Mówi: | Małgorzata Kuczewska-Łaska |
Funkcja: | Prezes Zarządu |
Firma: | Przewozy Regionalne |
Przewozy Regionalne o walce o rynek: Musimy się liczyć z tym, że monopolistą już nie będziemy
Przewozom Regionalnym coraz trudniej walczyć o zamówienia na przewóz osób w samorządach. – Musimy się liczyć z tym, że monopolistą już nie będziemy – mówi prezes spółki, Małgorzata Kuczewska-Łaska. Zapewnia, że przewoźnik będzie aktywniej niż dziś walczył o udział w rynku.
Przewozy Regionalne mają nadzieję przekonać potencjalnych klientów, którymi są samorządy do korzystania z ich usług. Te na drodze przetargów organizują transport publiczny na swoim terenie.
– Natomiast chcielibyśmy i bardzo o to zabiegamy, żeby przetargi były organizowane na równych prawach dla wszystkich przewoźników kolejowych – mówi Małgorzata Kuczewska-Łaska. – Wtedy i nasi pracownicy będą mieli okazję się wykazać, poprawiać jakość swojej pracy i poprawiać jakość kolei, ku satysfakcji pasażerów.
Szefowa spółki kolejowej przyznaje, że czasy, gdy jej firma startowała do walki o pasażera z pozycji monopolisty odeszły w zapomnienie.
– Liczymy się z tym, że będzie nam przybywało konkurencji i że możemy w przypadkach, kiedy nie będziemy konkurencyjni utracić pewne rynki – przyznaje Kuczewska-Łaska.
Przewozy Regionalne, to dziś największy w Polsce przewoźnik kolejowy, wykonujący przewozy pasażerskie. Z ich usług korzysta rocznie około 120 milionów pasażerów.
– Kolej, tak naprawdę musi być elementem wygodnego zbiorowego transportu publicznego – przekonuje prezes spółki. – Musi być zdecydowanie bardziej zjednoczona z transportem autobusowym, jak również z transportem lotniczym.
Tym bardziej, że ten ostatni staje się dla kolei coraz silniejszym konkurentem. Także ze względu na ofertę cenową.
– Ceną jest bardzo trudno konkurować dlatego, że w wielu częściach Polski, linie lotnicze już mają niższe ceny – mówi prezes Przewozów Regionalnych w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria.
Mimo wszystko spółka widzi dla siebie szanse. Tym bardziej, że nie wszystkie województwa, wzorem Mazowsza czy Górnego Śląska chcą budować własną kolej aglomeracyjną. Przyznał to także wiceminister transportu, Andrzej Massel.
– Jest wiele województw w Polsce, które nie planują tworzenia własnych spółek, bo są za małe i będą w naturalny sposób korzystały z usług różnych przewoźników, w tym również z Przewozów Regionalnych – twierdzi Andrzej Massel, który w resorcie transportu odpowiada za koleje - Jeżeli popatrzymy na województwo świętokrzyskie czy podlaskie, nie sądzę, żeby takie województwa chciały zakładać własny podmiot, gdyż skala działalności jest za mała do tego, aby to było uzasadnione ekonomicznie.
Wiceminister transportu uważa, że optymalny jest model, w który organizator transportu nie jest właścicielem przewoźnika, a jedynie zamawia u niego konkretne usługi, egzekwując później ich odpowiednią jakość.
