Mówi: | Pierre Lévy, ambasador Francji w Polsce Maria Andrzejewska, dyrektor Centrum UNEP/GRID-Warszawa Leszek Drogosz, dyrektor Biura Infrastruktury w Urzędzie m.st. Warszawy |
Polskie miasta po raz kolejny rywalizują o tytuł Eco-Miasta. Startuje jedna z największych w kraju inicjatyw ekologicznych
Nie mamy planu B ani planety B – mówi Pierre Lévy, ambasador Francji w Polsce. Zmiany klimatyczne, smog, zrównoważony transport, wzrost zapotrzebowania na wodę i energię oraz gospodarka odpadami to tylko początek długiej listy wyzwań, z którymi muszą poradzić sobie samorządy. Przykłady najlepszych, proekologicznych działań wyłoni piąta edycja konkursu Eco-Miasto, organizowanego przez Ambasadę Francji i Centrum UNEP/GRID-Warszawa.
– Władze samorządowe mają na co dzień styczność z mieszkańcami, dobrze zdają sobie sprawę z ich oczekiwań. Ludzie chcą lepszego życia w mieście, z czystszym powietrzem, w przyjemnym otoczeniu, chcą zużywać mniej energii. Obecnie wszystkie miasta bez względu na ich wielkość, wszędzie na świecie, odgrywają naprawdę wielką rolę. Mobilizacja na szczeblu lokalnym kształtuje rzeczywistość i przyczynia się do dynamiki na rzecz postępu – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Pierre Lévy, ambasador Francji w Polsce.
Zmiany klimatyczne, konieczność ograniczenia emisji gazów cieplarnianych, rosnące zapotrzebowanie na wodę i energię elektryczną, które w globalnej skali przed 2050 rokiem wzrośnie dwukrotnie, to tylko niektóre z wyzwań, przed którymi stają miasta i samorządy. Jednym z problemów jest również skokowy przyrost liczby mieszkańców, według szacunków ONZ w połowie tego stulecia dwie trzecie światowej populacji będzie zamieszkiwać małe i duże miasta.
Samorządy muszą wdrażać nowoczesne i przyjazne środowisku rozwiązania, aby sprostać tym wyzwaniom. Przykłady najlepszych praktyk ma wyłonić rozpoczynająca się właśnie piąta edycja konkursu Eco-Miasto. To jedna z największych w Polsce inicjatyw popularyzująca ideę zrównoważonego rozwoju miast i lokalnych samorządów.
– Chcemy docenić wszystkie inicjatywy, które polskie gminy i miasta podejmują na szczeblu lokalnym na rzecz zrównoważonego rozwoju i lepszej jakości życia. Chodzi o tematy takie jak poprawa jakości powietrza, efektywność energetyczna budynków i sprzyjanie mobilności, w szczególności pojazdy elektryczne. Pomysł polega na tym, by docenić wszystko to, co udaje się wdrożyć lokalnie i pokazać konkretnie działania, które mają bardzo duży wpływ na codzienne życie mieszkańców – mówi ambasador Pierre Lévy.
Celem projektu Eco-Miasto jest wymiana doświadczeń pomiędzy samorządami oraz nagrodzenie tych, które najlepiej realizują politykę zrównoważonego rozwoju w sześciu kategoriach konkursowych: mobilność zrównoważona, gospodarka wodna, gospodarka odpadami, efektywność energetyczna budynków, systemy energetyczne, zieleń a powietrze.
– W tym roku wprowadziliśmy dwie ciekawe zmiany. Do poszczególnych obszarów, w których przyznawane będą wyróżnienia, dodaliśmy kategorię zieleń a powietrze, w której nagrodzimy osobno miasta liczące powyżej oraz poniżej stu tysięcy mieszkańców. Oprócz tego zamiast seminariów tematycznych organizujemy ogólnopolską konferencję, która odbędzie się w listopadzie w Warszawie – mówi Pierre Lévy, ambasador Francji w Polsce.
– Wszyscy chcemy żyć w zdrowych miastach, oddychać świeżym powietrzem, patrzeć na błękitne niebo, pić czystą wodę, mieć jak najlepsze warunki życia, jakość życia, chodzić do pięknie urządzonych parków i cieszyć się życiem w mieście. Z naszego punktu widzenia szczególnie ważne jest akcentowanie kwestii środowiskowych. Zdrowe środowisko to zdrowi ludzie, jest to prosta zależność, m.in. z tego względu propagujemy i wspieramy ideę zrównoważonego rozwoju w miastach – podsumowuje Maria Andrzejewska, dyrektor centrum UNEP/GRID-Warszawa.
– Konkurs Eco-Miasto jest formą rozmowy z samorządami lokalnymi, w której poszukujemy najciekawszych przykładów rozwiązań dobrych dla środowiska i klimatu. Dzięki niemu udało się spopularyzować wiele dobrych praktyk. Widzimy potencjał dalszego inwestowania i dalszych zmian związanych z ochroną środowiska i klimatu w polskich miastach – dodaje Leszek Drogosz, dyrektor Biura Infrastruktury w Urzędzie m.st. Warszawy i przedstawiciel Partnerstwa dla Klimatu w projekcie Eco-Miasto.
