Newsy

Biedronka ufundowała stypendia dla młodych sportowców. Na ten cel trafi 150 tys. zł

2015-09-15  |  06:35
Mówi:Natalia Partyka, pomysłodawczyni i ambasadorka Funduszu Stypendialnego

Alfred Kubczak, dyrektor ds. korporacyjnych, Jeronimo Martins Polska

Maria Andrejczyk, lekkoatletka

Jakub Brzeziński, kajakarz

  • MP4
  • Dwunastu młodych sportowców otrzymało stypendium z Funduszu Stypendialnego Natalii Partyki. Na ten cel przeznaczono 150 tys. zł. Partnerem projektu jest Jeronimo Martins Polska. To kolejna inicjatywa właściciela sieci Biedronka wspierająca młodych sportowców.

    Natalia Partyka, tenisistka stołowa, zawodniczka reprezentująca Polskę na olimpiadach i paraolimpiadach, opowiada, że sama mogła rozwijać swą karierę dzięki wsparciu wielu osób. Gdy władze rodzinnego Gdańska odmówiły jej przyznania stypendium, pomoc otrzymała od ludzi, którzy w nią uwierzyli. Stąd pomysł, by taką samą pomoc organizować dla innych zdolnych sportowców. Fundusz powstał, aby wspierać sportowców w wieku od 16 do 22 lat.

    Nie da się ukryć, że sport nie istniałby bez pieniędzy – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Natalia Partyka, pomysłodawczyni i ambasadorka Funduszu Stypendialnego. – Jest dużo barier do pokonania przez sportowców, niestety, często sprawy finansowe ograniczają nas tak, że każdy zastrzyk gotówki, każde dodatkowe pieniądze, jakie otrzymuje sportowiec, to jest coś, co może przeznaczyć na rozwój, na zdobywanie nowych umiejętności i doświadczeń, na wyjazdy na różne zawody.

    Szczególnie dla początkujących sportowców ma to ogromne znaczenie. Fundusz Stypendialny został utworzony przez Natalię Partykę i Akademię Rozwoju Filantropii w Polsce we współpracy z Fundacją Dobra Sieć.

    Partyka przyznaje, że gdyby nie sieć Biedronka, trudno byłoby uruchomić fundusz stypendialny. Przedstawiciele sieci przypominają, że ich pomysł na sukces biznesowy opierał się na dostarczaniu łatwo dostępnych produktów. Teraz uważają, że podobnie powinno być w przypadku rozwoju utalentowanych ludzi. Oni też powinni mieć łatwiejszy dostęp do wsparcia. To już kolejna związana ze sportem inicjatywa Jeronimo Martins Polska.

    Ważne projekty związane ze sportem to przede wszystkim partnerstwo z polską reprezentacją, wsparcie dla młodych piłkarzy, zarówno tych z domów dziecka (wspieramy coroczne rozgrywki dzieci z domów dziecka), jak i tych z Akademii Młodych Orłów – wymienia Alfred Kubczak, dyrektor ds. korporacyjnych w Jeronimo Martins Polska. – Akademia Młodych Orłów to wspólna inicjatywa z PZPN-em, która wspiera młodych ludzi przychodzących na Orliki, gdzie pod okiem trenerów rozpoczynają swoje kariery sportowe. Również nasi pracownicy mają swoje ligi, więc wiele dzieje się także wewnątrz firmy.

    Dzięki wsparciu Biedronki 12 młodych zdolnych sportowców otrzyma roczne stypendia w wysokości od 10 do 15 tysięcy złotych. Wśród stypendystów jest lekkoatletka Maria Andrejczyk, europejska mistrzyni juniorów w rzucie oszczepem.

    Kwota stypendium to 1 tys. zł miesięcznie przez 10 miesięcy. Przeznaczę to przede wszystkim na kupno dobrych oszczepów, ponieważ w placówce, w której trenuję, ich brakuje. Są tu oszczepy bardzo miękkie, którymi nie da się daleko rzucać. Poza tym sprzęt sportowy, kolce do rzucania i ubrania, bo lekkoatletka musi także ładnie wyglądać – podkreśla Andrejczyk.

    Inwestycje w sprzęt planuje też inny z laureatów, Jakub Brzeziński, uczeń szkoły mistrzostwa sportowego, który trenuje kajakarstwo slalomowe.

    Moim największym osiągnięciem jak na razie jest wicemistrzostwo świata do lat 23, które zdobyłem w tym roku, w kwietniu, w Brazylii. Poza tym medalem mam medal mistrzostw świata i dwa medale Europy – wymienia Brzeziński. – Stypendium jest w wysokości 15 tys. zł na rok. Przeznaczę je na sprzęt sportowy. Jest on dość drogi, sam kajak kosztuje 8-10 tys. zł, do tego dochodzą wiosła. To ważne, bo wiosła często się łamią i trzeba kupować nowe.

    Wśród stypendystów są również m.in. narciarz Szymon Bębenek, zwycięzca międzynarodowych zawodów FIS w Abetone (Włochy 2014), Krzysztof Gała, trzykrotny Mistrz Polski Juniorów w łyżwiarstwie figurowym oraz zapaśniczka Aleksandra Wólczyńska, brązowa medalistka mistrzostw świata z 2014 r.

    W ramach projektu ruszyła również pierwsza polska platforma crowdfundingowa dla sportowców DamNaSport.pl. Dzięki niej sportowcy mogą zorganizować zbiórkę pieniędzy na cele związane z rozwojem ich kariery sportowej, np. na zakup sprzętu sportowego czy wyjazd na zawody, a internauci – wspierać sportowców w rozwoju i osiąganiu sukcesów.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

    T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

    Problemy społeczne

    W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

     Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

    Konsument

    Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

    Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.