Czytaj także
- 2024-05-13: Przed polskimi firmami transportowymi piętrzą się problemy. Obok konkurencji z Ukrainy są nim także liczni pośrednicy działający na unijnym rynku
- 2024-04-09: Samorządy mogą wreszcie ubiegać się o pożyczki z KPO. Do pozyskania jest w sumie 40 mld zł na zielone inwestycje
- 2024-04-03: Klimat i energetyka zdominowały dyskusje przed wyborami samorządowymi. Wyborcy oczekują zielonych zmian i taniej energii [DEPESZA]
- 2024-03-28: Nowa kadencja samorządów pod znakiem działań energetycznych i klimatycznych. 15 mld euro z UE może przyspieszyć zmiany w tym zakresie
- 2024-03-29: Zorganizowane grupy cyberprzestępcze sięgają po coraz bardziej zaawansowane narzędzia sztucznej inteligencji. Często celem ataków jest infrastruktura krytyczna
- 2024-03-12: Wątpliwości dotyczące bezpieczeństwa danych przetwarzanych w różnych urzędach. NIK zapowiada kontrole we wszystkich jednostkach samorządu terytorialnego
- 2024-03-20: Coraz więcej samorządów chce zakładać spółdzielnie energetyczne. Na ten cel trafi 2 mld zł z funduszy europejskich
- 2024-03-11: Lokalne spółdzielnie energetyczne mogą być rozwiązaniem problemu ubóstwa energetycznego. Mają szansę poprawić także sytuację kobiet na rynku pracy
- 2024-02-20: Pociągi autonomiczne rozwiążą problem braków kadrowych. Na ich pojawienie się w Polsce jeszcze zaczekamy
- 2024-02-16: Spór ze związkowcami w PKP Cargo daleki od rozstrzygnięcia. W marcu podobny scenariusz może czekać inne spółki kolejowe
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Francuskie firmy z potężnym wkładem w polską gospodarkę. Reinwestują tu połowę wypracowywanych zysków i zatrudniają prawie 230 tys. osób
Polska jest dziś dla Francji kluczowym partnerem gospodarczym w Europie Środkowo-Wschodniej. Na naszym rynku francuskie firmy ulokowały blisko połowę wszystkich swoich inwestycji w regionie CEE – obecnie działa ich tu 1,2 tys., tworzą łącznie 227 tys. bezpośrednich miejsc pracy i co najmniej drugie tyle pośrednich, u swoich dostawców i partnerów. Skumulowana wartość bezpośrednich inwestycji francuskich firm w Polsce wyniosła dotąd 108 mld zł. Szybko jednak rośnie, ponieważ przedsiębiorstwa znad Sekwany reinwestują 50 proc. wypracowanych przez siebie zysków, głównie w automatyzację i innowacje środowiskowe – wynika z nowego raportu, opublikowanego przez Francusko-Polską Izbę Gospodarczą we współpracy z Instytutem Debaty Eksperckiej i Analiz Quant Tank.
Transport
Europejski Bank Inwestycyjny stawia na projekty niskoemisyjnej energetyki i bezpieczeństwa. Finansowanie dla Polski to 5 mld euro rocznie
Ponad 85 mld euro w ciągu ostatnich 20 lat zainwestował w Polsce Europejski Bank Inwestycyjny. Środki te przeznaczono przede wszystkim na budowę infrastruktury: dróg czy kolei. Obecnie najwyższy priorytet mają energetyka oraz bezpieczeństwo. Kolejnym etapem powinna być cyfryzacja oraz inwestycje w nowoczesne technologie i podniesienie innowacyjności. Cel to zwiększenie liczby patentów i licencji powstających w Polsce, a w konsekwencji – wzrost konkurencyjności naszego kraju.
Transport
Przed polskimi firmami transportowymi piętrzą się problemy. Obok konkurencji z Ukrainy są nim także liczni pośrednicy działający na unijnym rynku
Jednym z najpoważniejszych problemów firm transportowych jest dziś udział ogromnej liczby pośredników na unijnym rynku. – W sprytny sposób podkupują zlecenia, przetrzymując je do ostatniej chwili, kiedy mogą je dobrze, za niską cenę sprzedać. W efekcie przewoźnik wykonuje fracht o wartości niepokrywającej kosztów takiego transportu – mówi Jan Buczek, prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce. Jak ocenia, polska branża transportowa jest w tej chwili w kryzysie, wywołanym przez cały szereg nakładających się na siebie czynników, w tym także m.in. spowolnienie w europejskiej gospodarce i wyzwania związane z redukcją emisji. Zakłócenia powodowane ostatnimi protestami i blokowaniem polsko-ukraińskiej granicy tylko te problemy potęgują.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.