Mówi: | Rafał Juszkiewicz |
Funkcja: | menedżer produktu |
Firma: | Wiener TU SA Vienna Insurance Group |
Zdecydowana większość Polaków planuje zimowy urlop. Wyjazd na narty bez polisy może słono kosztować
Tegoroczne ferie zdecydowana większość Polaków spędzi na wyjeździe, przy czym co trzeci na urlop wybiera się z partnerem lub partnerką, a prawie połowa planuje wyjazd w gronie rodzinnym. Tylko 1 proc. rodziców zamierza wysłać dzieci same na kolonie bądź inny zorganizowany wypoczynek – pokazuje badanie przeprowadzone na początku stycznia br. dla Wienera. Wynika z niego też, że Polacy najchętniej organizują wyjazdy na własną rękę – w tym roku na taką opcję zdecyduje się aż 83 proc. Organizując urlop samodzielnie, Polacy z reguły pamiętają o ubezpieczeniu. Zawsze lub zazwyczaj polisę kupuje prawie 70 proc. podróżnych. Podróż bez odpowiedniej ochrony ubezpieczeniowej, czy to na narty, czy na zwiedzanie, może słono kosztować.
Ferie zimowe w niektórych województwach Polski rozpoczęły się już 17 stycznia br. Ostatnie regiony zakończą wypoczynek 27 lutego.
– Polacy kochają sporty zimowe i całe z tym związane białe szaleństwo. Wyjazdy w góry, narciarstwo, snowboarding to jest to, co w tym okresie wybieramy najczęściej. Z naszego badania wynika, że prawie połowa Polaków w tym sezonie decyduje się na wyjazd rodzinny, z czego 44 proc. nastawia się właśnie na sporty narciarskie – mówi agencji Newseria Biznes Rafał Juszkiewicz, menedżer produktu w Wiener TU SA Vienna Insurance Group.
Badanie przeprowadzone na początku stycznia przez SW Research na zlecenie Wienera pokazuje, że tylko 1 proc. rodziców zamierza wysłać dzieci same na kolonie bądź inny zorganizowany wyjazd. Kolejne 33 proc. badanych ma w planach wyjazd z partnerem lub partnerką, a 11 proc. – samotny wypoczynek. Jeszcze mniejszą popularnością cieszą się w tym roku wyjazdy wspólnie ze znajomymi (6 proc.). Co ciekawe, w badanej grupie ponad 500 dorosłych Polaków wszyscy zadeklarowali, że niezależnie od konfiguracji planują tej zimy wyjazd dla siebie lub swoich bliskich.
Polacy najchętniej organizują takie wyjazdy na własną rękę, czemu sprzyjają m.in. portale i narzędzia online, pozwalające szybko i łatwo znaleźć bilety na pociąg czy samolot albo zarezerwować nocleg. W tym roku na samodzielną organizację zimowego wyjazdu zdecyduje się 83 proc. Polaków, a tylko 17 proc. skorzysta z usług biura podróży. Statystyki pokazują też, że nawet podróżując według własnego pomysłu, Polacy pamiętają o ubezpieczeniu. Ma to szczególne znaczenie przy wyjazdach zagranicznych.
– Prawie 70 proc. respondentów zadeklarowało, że zazwyczaj wykupuje polisę ubezpieczeniową na wyjazdy turystyczne – mówi Rafał Juszkiewicz. – Karta EKUZ może nie wystarczyć, ponieważ ma ona bardzo ograniczony zakres ochrony. W ramach umowy NFZ podpisanej z innymi państwami Fundusz płaci tylko za te świadczenia, które zakontraktował. EKUZ nie obejmie więc np. transportu medycznego ze stoku do szpitala. To są nierzadko bardzo wysokie kwoty, których NFZ nam nie zwróci.
