Rusza nowy sezon rowerów publicznych. Na ten element zrównoważonej mobilności stawia coraz więcej polskich miast [DEPESZA]
1 marca wystartował nowy sezon rowerów publicznych Nextbike. W tym roku mieszkańcy 80 polskich miast będą mieli do dyspozycji około 18 tys. rowerów. Szczególnym projektem będzie integracja działającego w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii Metroroweru z Kolejami Śląskimi, co stworzy jeden z pierwszych w Polsce systemów transportowych w modelu mobility as a service. – Miasta konsekwentnie rozwijają infrastrukturę rowerową, dostrzegając jej kluczową rolę w budowaniu zrównoważonego transportu – ocenia Tomasz Wojtkiewicz, prezes zarządu Grupy Nextbike.
– Obecnie miasta w Polsce podchodzą do rozwoju wypożyczalni miejskich rowerów publicznych z dużą świadomością i zaangażowaniem. Rynek rowerów publicznych osiągnął już dojrzałość – rokrocznie organizowane są przetargi, a konkurencja wśród operatorów staje się coraz intensywniejsza. W 2024 roku działało ponad 27 tys. rowerów publicznych od różnych operatorów. To pozytywny trend, który pokazuje, że systemy rowerowe stały się kluczowym elementem miejskiej mobilności – przekonuje w rozmowie z agencją Newseria Tomasz Wojtkiewicz.
Z początkiem marca ruszył nowy sezon rowerów publicznych m.in. w Warszawie, Chełmie, Koninie, Koszalinie, Piasecznie i Wolsztynie. Za miesiąc, na początku kwietnia rozpocznie się w kolejnych polskich miastach. Tegoroczny sezon ma też partnerów – PZU, Żabka Jush oraz Impact’25, jednego z najważniejszych wydarzeń technologicznych w Europie Środkowo-Wschodniej, które odwiedzi w tym roku Barack Obama.
W ubiegłym roku mieszkańcy ponad 80 polskich miast będą mieli do dyspozycji 18 tys. rowerów Nextbike (wzrost o 52,4 proc. r/r). Na wypożyczonych jednośladach użytkownicy 625 razy okrążyli Ziemię, pokonując łączny dystans ponad 25 mln km. Spędzili na nich 227 mln minut, co przekłada się na ponad 431 lat ciągłego wynajmu. Najwięcej wypożyczeń (4,8 mln) odnotowanych zostało w Warszawie, w systemie Veturilo. Był to najlepszy rezultat spośród wszystkich systemów rowerowych Nextbike w Europie. Warszawa wyprzedziła takie miasta jak Kolonia, Berlin, Budapeszt czy Drezno.
– Spółka Nextbike obsługuje już 65 proc. rynku publicznych rowerów w Polsce. W 2025 roku chcielibyśmy wrócić do Zielonej Góry, o którą będziemy walczyć w przetargu, i z niecierpliwością czekamy na finalną decyzję w sprawie rowerów we Wrocławiu. Złożyliśmy tam najkorzystniejszą ofertę na budowę systemu aglomeracyjnego. Dużym krokiem naprzód byłoby również pojawienie się systemu rowerów publicznych w Krakowie – drugim co do wielkości mieście w Polsce, które wciąż czeka na swój system – mówi prezes Grupy Nextbike.
Od 1 marca na ulice Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (GZM) powróciła także pełna flota (7 tys. jednośladów) Metroroweru. To jedyny taki system w Polsce, który jest głęboko zintegrowany z transportem publicznym, stanowiąc przykład realizacji idei mobilności jako usługi (mobility as a service). Nextbike zapowiada w tym sezonie integrację Metroroweru z Kolejami Śląskimi. Użytkownicy zyskają dostęp do sieci transportowej, łączącej rowery miejskie z koleją, co pozwoli na jeszcze łatwiejsze przemieszczanie się po regionie.
Spółka zapowiada nie tylko rozwój sieci rowerów w Polsce, ale planuje też zagraniczną ekspansję.
– Warszawski oddział Nextbike na Żeraniu stanie się centrum usług wspólnych dla całej grupy w Europie – będzie odpowiadał za produkcję, recykling rowerów oraz rozwój technologii IT. Polskie biuro obsługi klienta już teraz wspiera zagraniczne systemy, a my aktywnie uczestniczymy w kluczowych przetargach w Skandynawii, na Węgrzech, w Serbii i Chorwacji, konsekwentnie umacniając swoją pozycję na europejskim rynku – mówi Tomasz Wojtkiewicz.
Inwestycje w wypożyczalnie miejskich rowerów to już trend ogólnoeuropejski, który zyskuje coraz więcej zwolenników wśród mieszkańców. Badanie Nextbike i SW Research „EKObarometr 2024” wskazuje, że zdaniem respondentów publiczny rower miejski może mieć duży wpływ na jakość życia w mieście na kilku płaszczyznach – przede wszystkim na ochronę środowiska (68 proc.) i poprawę zdrowia publicznego (62 proc.). Nieco ponad połowa wskazuje na zmniejszenie ruchu samochodowego i korków (55 proc.) oraz natężenia hałasu w mieście (54 proc.).
– Efektywna transformacja miast w kierunku niskoemisyjności wymaga zarówno inwestycji w odnawialne źródła energii, jak i w ograniczenie liczby pojazdów spalinowych. Kluczowe będzie rozwijanie zintegrowanych systemów transportu publicznego, rowerów miejskich i kolei, a swój wkład mogą mieć nie tylko samorządy, ale i firmy prywatne – wskazuje prezes Nextbike. – Przyszłość mobilności miejskiej to synergiczne podejście do transportu, energii i ekologii, które przyniesie korzyści zarówno mieszkańcom, jak i środowisku.
