Newsy

Sieci sklepów liderami wydatków reklamowych w marcu. To efekt wprowadzenia ograniczeń w handlu w niedziele

2018-04-18  |  06:10

Ograniczenie handlu w niedzielę znacząco przełożyło się na rynek reklamowy. To właśnie branża handlowa wygenerowała w marcu – pierwszym miesiącu obowiązywania nowych przepisów – największe wydatki na promocję w mediach. Wzrosły one w ciągu miesiąca o 100 mln zł – wynika z danych Instytutu Monitorowania Mediów. Niemal 30 proc. zmonitorowanych reklam dotyczyło sklepów dyskontowych. Środki przeznaczano nie tylko na reklamę produktów, lecz także na informacje o dłuższym otwarciu sklepów oraz specjalnych promocjach na sobotę.

W marcu sklepy po raz pierwszy zostały zamknięte w niedzielę w związku z wprowadzeniem w życie ustawy dotyczącej zakazu handlu. Nie trzeba było długo czekać na odpowiedź ze strony reklamodawców, szczególnie w branży handlowej. Potwierdzają to dane IMM z monitoringu reklam – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Magdalena Pawłowska z Instytutu Monitorowania Mediów.

Z danych IMM wynika, że wydatki reklamowe firm z branży handlowej wzrosły w ciągu miesiąca o 100 mln zł – na promocję w prasie, radio i telewizji trafiło 362 mln zł.

Tym sposobem branża handlowa wyprzedziła branżę farmaceutyczną, która zazwyczaj zajmowała pierwsze miejsce w tym zestawieniu – wskazuje Pawłowska.

Handel odpowiadał za 35 proc. wydatków reklamowych, przy 32 proc. farmacji. Po 11 proc. generowały motoryzacja, finanse i telekomunikacja. Wszystkie badane branże przeznaczyły na reklamę telewizyjną ponad połowę swoich budżetów na promocję w mediach tradycyjnych (w przypadku telekomunikacji stanowiły one nawet 90 proc. budżetów, a w przypadku finansów – 80 proc.). Branża handlowa także większość wydatków na reklamę przeznaczyła na telewizję, ale ok. 40 proc. trafiło na reklamy radiowe.

Na pierwszym miejscu pod względem wydatków na reklamę znalazł się Lidl z wynikiem 58 mln zł. Ten budżet został przeznaczony na reklamy związane ze świętami wielkanocnymi, spoty informujące o wcześniejszym otwarciu sklepów oraz promocję akcji tanie soboty w Lidlu. Kolejne miejsca w tym rankingu zajęły sklepy Media Expert, Biedronka, Euro RTV AGD oraz Kaufland – wymienia ekspertka IMM.

Pod względem wydatków na reklamy Lidl był w marcu niekwestionowanym liderem. Drugi Media Expert wydał na ten cel nieco ponad 30 mln zł, a Biedronka – ok. 25 mln zł. Euro RTV i AGD oraz Kaufland – po ok. 20 mln zł. Tym samym sieć Kaufland po raz pierwszy w takim zestawieniu znalazła się w czołówce.

W handlu blisko co trzecia zmonitorowana reklama (29 proc.) dotyczyła sklepów dyskontowych, przy 22 proc. sklepów z elektroniką. Hipermarkety i sieci budowlane stanowiły odpowiednio 8 i 7 proc. reklam branży handlowej.

Te budżety zostały przeznaczone m.in. na informacje o dłuższym otwarciu sklepów oraz o dodatkowych, specjalnych promocjach na soboty – ocenia Magdalena Pawłowska.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Krynica Forum 2024

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Do BGK trafiło już 240 wniosków na pożyczkę wspierającą zieloną transformację miast. Samorządy mogą zyskać 40 mld zł w formie preferencyjnych pożyczek na inwestycje

Do początku września br. ponad 40 różnych podmiotów złożyło do BGK 240 wniosków na pożyczkę wspierającą zieloną transformację miast. Ich łączna wartość to ok. 1 mld zł. W ramach całego programu polskie samorządy mogą zyskać 40 mld zł w formie preferencyjnych pożyczek na zielone inwestycje. Oprócz jednostek samorządu terytorialnego po tego rodzaju instrument pożyczkowy mogą sięgać również spółki komunalne. Wodociągi Kępińskie to pierwsza taka spółka, która podpisała umowy z BGK. Na modernizację wodociągów i wymianę wodomierzy w Kępnie trafi 8 mln zł, a pierwsze efekty będą widoczne już w tym roku.

Przemysł

Bezpieczeństwo priorytetem dla branży chemicznej. Firmy na własną rękę wprowadzają systemy reagowania kryzysowego

Zgodnie z Kodeksem pracy szkolenie z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy to niezbędna część przygotowania do rozpoczęcia pracy na określonym stanowisku. Jednak niektóre firmy na tym nie poprzestają, idąc dużo dalej. BASF Catalysts Polska, który ma w Środzie Śląskiej swój najnowocześniejszy zakład produkcji katalizatorów samochodowych, wprowadził w nim wielostopniowy system bezpieczeństwa i szkolenia pracowników. W fabryce działa też specjalistyczny zespół ratownictwa i reagowania kryzysowego, złożony z pracowników spółki i wyposażony w sprzęt podobny do wyposażenia profesjonalnych strażaków.

DlaWas.info

Nauka

Sektor kosmiczny potrzebuje nowych pracowników. To szansa dla młodych inżynierów

Globalne wydatki na sektor kosmiczny wyniosły w ubiegłym roku 117 mld dol. i w ciągu ostatniej dekady wzrosły sumarycznie o blisko 180 proc. Rosnące nakłady sprawiają, że pod względem technologii jesteśmy przygotowani do bardzo zaawansowanych misji. Wyzwaniem pozostaje czynnik ludzki i to w dwóch aspektach – chodzi zarówno o przygotowanie do lotów w kosmos, jak i zaangażowanie w rozwój sektora na Ziemi, prężnie rozwijająca się branża potrzebuje bowiem nowych pracowników. Zawody takie jak European Rover Challenge to szansa na przyciągnięcie i sprawdzenie nowych talentów.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.