Newsy

Golfiści rozpoczynają sezon. Wciąż głównie w elitarnym gronie

2013-03-21  |  06:15
Tagi: golf, sport
Mówi:Jarosław Sroka, Prezes PGA Polska, Marek Michałowski, Prezes Polskiego Związku Golfa
  • MP4
  • Rozpoczynający się właśnie sezon będzie dla miłośników golfa w Polsce szczególny  po latach w naszym kraju odbędzie się prestiżowy turniej golfowy z cyklu Pro Golf Tour. Turniej wraca pod nazwą Lotos Polish Open. Rozgrywki odbędą się w lipcu na polu golfowym w Pasłęku. Miłośnicy tej dyscypliny liczą, że będzie przybywać zarówno fanów, jak i graczy. Tym bardziej, że golf stał się dyscypliną olimpijską.

    Zdaniem Marka Michałowskiego, prezesa Polskiego Związku Golfa, barierą dla rozwoju tej dyscypliny w Polsce jest mała ilość ogólnodostępnych pól golfowych i brak wsparcia ze strony państwa.

     – Na świecie są dwa rodzaje pól golfowych: pola komunalne i prywatne, drogie, bardzo często zamknięte. I tylko taki podział pozwala golfowi się rozwijać. Na tanich polach ludzie uczą się, grają, rozwijają swoje umiejętności za niewielkie pieniądze. My mamy 20 pól golfowych i ani jednego komunalnego. Pierwsze się buduje. Bardzo pracujemy na tym, aby gminy przekonać, że warto wykroić trochę przestrzeni na golfa – mówi Marek Michałowski Agencji Informacyjnej Newseria.

    Eksperci wśród barier wymieniają również wysokie koszty rozpoczęcia uprawiania golfa.

     – Bez wątpienia tzw. cena wejścia w golf jest stosunkowo wysoka, bo trzeba skończyć kurs, nie można tak po prostu sobie przyjść na pole golfowe i zacząć grać, tak jak na boisko osiedlowe. Trzeba zabrać ze sobą instruktora, trzeba włożyć w to dużo pracy i to jest główna bariera – mówi Jarosław Sroka, prezes PGA Polska, organizacji skupiającej profesjonalnych instruktorów golfa oraz zawodników turniejowych.

    W Polsce jest obecnie 80 certyfikowanych trenerów i nauczycieli golfa. Szkolenie trwa 3 lata i jest bardzo wymagające.

     – Golfa kochamy, ale to jest miłość często bez wzajemności, dlatego tak ważne jest, żeby ten pierwszy kontakt z graczem był bardzo dobrym kontaktem, żeby ci ludzie byli wszechstronnie, dobrze przygotowani i ten poziom współpracy się podnosił. Pracujemy, jako PGA Polska z innymi organizacjami europejskimi, nie chcemy wyważać otwartych drzwi  mówi Jarosław Sroka.

    W golfa w Polsce regularnie gra około 3,5 tysiąca zawodników, którzy są zarejestrowani w Polskim Związku Golfa. Amatorsko grywa kolejne 5-6 tysięcy osób. To niewiele w porównaniu na przykład z Czechami, gdzie zarejestrowanych jest 40 tysięcy zawodników. W Niemczech jest ich ok. miliona, w Anglii ponad 2 miliony, a w Stanach Zjednoczonych ponad 20 milionów.

    Międzynarodowy turniej golfowy w Polsce już w lipcu 

    W lipcu Polska po raz pierwszy od lat będzie gospodarzem turnieju golfowego.

     – To jest turniej zawodowy, który jest w ramach europejskiego tour. Przyjedzie do nas ponad setka zawodowców. Udało nam się wywalczyć 15 dzikich kart, czyli cała kadra narodowa podstawowa zagra w tym turnieju. Będziemy mieli możliwość skonfrontowania naszej amatorskiej, młodej, ale robiącej ogromne postępy kadry z zawodowcami, dla których golf to już nie tylko pasja, ale zawód. - mówi Marek Michałowski, prezes Polskiego Związku Golfa.

    Polscy miłośnicy golfa liczą na dynamiczny rozwój tej dyscypliny w Polsce. Golf ponownie został wpisany na listę sportów olimpijskich. O pierwsze medale zawodnicy będą walczyć w 2016 roku w Rio de Janeiro. 

     Myślę, że o medale to spróbujemy powalczyć na kolejnej olimpiadzie w 2020 roku, ale naprawdę mamy grono młodych, bardzo zdolnych ludzi, którzy za parę lat mają szanse grać na najwyższym, światowym poziomie – mówi Marek Michałowski. 

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Infrastruktura

    Prąd z największej prywatnej inwestycji energetycznej w Polsce popłynie w 2027 roku. Polenergia dostała właśnie potężny zastrzyk finansowania

    Polenergia S.A. i Bank Gospodarstwa Krajowego podpisały umowę pożyczki ze środków Krajowego Planu Odbudowy (KPO) na budowę morskich farm wiatrowych. Finansowanie wyniesie 750 mln zł i zostanie wykorzystane do budowy dwóch farm o łącznej mocy 1440 MW. Największa prywatna grupa energetyczna w Polsce realizuje ten projekt z norweskim Equinorem. Prace związane z budową fundamentów turbin na Bałtyku mają się rozpocząć w 2026 roku. Projekty offshorowe będą jednym z filarów nowej strategii Polenergii, nad którą spółka właśnie pracuje.

    Przemysł

    Polskie firmy przemysłowe bardziej otwarte na technologie. Sztuczną inteligencję wdrażają z ostrożnością [DEPESZA]

    Innowacje cyfrowe w przemyśle, choć wiążą się z kosztami i wyzwaniami, są jednak postrzegane przez firmy jako szansa. To podejście przekłada się na większą otwartość do ich wdrażania i chęć inwestowania. Ponad 90 proc. firm przemysłowych w Polsce, które wprowadziły co najmniej jedno rozwiązanie Przemysłu 4.0, dostrzega wyraźną poprawę efektywności procesów produkcyjnych – wynika z nowego raportu Autodesk. Choć duża jest wśród nich świadomość narzędzi opartych na sztucznej inteligencji, na razie tylko 14 proc. wykorzystuje je w swojej działalności.

    Prawo

    Przez „wrzutkę legislacyjną” saszetki nikotynowe mogły zniknąć z rynku. Przedsiębiorcy domagają się konsultowania nowych przepisów

    Coraz popularniejsze na rynku saszetki z nikotyną do tej pory funkcjonują poza systemem fiskalnym i zdrowotnym. Nie są objęte akcyzą ani zakazem sprzedaży osobom niepełnoletnim. Dlatego też sami producenci od dawna apelują do rządu o objęcie ich regulacjami, w tym podatkiem akcyzowym, żeby uporządkować rosnący rynek i zabezpieczyć wpływy budżetowe państwa. Ministerstwo Zdrowia do projektu ustawy porządkującej rynek e-papierosów bez zapowiedzi dodało regulację dotyczącą saszetek nikotynowych, która jednak w praktyce mogła zlikwidować tę kategorię wyrobów na rynku. Przedsiębiorcy nie kryją rozczarowania sposobem, w jaki wprowadzane są zmiany w przepisach regulujących rynek.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.