Barometr Nowej Mobilności PSNM wskazuje, że w ostatnich latach mobilność miejska przechodzi dynamiczne zmiany, które prowadzą w kierunku zrównoważonych, efektywnych i przyjaznych dla środowiska rozwiązań. Transformacja mobilności wynika z rosnącej potrzeby ograniczania emisji CO2, zmniejszania zatłoczenia na ulicach oraz poprawy jakości życia w miastach. Jak wynika z badania, około 68 proc. Polaków korzysta z usług nowej mobilności, w tym 15 proc. co najmniej raz w tygodniu. Usługi takie jak rowery miejskie, hulajnogi elektryczne czy samochody na minuty stają się coraz popularniejszą, ale nie są dominującą formą transportu w polskich miastach. Większość użytkowników traktuje je jako opcję uzupełniającą lub doraźną – korzystają z nich w sytuacjach, gdzie inne środki transportu są mniej wygodne lub niedostępne. Zrównoważony rozwój staje się priorytetem dla miast i przedsiębiorstw dążących do osiągnięcia neutralności klimatycznej. Zieloną transformację wspierają unijne środki.
– Mikromobilność, jako istotny element ekologicznego transportu, będzie coraz mocniej wspierana przez środki unijne i krajowe. Szacuje się, że do 2030 roku znaczna część finansowania sektora mikromobilności będzie pochodzić z funduszy na transformację energetyczno-klimatyczną. Kluczowym narzędziem finansowym w latach 2026–2032 stanie się Społeczny Fundusz Klimatyczny (SCF), oferujący ponad 86 mld euro na sprawiedliwą transformację – z czego Polska może otrzymać aż 17 proc. środków – wylicza Tomasz Wojtkiewicz.
Czytaj także
- 2025-06-20: Polska przeciwna przedłużeniu umowy UE–Ukraina o transporcie drogowym. Uderza ona w krajową branżę transportową
- 2025-06-17: Nowe opłaty za emisję CO2 mogą spowodować wzrost kosztów wielu małych i średnich firm. Eksperci apelują o mądre instrumenty wsparcia [DEPESZA]
- 2025-05-30: Konsumenci doceniają działania firm na rzecz środowiska i społeczeństwa. Dla przedsiębiorstw to szansa na rozwój
- 2025-06-12: W UE wciąż więcej kontroli działań firm w ramach ESG niż zachęt. Konieczne jest złagodzenie podejścia
- 2025-05-29: Trwają prace nad zmianami w finansowaniu kolei. Obecny system powoduje duże problemy branży i brak konkurencyjności transportu szynowego
- 2025-05-22: Roboty w służbie środowisku. Ograniczanie ilości odpadów możliwe dzięki automatyzacji
- 2025-05-26: Orlen stawia na produkcję syntetycznych paliw lotniczych i zeroemisyjny wodór. Szuka innowacji w tych obszarach
- 2025-05-05: Konkurs NCBR i Orlenu ma wesprzeć najciekawsze rozwiązania dla przemysłu rafineryjno-petrochemicznego. Na ich rozwój trafi blisko 200 mln zł
- 2025-04-30: Zielona transformacja wiąże się z dodatkowymi kosztami. Mimo to firmy traktują ją jako szansę dla siebie i Europy
- 2025-05-14: Muzea pomagają walczyć ze stereotypami i uprzedzeniami. To ważne dla zmieniającego się rynku pracy
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Komisja Europejska chce wprowadzić ujednolicone przepisy dotyczące wyrobów tytoniowych. Europosłowie mówią o kolejnej nadregulacji
Ministerstwo Zdrowia opracowało nowy projekt przepisów wprowadzających kolejne zakazy dotyczące wyrobów tytoniowych – całkowitą eliminację e-papierosów oraz zakaz aromatów w woreczkach nikotynowych. Najprawdopodobniej w ciągu kolejnych dwóch–trzech lat Polska będzie musiała implementować nową dyrektywę dotyczącą wszystkich produktów tytoniowych, nad którym niebawem ma rozpocząć prace Komisja Europejska. Europosłowie mówią o ryzyku chaosu legislacyjnego, nadregulacji i wskazują na zagrożenia związane z proponowaną podwyżką akcyzy.
Konsument
Za trzy miesiące ruszy w Polsce system kaucyjny. Wątpliwości budzą kwestie rozliczeń i podatków

Zaledwie trzy miesiące zostały do startu systemu kaucyjnego w Polsce. Kaucje obejmą szklane i plastikowe butelki oraz puszki z napojami. To duża zmiana dla producentów napojów, sklepów i konsumentów oraz pośredniczących w zbiórce operatorów systemów kaucyjnego. Na razie przepisy są na tyle niedoprecyzowane, że budzą wiele wątpliwości w kwestii rozliczania podatków czy rozliczeń z operatorami. Producenci będą musieli płacić podatek od niezwróconych butelek, co zwiększy ich koszty.
Transport
Rośnie skala agresji na polskich drogach. Problemem jest nie tylko nadmierna prędkość, ale też jazda na zderzaku

Za kilka dni zaczynają się wakacje, czyli statystycznie najniebezpieczniejszy czas na drogach. Wśród głównych przyczyn takich zdarzeń na prostych odcinkach drogi są nadmierna prędkość i jazda na zderzaku. Zarządca autostrady A4 Katowice–Kraków w ramach kampanii „Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie” zwraca uwagę na zjawisko agresji na polskich drogach i przypomina, że bezpieczeństwo zaczyna się od osobistych decyzji kierowcy.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.