W ramach tegorocznej, piątej edycji Eco-Miasta odbędzie się konkurs dla polskich miast i samorządów (wystartuje 10 lipca i potrwa do 16 października br.). W każdej z sześciu kategorii konkursowych zostaną przyznane dwie nagrody: dla ośrodków liczących powyżej oraz poniżej 100 tys. mieszkańców.
Zwycięzcy zostaną ogłoszeni podczas ogólnopolskiej konferencji, która w listopadzie odbędzie się w Warszawie – organizowanej w tym roku po raz pierwszy. Wydarzenie ma być przede wszystkim platformą do wymiany doświadczeń pomiędzy władzami polskich miast.
Tegorocznej edycji Eco-Miasta po raz drugi towarzyszyć będzie też projekt edukacyjny „Zakręceni w przestrzeni” organizowany przez Wspólnie – Fundację LafargeHolcim. Jego celem jest zaangażowanie dzieci i młodzieży do udziału w projektowaniu i tworzeniu przyjaznych miejsc, w których funkcjonują na co dzień takich jak szkoła, biblioteka czy dom kultury. Projekt skierowany jest do dzieci i młodzieży ze szkół podstawowych i ponadpodstawowych. Ma pokazać im, że mają wpływ na przestrzeń publiczną.
W dotychczasowych edycjach konkursu Eco-Miasto wzięła udział prawie setka polskich samorządów. W 2016 roku laureatami zostały Kobyłka, Lublin, Ostrów Wielkopolski, Słupsk, Wrocław i Zabrze.
Projekt jest realizowany przez Ambasadę Francji we współpracy z Renault Polska, SAUR Polska, Saint-Gobain, SUEZ Polska, ENGIE oraz Grupą EDF Polska, DK Energy i TIRU, Fundacją LafargeHolcim. W tym roku do grona organizatorów dołączyło Centrum UNEP/GRID-Warszawa, które realizuje w Polsce misję Programu Narodów Zjednoczonych do spraw Środowiska.
Czytaj także
- 2025-06-05: Naukowcy wzywają do większej ochrony oceanów. Przestrzegają przed groźnym w skutkach przełowieniem stad
- 2025-06-06: Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej
- 2025-06-04: Rynek nieprzygotowany do wdrożenia systemu kaucyjnego. Może się opóźnić nawet o kilka miesięcy
- 2025-05-23: Kolejne 9 mld zł trafi na budowę i modernizację sieci energetycznych. Inwestycje pomogą wyeliminować ryzyko blackoutu
- 2025-05-30: Środowisko medyczne chce większych kar za napaść na pracowników ochrony zdrowia. Zjawisko agresji słownej i fizycznej się nasila
- 2025-05-23: Kampania prezydencka na ostatniej prostej. Temat ochrony zdrowia na drugim planie
- 2025-05-21: Finansowanie Europejskiego Banku Inwestycyjnego wspiera rozwój OZE czy infrastruktury drogowej. Wśród nowych priorytetów bezpieczeństwo i obronność
- 2025-05-12: Zmiany w obowiązku magazynowania gazu mogą obniżyć ceny surowca. To pomoże się przygotować do sezonu zimowego
- 2025-05-16: Trwają prace nad szczegółowymi wytycznymi dla schronów. Prowadzona jest też inwentaryzacja i ocena stanu istniejących obiektów
- 2025-05-30: UE dąży do większej samodzielności w dostępie do surowców krytycznych. Częściowo pozyska je z recyklingu baterii
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej
Rozporządzenie PPWR stawia ambitne cele w zakresie wykorzystania recyklatów w poszczególnych rodzajach opakowań. To będzie oznaczało wzrost popytu na materiały wtórne pochodzące z recyklingu. Obecnie problemy branży recyklingu mogą spowodować, że popyt będzie zaspokajany głównie przez import. Dziś do dobrowolnego wykorzystania recyklatów nie zachęcają przede wszystkim ceny – surowiec pierwotny można kupić taniej niż ten z recyklingu.
Przemysł spożywczy
Rośnie presja konkurencyjna na unijne rolnictwo. Bez rekompensat sytuacja rolników może się pogarszać

Rolnictwo i żywność, w tym rybołówstwo, są sektorami strategicznymi dla UE. System rolno-spożywczy, oparty na jednolitym rynku europejskim, wytwarza ponad 900 mld euro wartości dodanej. Jego konkurencyjność stoi jednak przed wieloma wyzwaniami – to przede wszystkim eksport z Ukrainy i niedługo także z krajów Mercosur, a także presja związana z oczekiwaniami konsumentów i Zielonym Ładem. Bez rekompensat rolnikom może być trudno tym wyzwaniom sprostać.
Transport
Infrastruktury ładowania elektryków przybywa w szybkim tempie. Inwestorzy jednak napotykają szereg barier

Liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych wynosi dziś ok. 10 tys., a tempo wzrostu wynosi ok. 50 proc. r/r. Dynamika ta przez wiele miesięcy była wyższa niż wyniki samego rynku samochodów elektrycznych, na które w poprzednim roku wpływało zawieszenie rządowych dopłat do zakupu elektryka. Pierwszy kwartał br. zamknął się 22-proc. wzrostem liczby rejestracji w ujęciu rocznym, ale kwiecień przyniósł już wyraźne odbicie – o 100 proc.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.