Newsy

Sprzedaż zabawek przeniosła się do internetu. Tradycyjne sklepy coraz częściej korzystają z nowych form sprzedaży w sieci

2020-05-27  |  06:15

Eksperci mówią już o trwałej zmianie nawyków konsumenckich. Mimo otwarcia sklepów i galerii handlowych sprzedaż przez internet wciąż notuje dynamiczne wzrosty. Jedną z kategorii, w których konsumenci chętniej kupują online, są artykuły dla dzieci, również zabawki. – Ten rok przyniósł branży transformację cyfrową – mówi Bartosz Ulman z Orbico. Do sieci przeniosła się nie tylko sprzedaż, lecz również reklama i prezentacja zabawek.

Zamknięcie stacjonarnych sklepów zabawkarskich miało druzgocący wpływ na wszystkie firmy, które nie prowadziły sprzedaży w internecie ani aktywnej komunikacji z konsumentami przez portale społecznościowe – mówi agencji Newseria Biznes Bartosz Ulman z Orbico, firmy dystrybuującej zabawki. – W wielu takich placówkach obroty spadły nawet o 80 proc., jednak część sklepów, zwłaszcza tych prowadzących sprzedaż internetową, nie może narzekać.

Jak ocenia, sprzedaż online zdecydowanie zyskała w ostatnich tygodniach również w kategorii artykułów dla dzieci i może odpowiadać za 40 proc. sprzedaży zabawek w Polsce.  

Ten rok dla branży zabawkarskiej będzie rokiem transformacji cyfrowej dla wielu sprzedawców. Otwarcie sklepu internetowego lub wejście na popularne platformy marketplace stały się niezbędnym elementem dywersyfikującym ryzyko – mówi ekspert.

Według raportu „E-commerce w czasie kryzysu 2020” przygotowanego przez Izbę Gospodarki Elektronicznej Polacy dostrzegają wiele zalet zakupów internetowych, które zyskały na znaczeniu w okresie pandemii SARS-CoV-2. Najważniejszym udogodnieniem jest fakt, że zakupy w sieci nie wymagają opuszczania domu i kontaktu z innymi osobami. 45 proc. badanych wskazało, że w związku z zagrożeniem koronawirusem zdecydowało się rzadziej dokonywać zakupów w sklepach tradycyjnych, aby zmniejszyć ryzyko zarażenia. Co ciekawe, sklepy internetowe notują dynamiczne wzrosty sprzedaży również w ostatnich tygodniach, mimo że działają już sklepy stacjonarne i galerie handlowe.

Do sieci przeniósł się także sposób prezentacji produktów.

Na popularności zyskała sprzedaż przez transmitowanie na żywo wideo ze sklepów z prezentacją produktów za pośrednictwem Facebooka. To bardzo ciekawa i nowoczesna forma sprzedaży, która moim zdaniem może z nami pozostać na dłużej. Część sklepów często prowadzi takie transmisje, w trakcie których sprzedają znacznie więcej niż przed pandemią – mówi Bartosz Ulman.

Jak wynika z danych platformy Shoper, w marcu kategoria dzieci była jedną z najszybciej zyskujących w sprzedaży internetowej (obok branż: delikatesy, zdrowie i uroda oraz upominki i akcesoria). Eksperci platformy podkreślają, że za ten skok w branży dziecięcej odpowiada wzrost zapotrzebowania na zabawki w domu, który pojawił się wraz z zamknięciem przedszkoli. Dane Orbico wskazują, że dużą popularnością cieszyły się zwłaszcza gry planszowe, klocki i puzzle.

Jak zakłada ekspert z Orbico, okres wakacji może w tym roku sprzyjać branży zabawkarskiej. Nie wiadomo, czy wakacje zagraniczne będą możliwe i czy rodzice będą chętni wysłać dzieci na kolonie czy obozy. To może się przyczynić do wzrostu sprzedaży zabawek, które będą traktowane jako rekompensata wakacji dla dziecka.

– Jeśli nie doświadczymy drugiej fali pandemii koronawirusa, sytuacja w branży zabawkarskiej ustabilizuje się zapewne już we wrześniu, gdy dzieci wrócą do szkół – prognozuje Bartosz Ulman. – Jednak nie unikniemy podwyżek cen zabawek w drugiej połowie roku spowodowanej mniejszą siłą nabywczą złotówki w stosunku do dolara. Podwyżka może wynieść ok. 7 proc.

