Mówi: | Maciej Woźniak, wiceprezes zarządu ds. handlowych, PGNiG Henryk Mucha, prezes zarządu PGNiG Obrót Detaliczny Janusz Kosecki, burmistrz Skórcza |
PGNiG rozwija lokalne sieci gazowe. Nowy koncept pozwoli obniżyć samorządom emisje dwutlenku węgla do atmosfery o ok. 80 proc i zmniejszyć koszty ciepła
PGNiG chce współpracować z samorządami przy budowie lokalnych sieci gazowych w oparciu o stacje regazyfikacyjne, do których docierać będzie skroplony gaz ziemny (LNG). Spółka zawarła właśnie kontrakt na pierwszą taką inwestycję w Skórczu na Pomorzu. Zasilenie miasta w surowiec sprowadzany poprzez terminal w Świnoujściu przełoży się na niższe koszty ciepła dla mieszkańców oraz zmniejszenie rocznej emisji dwutlenku węgla do atmosfery o blisko 80 proc. PGNiG zamierza rozwijać tę linię biznesową i szuka kolejnych klientów, którzy mogą na własne potrzeby odbierać gaz ze stacji regazyfikacyjnej.
– Gaz skroplony, czyli LNG, jest naszą nową linią biznesową, którą oferujemy wszystkim potencjalnym odbiorcom w kraju. Dzięki długoterminowemu kontraktowi z partnerami z Kataru jesteśmy w stanie dostarczyć właściwie każdą ilość skroplonego gazu na stabilnych i dobrych warunkach. Gaz LNG jest w stanie dotrzeć w każde miejsce w Polsce bez ograniczeń infrastrukturalnych. W przypadku, gdy z przyczyn ekonomicznych lub ekologicznych nie można danego obszaru połączyć gazociągami z ogólnopolską siecią gazową, tworzone są lokalne sieci wyspowe ze stacjami regazyfikującymi, gdzie dojechać mogą cysterny wypełnione LNG – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Maciej Woźniak, wiceprezes zarządu ds. handlowych w Polskim Górnictwie Naftowym i Gazownictwie.
Spółka PGNiG podpisała w marcu z Qatargas dodatkową umowę, podwajając dostawy skroplonego gazu ziemnego. W sumie od przyszłego roku Katarczycy będą dostarczać do Polski ok. 2 mln ton LNG rocznie, co odpowiada mniej więcej 2,7 mld metrów sześciennych gazu. Kontrakt ma obowiązywać do 2034 roku.
– Ściągamy też na bieżąco korzystne dostawy jednorazowe. Po raz pierwszy sprowadziliśmy LNG z USA. Mieliśmy również dwie dostawy z Norwegii. Takich jednorazowych dostaw będzie coraz więcej, bo rynek dynamicznie się modyfikuje, a więc i okazji będzie więcej. Chcemy też zawrzeć kontrakty średnioterminowe – na trochę krótsze okresy i mniejsze ilości – i zbudować portfel tego typu kontraktów z różnymi dostawcami. Przyświeca nam zasada, że dywersyfikujemy dostawców i nie chcemy wrócić do sytuacji, w której mieliśmy jednego dostawcę na bardzo długi okres – mówi Maciej Woźniak.
Terminal LNG w Świnoujściu rozładował do tej pory dwadzieścia dwa statki ze skroplonym gazem ziemnym z Kataru, dwa norweskie oraz jeden z USA. Większość jest regazyfikowana (poddawana procesowi zmiany stanu skupienia z ciekłego w gazowy) na terenie terminalu i przekazana do krajowego systemu przesyłowego. LNG można też przetransportować cysternami w każde miejsce w Polsce, gdzie może być następnie przelany do mikrostacji regazyfikacyjnej i przekazany do sieci jako gaz w postaci lotnej czy surowiec do produkcji przemysłowej.
– Co ważne, w porównaniu z poprzednimi latami – kiedy przemysł był zasilany gazem ze Wschodu – gwarantujemy najwyższą możliwą jakość surowca w bardzo stabilnym przedziale czasowym. Dlatego myślę, że oprócz gazu sieciowego, którym do tej pory dysponujemy, ta linia biznesowa oparta na LNG będzie naszym nowym, flagowym produktem, coraz bardziej dostępnym na polskim rynku – mówi wiceprezes PGNiG.
