Mówi: | Michał Żukowski |
Funkcja: | prezes zarządu Innteo |
Firma: | przewodniczący Komisji ds. Innowacji PZPN |
Więcej technologii na polskich boiskach piłkarskich. PZPN coraz mocniej stawia na innowacje
Innowacje stają się nieodłącznym elementem piłki nożnej, również w niższym ligach. To m.in. systemy analityczne, które służą planowaniu strategii czy monitorowaniu postępu piłkarzy. Na innowacyjne inicjatywy stawia też Polski Związek Piłki Nożnej, który pod koniec ubiegłego roku powołał Komisję ds. Innowacji, a kilka dni temu powołał do życia spółkę PZPN Invest. Wyzwaniem dla tych podmiotów będzie pozyskanie finansowania dla takich rozwiązań i uczynienie sportowej administracji otwartą na innowacje.
Sport nie stroni od innowacji. Dane zbierane przez kamery i sensory są przetwarzane i analizowane przez algorytmy sztucznej inteligencji. Są już inteligentne piłki, murawy naszpikowane czujnikami, wirtualni sędziowie i kamizelki, które noszone przez zawodników w czasie treningów pozyskują informacje o ich kondycji, parametrach i zachowaniu na boisku. Międzynarodowa Federacja Piłki Nożnej FIFA testuje technologię goal-line do oceny spalonego, rozbudowuje też system VAR korygujący decyzje arbitrów. Świadoma możliwości, jakie w piłce nożnej dają nowe technologie, w swoich celach strategicznych na przyszłość zaliczyła innowacje do najważniejszych celów, na które chce stawiać w najbliższych latach. Z tego powodu zarząd PZPN w październiku ub.r. powołał Komisję ds. Innowacji.
– Główny cel komisji to wytyczanie strategicznych kierunków w zakresie innowacji w piłce nożnej. Te innowacje mają różne tory. Jednym z nich są innowacje stricte piłkarskie dotyczące wszystkich kadr narodowych: od U-15 po pierwszą reprezentację. Rolą komisji jest znajdowanie sposobów finansowania tych innowacji i ich tworzenia albo zakupu. Druga ścieżka to innowacje, które dotyczą samej federacji, interakcji z kibicami, finansowania społecznościowego czy systemów IT. To dwie główne drogi, które ma opiniować Komisja ds. Innowacji – mówi agencji Newseria Biznes Michał Żukowski, przewodniczący komisji, prezes Innteo. – Mamy też szereg innych zadań. Jednym z nich jest zmapowanie wszystkich projektów dotyczących innowacji piłkarskich, jakie są w kraju, i weryfikacja, jak zastosować je w praktyce. Jako PZPN mamy ogromne możliwości wdrażania technologii, czy w kadrach narodowych, czy poprzez naszą współpracę z ligami: Ekstraklasą, Pierwszą Ligą czy klubami piłkarskimi.
Jak podkreśla, komisja będzie się skupiać na tworzeniu schematów finansowania i wdrażania technologii potrzebnych polskiej piłce. Po pierwszych konsultacjach wewnątrz PZPN-u widać, że analiza danych i technologie IT to główny kierunek, w którym komisja będzie zmierzać. Są one kluczowe w kontekście programów do skautingu, monitorujących piłkarzy czy rozwiązań dotyczących analizy gry.
– Największe kluby na świecie mają swoje centra badawczo-rozwojowe i nie mogą obyć się bez innowacji, monitoringu danych i ich analizy. Real Madryt stworzył swoje centrum treningowe oparte na innowacyjnych rozwiązaniach, na neurofeedbacku – podkreśla Michał Żukowski. – Technologie nie wygrają za nas meczu, ale mogą dać nam przewagę kilku procent, co spowoduje, że będziemy lepsi od przeciwnika. Przykładowo dzięki analizie gry możemy się dowiedzieć, że przeciwnik w takim ustawieniu ma inne odległości pomiędzy różnymi strefami i będziemy mogli wykonać określone zagranie, dzięki któremu zdobędziemy bramkę.
Z systemów analitycznych korzystają nie tylko topowe światowe kluby, lecz również drużyny trzecioligowe. Podobnie jest także w innych dyscyplinach i ligach, np. w amerykańskich NHL, NFL czy NBA.
– Kluczowym wyzwaniem dla innowacji w piłce nożnej jest stworzenie takiego programu analitycznego, który analizuje grę w trakcie, pomagając trenerowi, automatycznie analizuje zmiany ustawień, różne parametry, odległości pomiędzy zawodnikami. To jest wyzwanie, przed którym stoi piłka. Takie systemy się pojawiają na świecie, natomiast tutaj ciągle jest pole do ich poprawiania i usprawniania, tak by analiza danych i sztuczna inteligencja, która jest tam zastosowana, była bardziej wydajna – podkreśla przewodniczący Komisji ds. Innowacji w PZPN.
