Newsy

W Krakowie powstaje multimedialna Światowa Aleja Gwiazd Sportu. Modele sportowców będą odwzorowane w 3D

2019-02-25  |  06:10
Mówi:Janusz Kozioł, doradca prezydenta miasta Krakowa ds. sportu

Bartosz Kwiatkowski, prezes Fundacji Kibica

Robert Korzeniowski, czterokrotny mistrz olimpijski

Adam Krzesiński, sekretarz generalny Polskiego Komitetu Olimpijskiego

  • MP4
  • W samym środku Krakowa wyrasta Fabryczna City, miasteczko łączące funkcje biznesowe z usługowo-handlowymi. Kompleks będzie gotowy za niecałe trzy lata. W październiku tego roku zostanie otwarta Światowa Aleja Gwiazd Sportu – multimedialny projekt, który jest ważną częścią całego przedsięwzięcia. Znajdą się w niej postaci 18 najwybitniejszych sportowców. Ich sylwetki zostaną odwzorowane w trójwymiarowym modelu 3D, w skali 1:1. Każdy ze sportowców będzie się witać w swoim ojczystym języku i wchodzić w interakcje z odwiedzającymi. Aleja ma być nowym gorącym punktem turystycznym na mapie Krakowa i sposobem na uczczenie 100-lecia Polskiego Ruchu Olimpijskiego. 

    – Kompleks Fabryczna City będzie dużym przedsięwzięciem. W tym roku, w 100-letnią rocznicę Polskiego Ruchu Olimpijskiego, rozpoczniemy realizację tego projektu od Światowej Alei Gwiazd Sportu. Cała inwestycja zostanie zrealizowana maksymalnie w trzy lata – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Janusz Kozioł, doradca prezydenta miasta Krakowa ds. sportu.

    Nowoczesne miasto w mieście – kompleks Fabryczna City – ma powstać na terenie historycznego kompleksu przemysłowego z lat 20. ubiegłego wieku, gdzie jeszcze kilkadziesiąt lat temu działała destylarnia Państwowej Wytwórni Wódek nr 11, a później – Polmosu. Za niecałe trzy lata wokół zabytkowych ceglanych budynków wyrośnie miasteczko, łączące funkcje biznesowe z usługowo-handlowymi.

    Jego atutem będzie świetna lokalizacja – Fabryczna City powstaje w samym śródmieściu Krakowa, w odległości kilku minut spacerem od Rynku i Dworca Głównego, obok najważniejszych węzłów komunikacyjnych. Na terenie kompleksu znajdą się m.in. biura (Fabryczna Office Park), sklepy, kawiarnie, bary i restauracje, strefa fitness, basen, korty tenisowe, przedszkole i plac zabaw oraz pojemny parking. Pierwsze etapy kompleksu zostaną oddane do użytku wcześniej, w połowie tego roku.

    Światowa Aleja Gwiazd Sportu, która jest ważną częścią całego przedsięwzięcia, to unikatowy projekt w skali europejskiej.

    – Z reguły aleje gwiazd sportu sprowadzają się do odcisku stopy czy ręki. My postanowiliśmy pójść w innym kierunku. W Alei znajdą się postaci w skali 1:1 i nagrania ich głosu. Ma to zainteresować międzypokoleniowo wszystkich miłośników sportu. Starsi kibice będą rozpoznawali osoby, które mają ogromne zasługi dla Polskiego Ruchu Olimpijskiego. Młodsi – poprzez możliwość bezpośredniej interakcji – też zainteresują się środowiskiem olimpijczyków – mówi Janusz Kozioł.

    W Światowej Alei Gwiazd Sportu znajdą się postaci 18 najwybitniejszych sportowców z całego świata, niezależnie od dyscypliny. Ich sylwetki zostaną odwzorowane w trójwymiarowym modelu 3D, w skali 1:1 – tak aby każdy odwiedzający mógł się spotkać ze swoim idolem twarzą w twarz. Każdy ze sportowców będzie się witać w swoim ojczystym języku, co ma pokazać, że sport nie ma granic. Figury naturalnych rozmiarów zostaną też wyposażone w multimedialne rozwiązania, które pozwolą na interakcję z odwiedzającymi.

    – To połączenie technologii i sportu. My te postaci skanujemy, dzięki czemu powstaje bardzo szczegółowa rzeźba, następnie ten skan jest opracowywany przez naszego partnera technologicznego. Dodatkowo dołączamy multimedia i nowe technologie, pozwalające na interakcję z otoczeniem. To nie będzie zwykła figura, ona będzie cały czas żyła. Co ważne, nie ograniczamy się tylko do współczesnych sportowców. Technologia pozwala nam odtworzyć też wizerunki osób, których już z nami nie ma – mówi Bartosz Kwiatkowski, prezes Fundacji Kibica.