Spółka PGNiG Obrót Detaliczny poinformowała w ubiegłym tygodniu, że skroplony gaz ziemny LNG będzie dostarczać do rozbudowywanej stacji regazyfikacji w Skórczu w województwie pomorskim. Dzięki tej inwestycji na terenie spółki Iglotex powstanie elektrociepłownia o mocy 2,5 MWe. Oprócz surowca na cele produkcyjne przedsiębiorstwa zapewni ona ekologiczne ciepło mieszkańcom miasta. Na terenie Skórcza zbudowana zostanie też sieć ciepłownicza oraz odcinek sieci energetycznej.
– Technologia skraplania gazu LNG umożliwia logistykę bardzo dużych ilości gazu, który w formie skroplonej możemy dostarczać na tereny, w których dzisiaj mamy problem z gazem sieciowym. Przypomnę, że Polska jest zgazyfikowana tylko w 60 proc., pozostałe 40 proc. to w dalszym ciągu białe plamy. Na terenie tych białych plam są przedsiębiorcy, którzy prowadzą swoje firmy, wykorzystując często drogie paliwo. LNG może wręcz zrewolucjonizować sposób prowadzenia tego biznesu. W takim modelu, który wdrażamy w Skórczu, korzyść z tego gazu będą mieć również mieszkańcy – mówi Henryk Mucha, prezes zarządu spółki PGNiG Obrót Detaliczny.
W Skórczu zasilenie blisko połowy miasta w ekologiczne ogrzewanie przełoży się na niższe koszty ciepła dla mieszkańców oraz zmniejszenie rocznej emisji dwutlenku węgla do atmosfery o prawie 80 proc.
– Dla mieszkańców oznacza to ciepło z ekologicznego surowca, czyli z gazu. Umożliwi to likwidację około 140 źródeł zasilanych różnego rodzaju opałem, nie tylko drewnem i węglem, lecz także odpadami pochodzącymi z drewna. Poza tym część osób, do których dotrze ciepło, jest powyżej 60 roku życia, mieszka w blokach, gdzie opał trzeba nosić na wysokie piętra. Myślę, że to wystarczające argumenty, nie mówiąc oczywiście o bardziej czystym powietrzu, z którego będą mogli korzystać wszyscy mieszkańcy miasta – mówi Janusz Kosecki, burmistrz Skórcza.
Inwestycja w Skórczu to pierwszy tego typu projekt z udziałem PGNiG. Do jego realizacji została powołana specjalna spółka celowa GI City Therm. Szacowana wartość inwestycji sięga 18,7 mln zł (z czego ponad 9,5 mln to fundusze europejskie). Minimalny wolumen dostaw przewidziany w 2018 roku to 700 t LNG, natomiast rok później – po uruchomieniu elektrociepłowni – dostawy mają wzrosnąć do 3500 t LNG.
Dostawy skroplonego gazu ziemnego z Kataru są jednym z elementów dywersyfikacji bezpieczeństwa energetycznego kraju. Jak poinformował w tym miesiącu rzecznik spółki Gaz-System, która zarządza terminalem LNG w Świnoujściu, poziom jego wykorzystania jest w tej chwili jednym z najwyższych w Europie, a od przyszłego roku zostało zamówionych 100 proc. mocy regazyfikacyjnych, czyli ok. 5 mld metrów sześciennych. Plan zakłada rozbudowę terminala do 7,5 mld metrów sześciennych.
– Terminal w Świnoujściu pracuje dopiero rok, a tylko w pierwszej połowie tego roku przeładowaliśmy na cysterny więcej gazu niż w tym samym czasie terminale LNG w Rotterdamie w Holandii czy w Zeebrugge w Belgii. Myślę, że skroplony gaz ze Świnoujścia może po korzystnej cenie trafiać nawet na rynki zachodnioeuropejskie, na przykład do Niemiec. To będzie się działo w najbliższych miesiącach – mówi Maciej Woźniak.
Wiceprezes PGNiG ocenia, że Polska ma potencjał, żeby stać się ważnym punktem handlu gazem w tym regionie Europy. Już w tej chwili skroplony gaz jest przewożony cysternami do Estonii, na Łotwę i Litwę, a w ubiegłym miesiącu jedną z dostaw odebrała Bułgaria.
– W przyszłości połączenia, które pojawią się w kierunku krajów nadbałtyckich, Czech i Słowacji, umożliwią nam dostarczanie tam gazu w postaci sieciowej. Już teraz eksportujemy gaz na Ukrainę i myślę, że w tym roku osiągniemy około 8 proc. zapotrzebowania ukraińskiego rynku na gaz importowany. To dużo, zważywszy na to, że rozpoczęliśmy ten eksport zaledwie rok temu – mówi Maciej Woźniak.