W przypadku zachorowania lub wypadku za granicą brak polisy może mieć bardzo poważne konsekwencje finansowe. Z danych Wienera wynika, że złamanie kości piszczelowej podczas wspinaczki w Norwegii będzie się wiązać z kosztami rzędu ok. 90 tys. zł. Akcja ratownicza na stokach w Austrii to koszt kilkudziesięciu tysięcy euro, a zgodnie z przepisami nie jest on refundowany w ramach powszechnej służby zdrowia. Również w innych europejskich krajach transport medyczny jest odpłatny, co oznacza, że koszt tej usługi spada na osobę poszkodowaną. W przypadku posiadania polisy takie koszty przejmuje na siebie towarzystwo ubezpieczeniowe.
– Nie można też zapominać o ubezpieczeniu odpowiedzialności cywilnej. Roszczenia osób poszkodowanych, jeżeli dojdzie np. do uszkodzenia ciała w wyniku najechania na innego narciarza, idą w tysiące złotych. Dla przykładu na 34 tys. euro opiewają koszty roszczenia osoby poszkodowanej w Austrii z tytułu doznanego uszczerbku na zdrowiu – mówi ekspert Wienera. – Od tego roku m.in. we Włoszech jest obowiązek posiadania ubezpieczenia następstw nieszczęśliwych wypadków, kosztów leczenia i odpowiedzialności cywilnej. Ten, kto nie posiada takiej polisy, nie może wejść na stok, a kara za brak takiego ubezpieczenia sięga 150 euro.
Świadomość Polaków w tym zakresie rośnie. 29 proc. badanych zadeklarowało, że ubezpiecza każdy swój wyjazd, a kolejnych 39 proc. zazwyczaj wykupuje pakiet ubezpieczeniowy. Co piąty przyznaje, że robi to rzadko, a raptem 11 proc. nie ubezpiecza się nigdy.
– Dla większości ubezpieczających się najważniejsza jest suma ubezpieczenia, co pokazuje dużą świadomość Polaków. Kolejnym kryterium branym pod uwagę jest też zakres tego ubezpieczenia i rodzaj aktywności, które podejmujemy podczas wyjazdów – mówi Rafał Juszkiewicz.
Wysokość składki okazała się jednym z mniej istotnych kryteriów. 25 proc. respondentów wybiera ubezpieczenie z najniższą składką, a 20 proc. decyduje się na zapłacenie wyższej kwoty. To pokazuje, że nie cena, ale warunki ubezpieczenia grają pierwsze skrzypce przy wyborze polisy.
– Gdy wybieramy się na narty, najważniejszym kryterium powinien być zakres ochrony ubezpieczeniowej i to, czy obejmuje ona wypadki związane z narciarstwem, ze snowboardingiem etc. Nie można też zapominać o kosztach leczenia. Bardzo ważne jest ubezpieczenie następstw nieszczęśliwych wypadków, które gwarantuje nam wypłatę odszkodowania w momencie, kiedy np. złamiemy nogę. W przypadku narciarstwa te urazy są nierzadko bardzo poważne. Nie można też zapomnieć o ubezpieczeniu odpowiedzialności cywilnej, czyli zdarzeń wywołanych osobom trzecim, np. kiedy wjedziemy w kogoś podczas szusowania na stoku – wymienia menedżer produktu w Wiener TU SA Vienna Insurance Group.
Choć Polacy lubią samodzielnie organizować sobie wypoczynek, to w kwestii ubezpieczenia najbardziej ufają agentom i ubezpieczycielom. Taką drogę zakupu polisy wybiera odpowiednio 35 proc. i 34 proc. respondentów, co może wynikać np. ze złożoności ofert ubezpieczeniowych i wielu możliwości rozbudowania podstawowej ochrony.
