Newsy

MG: specjalne strefy ekonomiczne w biedniejszych regionach. Nowe regulacje do końca roku

2013-03-11  |  06:50

Ministerstwo Gospodarki chce poszerzać specjalne strefy ekonomiczne na biedniejsze regiony z wyższym bezrobociem i gorszą sytuacją w przemyśle. Przedstawiciele resortu podkreślają, że oferując firmom odpowiednie zachęty do inwestowania np. na wschodzie kraju, można pomóc w rozwoju tych terenów. Zapewniają jednocześnie, że sytuacja firm, które dziś funkcjonują w strefach, w żaden sposób nie pogorszy się.

 – Firmy powinny być na terenach, na których dzisiaj nie ma przemysłu w wystarczającym stopniu. Odpowiednie kryteria mogłyby pomóc przekierowywać te inwestycje w inne miejsca – mówi Agencji Informacyjnej Newseria wiceminister gospodarki Ilona Antoniszyn-Klik. – Jest jeszcze bardzo duża część inwestycji, które powinny się odbywać w miejscach rewitalizowanych, czyli tam gdzie był przemysł i padł. To będzie jednym z kryteriów, które mogłyby wpływać na to, gdzie lokowane będą strefy.

Te tereny będą stanowić dla inwestorów większe wyzwanie, bo będą oni musieli zmierzyć się m.in. z wyższym bezrobociem, a także wymogami związanymi z lokalizacją oraz rewitalizacją. Ministerstwo Gospodarki chce do końca roku przedstawić szczegóły nowych regulacji.

Wiceszefowa resortu przyznaje, że te pomysły to odpowiedź na liczne zarzuty krytyków specjalnych stref ekonomicznych, np. że działają one w regionach, których sytuacja jest dobra i rozwijałyby się nawet bez dodatkowych zachęt dla inwestorów, czyli m.in. w dużych miastach. Jednak zapewnia, że tereny, któe dziś znajdują się w strefach, pozostaną w nich.

 – Nie chcemy wygaszać stref, to nie jest naszym celem. Kolejne tereny będą dochodzić, tyle tylko, że być może kryteria będą musiały być trochę przesunięte w kierunku tych najtrudniejszych miejsc w Polsce – mówi Ilona Antoniszyn-Klik.

Przyciąganie inwestorów w regiony z wyższym bezrobociem nie będzie polegało również na różnicowaniu ulg.

 – To by było niezrozumieniem pojęcia strefy. My nie będziemy nikomu nic zabierać ani nikogo przesuwać, namawiać do jakichś ruchów, bo ten, kto nabył prawa, oczywiście te prawa będzie miał. Nie będziemy chcieli tych gmin, które już założyły strefy, w jakikolwiek sposób defaworyzować. Firmy mogą być spokojne. Pytanie, jakie nowe tereny będą do nich wchodzić i o tym będziemy rozmawiać – zapewniła podczas targów CeBIT  wiceminiter gospodarki.

Obecnie w Polsce funkcjonuje czternaście specjalnych stref ekonomicznych. Inwestorzy mogą w nich korzystać m.in. z ulg i zwolnień podatkowych oraz wsparcia regionu. Przepisy przewidują, że SSE będą funkcjonować do 2020 r., ale w rządzie trwają dyskusje o ich przedłużeniu co najmniej o sześć lat, bo dla Ministerstwa Gospodarki są istotnym elementem strategii przyciągania inwestorów do Polski.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

Zdrowie

Ochrona zdrowia w Polsce ma być bardziej oparta na jakości. Obowiązująca od roku ustawa zostanie zmieniona

Od października placówki ochrony zdrowia mogą się ubiegać o akredytację na nowych zasadach. Nowe standardy zostały określone we wrześniowym obwieszczeniu resortu zdrowia i dotyczą m.in. kontroli zakażeń, sposobu postępowania z pacjentem w stanach nagłych czy opinii pacjentów z okresu hospitalizacji. Standardy akredytacyjne to uzupełnienie obowiązującej od stycznia br. ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta, która jest istotna dla całego systemu, jednak zdaniem resortu zdrowia wymaga poprawek.

Konsument

Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców

Ponad 60 proc. konsumentów kupiło produkt na podstawie rekomendacji lub promocji przez twórców internetowych. 74 proc. uważa, że treściom przekazywanym przez influencerów można zaufać – wynika z badania EY Future Consumer Index. W Polsce na influencer marketing może trafiać ok. 240–250 mln zł rocznie, a marki widzą ogromny potencjał w takiej współpracy. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się mikroinfluencerzy, czyli osoby posiadające od kilku do kilkudziesięciu tysięcy followersów, ale o silnym zaangażowaniu.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.