Newsy

Rzecznik Ubezpieczonych: rośnie liczba skarg na ubezpieczenia bankowe

2012-10-09  |  06:15
Mówi:Aleksandra Wiktorow
Funkcja:Rzecznik Ubezpieczonych
  • MP4

    Rośnie liczba zastrzeżeń do ubezpieczeń związanych z produktami i usługami oferowanymi przez banki. Pośrednicy sprzedając ubezpieczenie nie do końca objaśniają na czym ono polega mówi Aleksandra Wiktorow, Rzecznik Ubezpieczonych. Jednocześnie zmniejsza się liczba skarg na ubezpieczenia komunikacyjne.

    Zdaniem Rzecznika Ubezpieczonych w tym roku pobity zostanie rekord skarg związanych z produktami bankowymi z 2011 roku. Wtedy do Biura Rzecznika wpłynęło prawie 600 skarg, a w 2004 roku było ich zaledwie 39. Dotyczą one głównie sprzedaży produktów, z których de facto klient nigdy nie skorzysta.

     – Na przykład sprzedawanie osobie 60 czy 70-letniej dziesięcioletniego produktu, na który musi regularnie płacić składki i z którego nie może się wycofać, jest nie w porządku. Ale w momencie podpisywania takiej umowy nie wszyscy zawsze wiedzą, że tak będzie – wyjaśnia w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Rzecznik Ubezpieczonych.

    Aleksandra Wiktorow twierdzi, że najczęściej winę ponosi pośrednik, który kieruje się chęcią zysku ze sprzedanego produktu, a nie dobrem klienta.

     – Niby ubezpieczenie jest dobrowolne, ale obowiązkowo jesteśmy ubezpieczani np. przy kartach kredytowych. Są również takie produkty inwestycyjne, oferowane w bankach długoterminowo, z których czasami trudno się wycofać – wymienia Wikotorow. – Nie winiłabym może towarzystw ubezpieczeniowych czy banków o samą konstrukcję produktu, tylko pośredników, którzy, sprzedając to ubezpieczenie, nie do końca objaśniają na czym ono polega.

    Sprawą od jakiego czasu interesuje się również Komisja Nadzoru Finansowego. Wciąż jednak zwleka z wydaniem odpowiedniej rekomendacji. Ta miała pojawić się na jesieni, później termin przesunięto na koniec roku. Miałaby ona chronić interesy klientów i uczynić współpracę między bankami a firmami ubezpieczeniowymi bardziej przejrzystą.

    Wciąż największą liczbę sprzedawanych polis stanowią obowiązkowe ubezpieczenia komunikacyjne. Tylko w I półroczu ubezpieczyciele zebrali z tytułu OC prawie 4,4 mld zł, czyli o 8 proc. więcej niż w 2011 roku. Jednocześnie o około 25 tys. spadła liczba zgłaszanych szkód (z 546 tys. w okresie analogicznym ubiegłego roku do 521 tys.). To, zdaniem Aleksandry Wiktorow, może być powód, dlaczego klienci coraz rzadziej skarżą się na ubezpieczycieli działających w tym segmencie.

     – Jest trochę mniej tych skarg z dwóch powodów. Po pierwsze, weszła zmiana, która likwiduje podwójne oskładkowanie na OC. Po drugie, trochę mniej jeździmy, czyli mamy mniej stłuczek. W związku z tym i skarg komunikacyjnych jest nieco mniej, choć i tak te skargi dominują – mówi Aleksandra Wiktorow.

    W I półroczu było ich blisko 4 tysiące, co stanowi ponad połowę wszystkich zgłaszanych skarg do Biura Rzecznika.

    Klienci najczęściej zgłaszają problemy dotyczące likwidowania szkód przez ubezpieczyciela. Chodzi m.in. o niedotrzymywanie terminów, zaniżanie poniesionych strat i wypłacanych odszkodowań czy tworzenie barier biurokratycznych przez żądania dodatkowych dokumentów.

     – Nie można powiedzieć o tym, że jakiejś firmy to dotyczy więcej lub mniej. Oczywiście najwięcej jest skarg na największych ubezpieczycieli, ale ich udział w rynku jest kilkakrotnie lub nawet kilkunastokrotnie wyższy niż tych malutkich. Generalnie można powiedzieć, że na te firmy direct jest więcej skarg niż na te tradycyjne – wyjaśnia Rzecznik Ubezpieczonych.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Konkurs Polskie Branży PR

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Finanse

    Sektor finansowy walczy o pracowników. Coraz ważniejsze stają się kompetencje technologiczne

    W Polsce 66 proc. organizacji ma trudności w obsadzaniu wakatów nowymi pracownikami o pożądanych kompetencjach. Największe problemy z rekrutacją ma branża finansów i nieruchomości (74 proc.) – wynika z raportu ManpowerGroup „Niedobór talentów”. Wśród najbardziej pożądanych umiejętności są te, które wiążą się z rozwojem technologii. Z jednej strony potrzebna jest chęć pracowników do samorozwoju, by nadążać za trendami, z drugiej – sami pracodawcy muszą ich do tego zachęcać i motywować. To jedno z wielu wyzwań stojących przed firmami.

    Ochrona środowiska

    Regulacje dotyczące zrównoważonego rozwoju będą dużym wyzwaniem dla biznesu. Firmy potrzebują dużego wsparcia od państwa

    W związku z koniecznością wdrażania ESG firmy potrzebują dużego wsparcia zarówno edukacyjnego, merytorycznego, jak i finansowego. Dostosowanie się do wymogów prawnych w tym obszarze jest bowiem dla biznesu, szczególnie małego i średniego, dużym wyzwaniem. Warto jednak wykorzystać ten czas na niezbędne przygotowania i zyskanie przewag konkurencyjnych. Może temu służyć ścisła współpraca z dużymi kontrahentami, którzy są bardziej zaawansowani we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. – Pomoc jest zdecydowanie potrzebna ze strony państwa – ocenia Marta Wrembel, wiceprezeska ESG Impact Network.

    Transport

    Wymiana oświetlenia w stolicy na ostatniej prostej. Zwrot z inwestycji już widać na rachunkach za prąd

    Zamiast żółtego lub pomarańczowego światła z sodowych latarni w stolicy coraz częściej spotykamy jasne oświetlenie LED. Do tej pory udało się wymienić ponad 60 tys. opraw, a cały proces ma się zakończyć na przełomie tego i przyszłego roku. Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie przekonuje, że inwestycja w wymianę opraw świetlnych pozwala ograniczyć zużycie prądu nawet o dwie trzecie w porównaniu do starych lamp. Oszczędności, jakie wygenerował ratusz, już sięgają wielu milionów złotych.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.