W jego opinii upowszechnienie nowoczesnych rozwiązań w sporcie zależy też od ich większej rozpoznawalności oraz szerszego finansowania. Dla przykładu FIFA uruchomiła i prowadzi program finansowania technologii dla piłki nożnej przeznaczony dla start-upów.
– Potrzebujemy programów, które są dedykowane innowacjom w sporcie, potrzebujemy bardzo dużej współpracy ze związkami sportowymi i klubami, które mogą je wdrożyć – uważa Michał Żukowski. – Rozmawiając ze start-upami, często słyszę, że mają innowacyjne pomysły i wiedzą, jak je zrealizować, ale mają ograniczone możliwości dostępu do różnych interesariuszy w środowisku sportowym. Ogromna w tym rola związków sportowych, lig, klubów, aby tworzyć programy wsparcia i żeby łączyć osoby, które mają pomysły, z odpowiednią dyscypliną czy sportowcami.
Rozwojem innowacji ma się także zajmować nowo powołana spółka PZPN Invest, której wiceprezesem został Michał Żukowski. Jak wynika z informacji przekazanych przez portal Weszlo.pl, jej zadaniem będzie pozyskiwanie z sektora prywatnego i publicznego środków na rozwiązania technologiczne, które mogłyby być tworzone przez polskich naukowców, a następnie sprzedawane dalej. W przyszłości powstać ma także centrum treningowo-badawcze, z którego korzystać będzie polska kadra.
Czytaj także
- 2024-12-16: Polscy młodzi chemicy tworzą innowacje na światowym poziomie. Część projektów ma szansę trafić potem do przemysłu
- 2024-12-18: Inżynierowie z Warszawy pracują nad innowacjami dla całej Grupy Orange. Ich specjalności to AI i cyberbezpieczeństwo
- 2024-12-20: Polskie firmy przemysłowe bardziej otwarte na technologie. Sztuczną inteligencję wdrażają z ostrożnością [DEPESZA]
- 2024-12-13: PZU chce mocniej inwestować w sektor zdrowia i transformację energetyki. W strategii do 2027 roku zapowiada duże zmiany w strukturze grupy
- 2025-01-15: Centrum Implementacji Sztucznej Inteligencji ma wystartować w tym roku. Polskie wojsko coraz szerzej korzysta z tej technologii
- 2024-12-04: Ulga na badania i rozwój może być lekiem na rosnące koszty zatrudnienia. Korzysta z niej tylko 1/4 uprawnionych firm
- 2024-12-20: Krystian Ochman: Kiedyś dostałem w prezencie grę komputerową i strasznie się wkręciłem. Chciałem grać cały czas, ale mama dawała mi szlaban
- 2024-11-27: Fundusze Norweskie wspierają innowacje w polskich firmach. Ponad 200 projektów otrzymało granty o wartości 92 mln euro
- 2024-12-09: Firmy nie znają korzyści z wdrażania zrównoważonego rozwoju. Swój ślad węglowy mierzy tylko co piąta firma
- 2025-01-16: Systemy żywnościowe będą się zmieniać w kierunku bardziej zrównoważonym. Transformacja czeka nie tylko rolników
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Prawo
Czterodniowy tydzień pracy testuje coraz więcej organizacji. Przynosi korzyści zarówno pracownikom, jak i firmom
Rząd pracuje nad skróceniem tygodnia pracy, a szefowa resortu pracy Agnieszka Dziemianowicz-Bąk zadeklarowała, że zmiana miałaby wejść w życie jeszcze w obecnej kadencji Sejmu. Choć eksperci i pracodawcy są w tej kwestii podzieleni, to przykłady z innych rynków, m.in. Islandii, Wielkiej Brytanii i Portugalii, pokazują, że taki model ma wiele korzyści, zarówno po stronie pracowników, jak i firm.
Bankowość
Sądy są zalewane pozwami frankowiczów. Rząd pracuje nad ustawą usprawniającą sprawy kredytobiorców
W sądach toczy się około 200 tys. spraw dotyczących kredytów frankowych. Prawomocnym wyrokiem zakończyło się 30 tys. Na drogę sądową zdecydowała się jednak tylko część kredytobiorców. Umów objętych ryzykiem walutowym było blisko milion, a ich wartość w szczytowym okresie, czyli w 2011 roku, osiągnęła niemal 200 mld zł.
Handel
Donald Trump zaczyna swą drugą kadencję jako prezydent. Europejski biznes obawia się konsekwencji zapowiedzianych ceł
Świat biznesu z niepokojem czeka na pierwsze decyzje Donalda Trumpa, zwłaszcza w sprawie wprowadzenia głośno zapowiadanych ceł na towary z zagranicy. Zdaniem Marcina Nowackiego, wiceszefa Związku Przedsiębiorców i Pracodawców, Unia Europejska musi się przygotować na większy odbiór produktów i usług ze Stanów Zjednoczonych, które mają wysoki deficyt w handlu ze Starym Kontynentem. Tradycyjnie życzliwie nastawiona do USA Polska mogłaby wykorzystać swoją prezydencję w Radzie UE, by doprowadzić do porozumienia między obu stronami.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.