Czytaj także
- 2024-12-13: PZU chce mocniej inwestować w sektor zdrowia i transformację energetyki. W strategii do 2027 roku zapowiada duże zmiany w strukturze grupy
- 2024-12-03: 40 proc. Polaków nie czuje się zabezpieczonych na wypadek poważnej choroby. Obawiają się problemów z dostępem do leczenia i jego finansowaniem
- 2024-12-04: Ulga na badania i rozwój może być lekiem na rosnące koszty zatrudnienia. Korzysta z niej tylko 1/4 uprawnionych firm
- 2024-10-18: Polska unijnym liderem w pracach nad Społecznym Planem Klimatycznym. Ma pomóc w walce z ubóstwem energetycznym
- 2024-11-07: Ekstremalne zjawiska pogodowe w Polsce to kilka miliardów strat rocznie. To duże wyzwanie dla branży ubezpieczeniowej
- 2024-10-03: Zapowiadane oskładkowanie wszystkich umów-zleceń i o dzieło to wyzwanie dla ZUS. Zakład będzie potrzebował 3–6 miesięcy na przygotowanie się do zmian
- 2024-09-24: Lotniska regionalne z dużym wzrostem czarterów. Stały się motorem napędowym ruchu pasażerskiego
- 2024-09-18: Anna Głogowska: W samym środku lata wyjechałam na wakacje do Egiptu. Temperatura powietrza sięgała 43, a wody 38 stopni
- 2024-09-10: Daria Ładocha: Wyjeżdżając na wakacje, trzeba się liczyć z tym, że jest drogo. Już same bilety lotnicze są paragonami grozy
- 2024-08-28: Polacy decydują się na coraz mniejsze domy i bez garaży. Wzrost kosztów budowy może wkrótce przyspieszyć
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Infrastruktura
Prąd z największej prywatnej inwestycji energetycznej w Polsce popłynie w 2027 roku. Polenergia dostała właśnie potężny zastrzyk finansowania
Polenergia S.A. i Bank Gospodarstwa Krajowego podpisały umowę pożyczki ze środków Krajowego Planu Odbudowy (KPO) na budowę morskich farm wiatrowych. Finansowanie wyniesie 750 mln zł i zostanie wykorzystane do budowy dwóch farm o łącznej mocy 1440 MW. Największa prywatna grupa energetyczna w Polsce realizuje ten projekt z norweskim Equinorem. Prace związane z budową fundamentów turbin na Bałtyku mają się rozpocząć w 2026 roku. Projekty offshorowe będą jednym z filarów nowej strategii Polenergii, nad którą spółka właśnie pracuje.
Przemysł
Polskie firmy przemysłowe bardziej otwarte na technologie. Sztuczną inteligencję wdrażają z ostrożnością [DEPESZA]
Innowacje cyfrowe w przemyśle, choć wiążą się z kosztami i wyzwaniami, są jednak postrzegane przez firmy jako szansa. To podejście przekłada się na większą otwartość do ich wdrażania i chęć inwestowania. Ponad 90 proc. firm przemysłowych w Polsce, które wprowadziły co najmniej jedno rozwiązanie Przemysłu 4.0, dostrzega wyraźną poprawę efektywności procesów produkcyjnych – wynika z nowego raportu Autodesk. Choć duża jest wśród nich świadomość narzędzi opartych na sztucznej inteligencji, na razie tylko 14 proc. wykorzystuje je w swojej działalności.
Prawo
Przez „wrzutkę legislacyjną” saszetki nikotynowe mogły zniknąć z rynku. Przedsiębiorcy domagają się konsultowania nowych przepisów
Coraz popularniejsze na rynku saszetki z nikotyną do tej pory funkcjonują poza systemem fiskalnym i zdrowotnym. Nie są objęte akcyzą ani zakazem sprzedaży osobom niepełnoletnim. Dlatego też sami producenci od dawna apelują do rządu o objęcie ich regulacjami, w tym podatkiem akcyzowym, żeby uporządkować rosnący rynek i zabezpieczyć wpływy budżetowe państwa. Ministerstwo Zdrowia do projektu ustawy porządkującej rynek e-papierosów bez zapowiedzi dodało regulację dotyczącą saszetek nikotynowych, która jednak w praktyce mogła zlikwidować tę kategorię wyrobów na rynku. Przedsiębiorcy nie kryją rozczarowania sposobem, w jaki wprowadzane są zmiany w przepisach regulujących rynek.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.