    Multimedialny projekt został objęty patronatem przez miasto Kraków oraz Polski Komitet Olimpijski. Cały zysk z wynajmu przestrzeni, na której znajdować się będzie Światowa Aleja Gwiazd Sportu, zostanie przekazany na cele charytatywne. O tym, jaki cel wesprzeć, każdorazowo zdecyduje kapituła, w skład której wejdą m.in. przedstawiciele miasta, PKOl-u i Fundacji Kibica.

    – Światowa Aleja Gwiazd Sportu będzie wspaniałą możliwością promowania sportu i największych gwiazd polskiego sportu. Chcemy dotrzeć do świadomości nie tylko do mieszkańców Krakowa, lecz także wszystkich Polaków, pokazać, jak potężny był i jest polski sport, z jakimi sukcesami jest związany, ale też jak ciężką pracę muszą wykonać sportowcy, żeby osiągać takie wyniki – mówi Adam Krzesiński, sekretarz generalny Polskiego Komitetu Olimpijskiego.

    Pierwszym sportowcem, którego wizerunek znajdzie się w Światowej Alei Gwiazd Sportu, będzie Robert Korzeniowski – lekkoatleta, czterokrotny mistrz olimpijski, trzykrotny mistrz świata i dwukrotny mistrz Europy. Sylwetki kolejnych sportowców, którzy trafią do alei, wyłoni w nadchodzących miesiącach specjalna kapituła.

    – Nie wyobrażam sobie, żeby zabrakło wśród nich Ireny Szewińskiej. To była najwybitniejsza polska sportsmenka, gwiazda sportu światowego – mówi Adam Krzesiński.

    – Jestem zaszczycony, że zostałem zaproszony do tej inicjatywy. Uważam, że ma ona ogromną siłę edukacyjną, walor historyczny. Dzisiaj młodzież lubi wszystkiego dotknąć, spróbować, lepiej rozumie takie inicjatywy. Figury tworzone z wykorzystaniem nowej technologii pozwalają nam, sportowcom, zaistnieć w wymiarze naturalnym. Miejsce i czas również są bardzo szczególne, 100-lecie powstania Komitetu Olimpijskiego właśnie w Krakowie – mówi multimedalista i olimpijczyk Robert Korzeniowski.

    Aleja Gwiazd ma być nowym gorącym punktem na turystycznej mapie Krakowa, który rokrocznie odwiedza około 13 mln turystów z całego świata.

    – Powstaje na trasie do Tauron Areny, czyli największej areny sportowej w Polsce. Myślę, że ten ciąg będzie interesujący zarówno dla kibiców, jak i dla turystów, którzy wybierają się do Tauron Areny na imprezy sportowe czy muzyczne, a po drodze będą mieć możliwość kontaktu z wybitnymi sportowcami –mówi Janusz Kozioł, doradca prezydenta miasta Krakowa ds. sportu.

    – Aleja Gwiazd ma pomóc w promocji miasta i w przyciągnięciu do niego turystów, stworzyć w Krakowie nowy punkt wycieczek, ale i miejsce, gdzie mieszkańcy będą mogli spędzać czas – dodaje Bartosz Kwiatkowski, prezes Fundacji Kibica.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Szkolenie Online IMM

    Prawo

    UE lepiej przygotowana na reagowanie na klęski żywiołowe. Od czasu powodzi w Polsce pojawiło się wiele usprawnień

    Na tereny dotknięte ubiegłoroczną powodzią od rządu trafiło ponad 4 mld zł. Pierwsze formy wsparcia, w tym zasiłki, pomoc materialna czy wsparcie dla przedsiębiorców, pojawiły się już w pierwszych dniach od wystąpienia kataklizmu. Do Polski ma też trafić 5 mld euro z Funduszu Spójności UE na likwidację skutków powodzi. Doświadczenia ostatnich lat powodują, że UE jest coraz lepiej przygotowana, by elastycznie reagować na występujące klęski żywiołowe.

    Prawo

    Rzecznik MŚP: Obniżenie składki zdrowotnej to nie jest szczyt marzeń. Ideałem byłby powrót do tego, co było przed Polskim Ładem

    Podczas najbliższego posiedzenia, które odbędzie się 23 i 24 kwietnia, Senat ma się zająć ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Zakłada ona korzystne zmiany w składkach zdrowotnych płaconych przez przedsiębiorców. Rzecznik MŚP apeluje do izby wyższej i prezydenta o przyjęcie i podpisanie nowych przepisów. Pojawiają się jednak głosy, że uprzywilejowują one właścicieli firm względem pracowników, a ponadto nie podlegały uzgodnieniom, konsultacjom i opiniowaniu.

    Handel

    Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą

    Zarówno spożycie, jak i produkcja jaj w Polsce notują wzrosty. Znacząca większość konsumentów przy zakupie jajek zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Polska jest jednym z liderów w produkcji i eksporcie jajek w UE, ale ma też wśród nich największy udział kur w chowie klatkowym. Oczekiwania konsumentów przyczyniają się powoli do zmiany tych statystyk.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.