Mówi: | Dariusz Formela |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | Gobarto |
Ceny wieprzowiny w skupie i detalu są na szczycie. Kolejne miesiące przyniosą obniżki
Ceny trzody chlewnej są najwyższe od 5 lat. Wzrost w ostatnich latach spowodował większą opłacalność hodowli świń, ale i wyższe koszty dla producentów mięsa i wędlin skupujących zwierzęta na ubój. Jednak zdaniem prezesa Gobarto obecnych poziomów nie da się długo utrzymać, a ceny mięsa w nadchodzących miesiącach będą spadać. Nie pozostanie to bez wpływu zarówno na sytuację branży, jak i na konsumpcję.
– Ceny trzody chlewnej na pewno będą się zmieniać. W tym roku są one najwyższe od pięciu lat, natomiast to oznacza, że pewnie czeka nas okres obniżek cen. Taka jest cykliczność tego biznesu, tzw. świńskie dołki i górki powodują, że ceny się zmieniają – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Dariusz Formela, prezes zarządu Gobarto (dawniej PKM Duda). – Teraz jest dobry okres przede wszystkim dla producentów warchlaków. Produkcja tucznika jest na nieco lepszym poziomie, marże są wyższe, ale cały czas jest to bardzo konkurencyjny biznes i bardzo trudno jest utrzymać w nim efektywność i rentowność.
Jak pokazują dane Głównego Urzędu Statystycznego, od początku roku ceny wieprzowiny w skupie rosły. Jedynie w lutym nastąpiło lekkie cofnięcie wobec stycznia. Z tym jednym wyjątkiem, że za kilogram żywca wieprzowego trzeba było co miesiąc płacić coraz więcej. W ujęciu rocznym były to każdorazowo – z lutym włącznie – wzrosty dwucyfrowe z rekordową dynamiką 31,4 proc. osiągniętą w kwietniu. Jeszcze w czerwcu ceny były wyższe o 14,6 proc. niż przed rokiem. W lipcu zarysował się jednak spadek – za 1 kg płacono 5,28 zł, o 33 gr mniej niż miesiąc wcześniej i o 0,4 proc. mniej niż przed rokiem. Wyraźne zmniejszenie cen żywca wieprzowego Agencja Rynku Rolnego prognozuje jednak dopiero w IV kwartale roku.
– Konsumenci mogą się spodziewać, że ceny trzody chlewnej spadną, tym samym mogą spaść ceny mięs. Trzeba pamiętać o tym, że jako kraj jesteśmy elementem większej układanki, nie tylko europejskiej, lecz także globalnej. Chiny mają bardzo duży wpływ na to, jaka jest rentowność i ceny. Eksport z Europy do Chin wpływa na poziom cen w Polsce – wskazuje Formela.
W handlu detalicznym wzrost cen wieprzowiny widoczny jest od kwietnia, gdy wzrosły one wobec marca o 3,3 proc. Potem inflacja w tej kategorii jednak wyhamowała, w maju mięso to podrożało o 2,8 proc., w czerwcu już tylko o 0,1 proc., a w lipcu – o 0,8 proc.
– Cały czas w Polsce najwięcej konsumuje się wieprzowiny. Statystyczny Polak zjada między 39 a 42 kilogramy wieprzowiny w różnej postaci rocznie, następnie jest drób i niestety już pomijana wołowina – mówi prezes zarządu Gobarto. – Im niższe ceny wieprzowiny, tym większe spożycie. Jeśli ceny są wyższe substytutem jest drób, który jest tańszy. Sukcesywnie widzimy, że rośnie spożycie drobiu. Konsumpcja drobiu rośnie z 25–26 kilogramów na głowę do prawie 29 kilogramów.
