Newsy

Jan Kulczyk: sport pod wieloma względami podobny jest do biznesu

2013-03-07  |  06:40

Sport pod wieloma względami podobny jest do biznesu. Potrzebuje długofalowej strategii, wizji, przemyślanej taktyki działania, wykształcenia i charakteru – twierdzi Jan Kulczyk. Dlatego z jego inicjatywy jako przewodniczącego Rady Patronów Polskiego Komitetu Olimpijskiego doszło do pierwszego spotkania autorytetów polskiego sportu w ramach Okrągłego Stołu Polskiego Sportu. W debacie wzięło udział ponad 100 osób ze świata sportu, polityki i biznesu. W ciągu najbliższych miesięcy zespoły eksperckie ds. strategii, finansowania i legislacji przygotują konkretne rekomendacje, które mają wprowadzić polski sport na właściwe tory.

Kondycja polskiego sportu systematycznie się pogarsza. Świadczy o tym ranking medalowy Igrzysk Olimpijskich. Do 2000 r. Polska zajmowała w nim miejsce w pierwszej dwudziestce. Jednak po Igrzyskach w Atenach w 2004 r. Polacy spadli na 23. miejsce, a po Olimpiadzie w Pekinie cztery lata później na miejsce 28. Dorobek medalowy Polaków na olimpiadzie w Londynie w ubiegłym roku pozwolił im na zajęcie dopiero 30. pozycji.

Dlatego eksperci mówią o potrzebie stworzenia dobrego planu dla sportu. Tym bardziej, że sport jest nie tylko rozrywką. To jeden z elementów budowania wizerunku Polski.

Zdaniem Jana Kulczyka, sport jest pod wieloma względami podobny do biznesu, nauki, kultury czy sztuki. Wszystkie te dziedziny wymagają odpowiedniego wykształcenia i charakteru.

  Sport, podobnie do biznesu wymaga przede wszystkim właściwego charakteru, dyscypliny, cierpliwości, wychowania, a przede wszystkim pasji i wyobraźni. Bez tych elementów nie będzie efektów podkreśla przewodniczący Rady Patronów PKOl w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria.

Dlatego właśnie mówienie o problemach sportu tylko w kontekście braku finansów jest dużym uproszczeniem. Mimo że udział środków na kulturę fizyczną w budżecie państwa jest z roku na rok coraz niższy. W 2012 roku przeznaczono na ten cel 0,17 proc. budżetu, a w tym roku ma to być dwa razy mniej (0,82 proc). W rekordowych pod tym względem latach 1989 i 1990 było to odpowiednio 0,55 proc. i 0,51 proc.

Rozwój sportu zgodnie z sygnałami, jakie docierają do PKOl – hamują niedoskonałe regulacje, które ograniczają możliwości funkcjonowania organizacji sportowych, ale też niedocenianie lekcji wychowania fizycznego i zajęć sportowych przez dzieci i ich rodziców. W Polsce na 100 tysięcy mieszkańców przypada 35 klubów sportowych. U naszych zachodnich sąsiadów jest to prawie 100 klubów, a np. na Słowacji – 200.

Kluczem do sukcesu – zdaniem Jana Kulczyka – jest wykorzystanie potencjału, jaki drzemie w milionach Polaków.

 – Mamy 40 milionów Polaków. To ogromny potencjał – mówi inicjator sportowego Okrągłego Stołu. – Wielokrotnie w historii udowadnialiśmy, że potrafimy walczyć, co w sporcie jest rzeczą niezbędną. To właśnie ta pasja, marzenie, by być lepszym, skuteczniejszym, bardziej wytrwałym i mieć sukcesy prowadzi do sukcesów.

W obradach sportowego Okrągłego Stołu wzięło udział ponad 100 osób ze świata sportu i polityki oraz biznesu, który wspiera polskich sportowców. Trzy zespoły eksperckie z zakresu finansowania, legislacji i strategii będą teraz pracować nad konkretnymi propozycjami zmian, które wpłyną na kondycję polskiego sportu.

 – Cieszy mnie, że udało się wywołać tę debatę – mówi Jan Kulczyk. – Jestem zadowolony, że zebraliśmy tak zacne grono i to, że zaczynamy poważną dyskusję. Nie tylko o tym, co zrobić z polskim sportem, gdzie on powinien być, bo wszyscy wiemy jak marzyć. Ale też o tym, gdzie leży przyczyna takiej kondycji polskiego sportu – dodaje przewodniczący Rady Patronów Polskiego Komitetu Olimpijskiego.

Więcej na temat
Sport Biznesplan potrzebny od zaraz. Ruszył Okrągły Stół Polskiego Sportu
2013-03-06 | 13:00

Biznesplan potrzebny od zaraz. Ruszył Okrągły Stół Polskiego Sportu

Przemyślany, długofalowy biznesplan, zmiany prawa wspierające rozwój polskiego sportu, w tym zachęty fiskalne dla państwowych i prywatnych przedsiębiorstw finansujących

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Edukacja

Coraz więcej Polaków widzi korzyści płynące z obecności w UE. Co ósmy wciąż jednak nie potrafi ich wskazać

Członkostwo w UE cieszy się wśród Europejczyków rekordowo wysokim poparciem – wynika z tegorocznego Eurobarometru. Korzyści dla swojego kraju dostrzega 74 proc. obywateli Unii – to odsetek najlepszy od początku badań w 1983 roku. A w Polsce jest on jeszcze wyższy. Doceniamy przede wszystkim wkład UE w bezpieczeństwo, nowe możliwości zawodowe i rozwój gospodarczy kraju. Po 21 latach naszej obecności w UE wciąż jednak potrzebna jest europejska edukacja.

Polityka

Zmiany w obowiązku magazynowania gazu mogą obniżyć ceny surowca. To pomoże się przygotować do sezonu zimowego

Elastyczność bez zagrożenia dla bezpieczeństwa energetycznego – tak nową propozycję przepisów dotyczących uzupełniania zapasów gazu przed sezonem zimowym określają jej inicjatorzy z Parlamentu Europejskiego. Europosłowie proponują nieznaczne zmniejszenie wymaganego poziomu zapełnienia magazynów i rozciągnięcie w czasie terminu, w którym trzeba spełnić ten obowiązek. Jak podkreśla Borys Budka, ma to zapobiec spekulacjom na rynku gazu i tym samym pomóc obniżyć ceny surowca.

Konsument

Możliwość zakupu online może zachęcić kolejne grupy Polaków do ubezpieczeń zdrowotnych. Dziś korzysta z nich już prawie 5,5 mln osób

Polska jest jednym z liderów Europy w obszarze cyfryzacji sektora usług medycznych. Świadczą o tym m.in. popularność elektronicznych narzędzi zapewniających dostęp do danych zdrowotnych, e-recept czy wirtualna diagnostyka. Polacy są też otwarci na innowacje w zakresie ubezpieczeń zdrowotnych, z których korzysta już blisko 5,5 mln osób. Za pomocą nowej cyfrowej platformy Medicover chce zachęcić klientów do samodzielnej konfiguracji i zakupu polis online.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.