Polski rynek zabawek stale rośnie. Jak wynika z badań RMD Research, w 2019 roku w ujęciu wartościowym wzrost ten wyniósł ok. 5 proc. w porównaniu do 2018 roku. Największy segment rynku zabawek to artykuły przeznaczone do uprawiania sportu i rekreacji (w tym outdoorowych aktywności). Stanowią one około 17 proc. sprzedaży w ujęciu wartościowym, przy czym wykazują wyraźną sezonowość sprzedaży. Drugi w kolejności jest segment klocków – jego udział w rynku wynosi wartościowo 15 proc. według danych za 2019 rok. Na rynek zabawek składają się także inne segmenty asortymentowe: zabawki dla dzieci najmłodszych (do pięciu lat), lalki, pojazdy, zabawki kreatywne, gry, figurki, pluszaki, puzzle oraz zabawki elektroniczne.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Infrastruktura

Nowy zbiornik przeciwpowodziowy w Raciborzu zabezpieczy przed żywiołem 2,5 mln osób z południa Polski. Tego typu inwestycji będzie coraz więcej

W Raciborzu oddano właśnie do użytku zbiornik przeciwpowodziowy, który ochroni przed żywiołem przeszło 2,5 mln mieszkańców południa Polski. To największa jak dotąd inwestycja hydrotechniczna w kraju. Na budowie obiektu przez dwa i pół roku pracowało ponad 1 tys. osób i kilka tysięcy jednostek sprzętu. Realizacja inwestycji nie była łatwa m.in. ze względu na powódź i pandemię. Coraz większe problemy z suszą i gwałtownymi opadami sprawiają, że Polska będzie realizować coraz więcej inwestycji hydrotechnicznych, a giełdowy Budimex, wykonawca zbiornika w Raciborzu, widzi w nich rynkową szansę.

Przemysł

Firmy produkcyjne walczą z kryzysem i brakiem zamówień. 30 proc. musiało zredukować zatrudnienie

71 proc. firm produkcyjnych zapowiedziało, że nie planuje zwiększać zatrudnienia w najbliższych miesiącach, a prawie 30 proc. musiało już zredukować liczbę pracowników – wynika z badania Trenkwalder. Takie wyniki nie dziwią, gdy spojrzymy na dane o produkcji przemysłowej, która w kwietniu była o ponad 24 proc., a w maju o 17 proc. niższa niż przed rokiem. Trudna sytuacja jest np. w branży motoryzacyjnej, gdzie 39 proc. firm przeprowadziło zwolnienia, a 61 proc. obcięło wynagrodzenia. Jej poprawa potrwa co najmniej półtora roku.

Jak korzystać z materiałów Newserii?

Ważne informacje dla dziennikarzy i mediów

Wszystkie materiały publikowane w serwisach agencji informacyjnej Newseria przeznaczone są do bezpłatnej dystrybucji poprzez serwisy internetowe, stacje radiowe i telewizje, wydawców prasy oraz aplikacje pełniące funkcję agregatorów newsów. 

Szczegóły dotyczące warunków współpracy znajdują się tutaj.

Prawo

Ministerstwo Rozwoju chce poprawić sytuację mieszkaniową w Polsce. Powstaną społeczne agencje najmu

Proponowana przez Ministerstwo Rozwoju zmiana przepisów ma poprawić sytuację mieszkaniową w Polsce. Wśród pomysłów resortu jest wprowadzenie społecznych agencji najmu, ulgi na urządzenie się i dopłaty do czynszu. Istotne znaczenie może mieć zwłaszcza ten pierwszy postulat. Społeczne agencje najmu docelowo mają pomóc tym, którzy mają za wysokie dochody na mieszkanie komunalne, ale niewystarczające na najem na wolnym rynku, a osoby te stanowią nawet 40 proc. społeczeństwa.

Handel

Przez pandemię wydawcy stracili od 50 do nawet 80 proc. przychodów z reklam. Branża liczy na zerowy VAT na prasę

Dziennik „The Los Angeles Times” już w kwietniu informował, że stracił ponad 1/3 swoich dochodów z reklam. O załamaniu wpływów z ich sprzedaży pisał też brytyjski „The Economist” i inne światowe dzienniki. Problemy nie ominęły również polskiego rynku: w trakcie lockdownu sprzedaż drukowanych gazet i magazynów spadła, a utrata wpływów reklamowych sięgnęła od około 50 proc. do nawet 80 proc. w przypadku prasy lokalnej. To spowodowało, że wydawcy nie uniknęli zamykania tytułów, obniżek pensji i zwalniania pracowników. Spadek przychodów znacząco przełoży się na ich sytuację finansową i wyniki po II kwartale. Branża apeluje o specjalne, sektorowe wsparcie – przede wszystkim zerowy VAT na prasę, który został już zapowiedziany w odniesieniu do książek.