Do pobrania
Czytaj także
- 2025-08-07: W Polsce w obiektach zabytkowych wciąż brakuje nowoczesnych rozwiązań przeciwpożarowych. Potrzebna jest większa elastyczność w stosowaniu przepisów
- 2025-07-16: Konflikty i żywioły wpływają na wakacyjne plany Polaków. Bezpieczeństwo coraz ważniejsze przy wyborze letniej destynacji
- 2025-07-25: M. Kobosko: Surowce dziś rządzą światem i zdecydują o tym, kto wygra w XXI wieku. Zasoby Grenlandii w centrum zainteresowania
- 2025-07-17: Unia Europejska wzmacnia ochronę najmłodszych. Parlament Europejski chce, by test praw dziecka był nowym standardem w legislacji
- 2025-07-10: Rzecznik MŚP na mocy nowej ustawy ma objąć ochroną także rolników. Na zmianach skorzystają też duże firmy
- 2025-07-09: W czwartek głosowanie nad wotum nieufności wobec Komisji Europejskiej. To inicjatywa ponad 70 europosłów, również z Polski
- 2025-07-02: Unijne mechanizmy ułatwiają zwiększenie wydatków na obronność przez europejskie kraje NATO. Ważnym aspektem infrastruktura podwójnego zastosowania
- 2025-07-09: MNiSW reaguje na problemy psychiczne w środowisku akademickim. Specjalny zespół ma opracować skuteczne rozwiązania
- 2025-07-18: Były prezes PGE: OZE potrzebuje wsparcia magazynów energii. To temat traktowany po macoszemu
- 2025-06-27: Rośnie skala agresji na polskich drogach. Problemem jest nie tylko nadmierna prędkość, ale też jazda na zderzaku
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

D. Joński: Nie wiemy, co zrobi Rosja za dwa–trzy lata. Według duńskiego wywiadu może zaatakować kraje nadbałtyckie i musimy być na to gotowi
Zdecydowana większość krajów unijnych wskazuje na potrzebę wzmocnienia zdolności obronnych Europy w obliczu coraz bardziej złożonego geopolitycznego tła. Wywiady zachodnich państw wskazują, że Rosja może rozpocząć konfrontację z NATO jeszcze przed 2030 rokiem. Biała księga w sprawie obronności europejskiej „Gotowość 2030” zakłada m.in. ochronę granic lądowych, powietrznych i morskich UE, a sztandarowym projektem ma być Tarcza Wschód. – W budzeniu Europy duże zasługi ma polska prezydencja – ocenia europoseł Dariusz Joński.
Transport
Duże magazyny energii przyspieszą rozwój transportu niskoemisyjnego w Europie. Przyszłością może być wodór służący jako paliwo i nośnik energii

Zmiany w europejskim transporcie przyspieszają. Trendem jest elektromobilność, zwłaszcza w ramach logistyki „ostatniej mili”. Jednocześnie jednak udział samochodów w pełni elektrycznych w polskich firmach spadł z 18 do 12 proc., co wpisuje się w szerszy europejski trend spowolnienia elektromobilności. Główne bariery to ograniczona liczba publicznych stacji ładowania, wysoka cena pojazdów i brak dostępu do odpowiedniej infrastruktury. – Potrzebne są odpowiednio duże magazyny taniej energii. Przyszłością przede wszystkim jest wodór – ocenia Andrzej Gemra z Renault Group.
Infrastruktura
W Polsce w obiektach zabytkowych wciąż brakuje nowoczesnych rozwiązań przeciwpożarowych. Potrzebna jest większa elastyczność w stosowaniu przepisów

Pogodzenie interesów konserwatorów, projektantów, inwestorów, rzeczoznawców i służby ochrony pożarowej stanowi jedno z największych wyzwań w zakresie ochrony przeciwpożarowej obiektów konserwatorskich. Pożary zabytków takich jak m.in. katedra Notre-Dame w Paryżu przyczyniają się do wprowadzania nowatorskich rozwiązań technicznych w zakresie ochrony przeciwpożarowej. W Polsce obowiązuje już konieczność instalacji systemów detekcji. Inwestorzy często jednak rezygnują z realizacji projektów dotyczących obiektów zabytkowych z uwagi na zmieniające się i coraz bardziej restrykcyjne przepisy czy też względy ekonomiczne.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.