoleń na pracę i rezygnację z testu rynku pracy. Niekoniecznie jednak oznacza to większą otwartość na pracowników z zagranicy. – To nie zmiana jakościowa, ale co najwyżej próba sanacji przeciążonego systemu – ocenia dr Michał Szypniewski z kancelarii BKB Baran Książek Bigaj.

    IT i technologie

    Centrum Implementacji Sztucznej Inteligencji ma wystartować w tym roku. Polskie wojsko coraz szerzej korzysta z tej technologii

    – Opracowujemy koncepcję funkcjonowania Centrum Implementacji Sztucznej Inteligencji. Szkolimy też odpowiednio naszych inżynierów, współpracujemy z uczelniami wyższymi w tym aspekcie, aby mieć gotowy odpowiedni potencjał intelektualny – mówi gen. dyw. Karol Molenda, dowódca Komponentu Wojsk Obrony Cyberprzestrzeni. Nowa formacja będzie odpowiadać za opracowywanie i wdrażanie rozwiązań AI na potrzeby działań militarnych. Podobne instytucje są już powoływane przez inne kraje NATO.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.