Newsy

Przewozy Regionalne o walce o rynek: Musimy się liczyć z tym, że monopolistą już nie będziemy

2012-07-05  |  06:16
Mówi:Małgorzata Kuczewska-Łaska
Funkcja:Prezes Zarządu
Firma:Przewozy Regionalne
  • MP4

    Przewozom Regionalnym coraz trudniej walczyć o zamówienia na przewóz osób w samorządach. – Musimy się liczyć z tym, że monopolistą już nie będziemy mówi prezes spółki, Małgorzata Kuczewska-Łaska. Zapewnia, że przewoźnik będzie aktywniej niż dziś walczył o udział w rynku.

    Przewozy Regionalne mają nadzieję przekonać potencjalnych klientów, którymi są samorządy do korzystania z ich usług. Te na drodze przetargów organizują transport publiczny na swoim terenie.

     – Natomiast chcielibyśmy i  bardzo o to zabiegamy, żeby przetargi były organizowane na równych prawach dla wszystkich przewoźników kolejowych – mówi Małgorzata Kuczewska-Łaska. – Wtedy i nasi pracownicy będą mieli okazję się wykazać, poprawiać jakość swojej pracy i poprawiać jakość kolei, ku satysfakcji pasażerów.

    Szefowa spółki kolejowej przyznaje, że czasy, gdy jej firma startowała do walki o pasażera z pozycji monopolisty odeszły w zapomnienie.

     – Liczymy się z tym, że będzie nam przybywało konkurencji i że możemy w przypadkach, kiedy nie będziemy konkurencyjni utracić pewne rynki – przyznaje Kuczewska-Łaska.

    Przewozy Regionalne, to dziś największy w Polsce przewoźnik kolejowy, wykonujący przewozy pasażerskie. Z ich usług korzysta rocznie około 120 milionów pasażerów.

     – Kolej, tak naprawdę musi być elementem wygodnego zbiorowego transportu publicznego – przekonuje prezes spółki. – Musi być zdecydowanie bardziej zjednoczona z transportem autobusowym, jak również z transportem lotniczym.

    Tym bardziej, że ten ostatni staje się dla kolei coraz silniejszym konkurentem. Także ze względu na ofertę cenową.

      Ceną jest bardzo trudno konkurować dlatego, że w wielu częściach Polski, linie lotnicze już mają niższe ceny – mówi prezes Przewozów Regionalnych w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria. 

    Mimo wszystko spółka widzi dla siebie szanse. Tym bardziej, że nie wszystkie województwa, wzorem Mazowsza czy Górnego Śląska chcą budować własną kolej aglomeracyjną. Przyznał to także wiceminister transportu, Andrzej Massel.

      Jest wiele województw w Polsce, które nie planują tworzenia własnych spółek, bo są za małe i będą w naturalny sposób korzystały z usług różnych przewoźników, w tym również z Przewozów Regionalnych – twierdzi Andrzej Massel, który w resorcie transportu odpowiada za koleje - Jeżeli popatrzymy na województwo świętokrzyskie czy podlaskie, nie sądzę, żeby takie województwa chciały zakładać własny podmiot, gdyż skala działalności jest za mała do tego, aby to było uzasadnione ekonomicznie.

    Wiceminister transportu uważa, że optymalny jest model, w który organizator transportu nie jest właścicielem przewoźnika, a jedynie zamawia u niego konkretne usługi, egzekwując później ich odpowiednią jakość.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Infrastruktura

    Prąd z największej prywatnej inwestycji energetycznej w Polsce popłynie w 2027 roku. Polenergia dostała właśnie potężny zastrzyk finansowania

    Polenergia S.A. i Bank Gospodarstwa Krajowego podpisały umowę pożyczki ze środków Krajowego Planu Odbudowy (KPO) na budowę morskich farm wiatrowych. Finansowanie wyniesie 750 mln zł i zostanie wykorzystane do budowy dwóch farm o łącznej mocy 1440 MW. Największa prywatna grupa energetyczna w Polsce realizuje ten projekt z norweskim Equinorem. Prace związane z budową fundamentów turbin na Bałtyku mają się rozpocząć w 2026 roku. Projekty offshorowe będą jednym z filarów nowej strategii Polenergii, nad którą spółka właśnie pracuje.

    Przemysł

    Polskie firmy przemysłowe bardziej otwarte na technologie. Sztuczną inteligencję wdrażają z ostrożnością [DEPESZA]

    Innowacje cyfrowe w przemyśle, choć wiążą się z kosztami i wyzwaniami, są jednak postrzegane przez firmy jako szansa. To podejście przekłada się na większą otwartość do ich wdrażania i chęć inwestowania. Ponad 90 proc. firm przemysłowych w Polsce, które wprowadziły co najmniej jedno rozwiązanie Przemysłu 4.0, dostrzega wyraźną poprawę efektywności procesów produkcyjnych – wynika z nowego raportu Autodesk. Choć duża jest wśród nich świadomość narzędzi opartych na sztucznej inteligencji, na razie tylko 14 proc. wykorzystuje je w swojej działalności.

    Prawo

    Przez „wrzutkę legislacyjną” saszetki nikotynowe mogły zniknąć z rynku. Przedsiębiorcy domagają się konsultowania nowych przepisów

    Coraz popularniejsze na rynku saszetki z nikotyną do tej pory funkcjonują poza systemem fiskalnym i zdrowotnym. Nie są objęte akcyzą ani zakazem sprzedaży osobom niepełnoletnim. Dlatego też sami producenci od dawna apelują do rządu o objęcie ich regulacjami, w tym podatkiem akcyzowym, żeby uporządkować rosnący rynek i zabezpieczyć wpływy budżetowe państwa. Ministerstwo Zdrowia do projektu ustawy porządkującej rynek e-papierosów bez zapowiedzi dodało regulację dotyczącą saszetek nikotynowych, która jednak w praktyce mogła zlikwidować tę kategorię wyrobów na rynku. Przedsiębiorcy nie kryją rozczarowania sposobem, w jaki wprowadzane są zmiany w przepisach regulujących rynek.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.