Choć eksperci zauważają wzrost konsumpcji wołowiny, to wciąż 80–90 proc. krajowej produkcji wysyłane jest poza granice Polski, a sami Polacy zjadają średnio rocznie zaledwie niespełna 2 kg tego mięsa na głowę. Na polskich stołach wciąż króluje wieprzowina, przy czym spożycie mięsa jest nierówne w zależności od regionu. Najwięcej mięsa jedzą mieszkańcy województw podlaskiego i świętokrzyskiego (powyżej 6 kg na miesiąc), a także zachodniopomorskiego i kujawsko-pomorskiego. Najmniej „mięsne” regiony to Wielkopolska, Podkarpacie i Małopolska – tam spożywa się poniżej 5 kg mięsa miesięcznie na osobę.
– 2017 rok może być rokiem przełomowym. Ceny paradoksalnie nie muszą spaść aż do historycznych dołków, ale myślę, że trudno będzie utrzymać w II połowie roku czy w przyszłym roku ceny z I połowy – przewiduje Dariusz Formela. – 2018 rok jest jednak zagadką, wszystko zależy od tego, jak ułoży się produkcja trzody chlewnej w UE, USA i Chinach. Jeśli produkcja na tych rynkach będzie rosła, może to oznaczać, że w Polsce i Europie ceny spadną. Jeśli spadną, to na pewno wszyscy to odczujemy.
Grupa Gobarto zajmuje się hodowlą trzody chlewnej, skupem, ubojem i rozbiorem mięsa wieprzowego, które w wielu asortymentach trafia do odbiorców na terenie całego kraju oraz do kilkunastu odbiorców europejskich oraz azjatyckich. Dystrybuuje także wędliny, a w tym roku dokonała zakupu dwóch spółek z branży drobiarskiej – Bekpolu i Meat-Pacu. Sama spółka Gobarto należy w 83 proc. do producenta mięsa i wędlin z drobiu, firmy Cedrob. W I półroczu 2017 roku Gobarto miało 847,8 mln zł skonsolidowanych przychodów ze sprzedaży, o 22,5 proc. więcej niż rok wcześniej. Zysk operacyjny wzrósł niemal dwuipółkrotnie do 30,32 mln zł, natomiast na czysto grupa zarobiła 21,8 mln zł, co niemal trzykrotnie przekracza wartość uzyskaną w I połowie 2016 roku.
Czytaj także
- 2025-06-05: Naukowcy wzywają do większej ochrony oceanów. Przestrzegają przed groźnym w skutkach przełowieniem stad
- 2025-06-04: Rynek nieprzygotowany do wdrożenia systemu kaucyjnego. Może się opóźnić nawet o kilka miesięcy
- 2025-05-23: Kampania prezydencka na ostatniej prostej. Temat ochrony zdrowia na drugim planie
- 2025-05-21: Finansowanie Europejskiego Banku Inwestycyjnego wspiera rozwój OZE czy infrastruktury drogowej. Wśród nowych priorytetów bezpieczeństwo i obronność
- 2025-05-12: Zmiany w obowiązku magazynowania gazu mogą obniżyć ceny surowca. To pomoże się przygotować do sezonu zimowego
- 2025-04-28: Niepewna sytuacja zwracanych do Skarbu Państwa gruntów dzierżawnych. To może się wiązać z likwidacją infrastruktury rolniczej i miejsc pracy
- 2025-04-25: Członek RPP spodziewa się obniżki stóp procentowych już w maju, może nawet o 50 pb. Potem dyskusja o kolejnej obniżce możliwa w lipcu
- 2025-05-02: Im bliżej wyborów prezydenckich, tym więcej dezinformacji. Polacy nie umieją jeszcze jej rozpoznawać
- 2025-04-29: Coraz mniej kredytów bankowych płynie do polskiej gospodarki. Przed sektorem duże wyzwania związane z finansowaniem strategicznych projektów
- 2025-04-28: Migranci mogą być ratunkiem dla polskiego rynku pracy. Pracodawcy chcą uwzględnienia ich potrzeb w strategii migracyjnej
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji
Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.
Konsument
Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.