Mówi: | Dariusz Kwieciński |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | Organika |
Polska liderem produkcji pianki poliuretanowej w Europie. Producentom sprzyja dynamiczny rozwój rynku meblarskiego
Nasz kraj systematycznie umacnia pozycję na międzynarodowym rynku meblarskim. Otwiera to możliwości wzrostu nie tylko producentom mebli, lecz także ich kooperantom, takim jak producenci pianki poliuretanowej. Na fali mody na polskie meble awansowali oni na pozycję numer jeden w branży piankowej w Europie. W efekcie gracze tacy jak Grupa Organika mogą się cieszyć świetnymi wynikami i optymistycznie patrzeć w przyszłość.
– Jeszcze kilka lat temu Polska była numerem trzy lub cztery w Europie wśród producentów pianek dla meblarstwa. Podczas ostatniego spotkania branżowego okazało się, że w tej chwili Polska jest największym w Europie producentem pianek, co znaczy, że jest również największym w Europie producentem materacy, mebli tapicerowanych i nie tylko – mówi agencji Newseria Biznes Dariusz Kwieciński, prezes zarządu spółki Organika.
Polska jest szóstym producentem mebli na świecie. Wysoko jest też wśród eksporterów. W ubiegłym roku wartość eksportu sięgnęła ok. 9 mld euro, czyli o ok. 400 mln euro więcej niż rok wcześniej. Aż 90 proc. produkcji trafia za granicę, przede wszystkim do krajów rozwiniętych. Eksport materacy z Polski wyraźnie przekracza 2 mld zł rocznie. Na świecie ustępujemy tylko Chinom.
– Polska jest beneficjentem kryzysu w zachodniej Europie. Przez lata zbudowała sobie bardzo mocną pozycję – uważa Dariusz Kwieciński. – Mamy w tej chwili zasoby w postaci fabryk, wyszkolonych ludzi, rozwijającej się branży designerskiej mebli oraz inżynierów specjalizujących się w tym obszarze.
Według ostatnich danych GUS w I kwartale 2016 roku wartość polskiego eksportu w ramach kategorii „meble do siedzenia i ewentualnie do spania oraz ich części” przekroczyła 5,7 mld zł, o 15,6 proc. więcej rdr. Z kolei w kategorii „meble i ich części (bez mebli do siedzenia i lekarskich)” w pierwszych trzech miesiącach bieżącego roku łączny eksport sięgnął niemal 3,7 mld zł, o 9,5 proc. więcej rdr.
– Jest to świetna podstawa do dalszych wzrostów, które będą się dokonywały w najbliższych latach. Nie spodziewamy się tutaj znaczącej zmiany trendu czy obniżki popytu – ocenia Kwieciński. – Od początku lat 90. polski rynek meblarski rósł dwucyfrowo. Spodziewamy się kontynuacji wzrostu nieco poniżej 10 proc.
Rynek meblarski odpowiada za 80–90 proc. przychodu Organiki. Jednak pianki poliuretanowe stosuje się na szeroką skalę również w przemyśle motoryzacyjnym (gąbki tapicerskie, sztywne pianki do zderzaków), obuwniczym i tekstylnym, maszynowym i AGD.
– Ceny na rynku pianki podążają za cenami surowców ropopochodnych. Obniżka cen ropy, która się dokonała w ostatnich kilkunastu miesiącach, wpłynęła na nasze koszty, a co za tym idzie – na ceny. Pozwoliła zwiększyć konkurencyjność zarówno nam, jak i naszym klientom. W tej chwili nie widzimy ryzyka drastycznych zmian po stronie kosztowej – mówi prezes Organiki.
Organika skutecznie wykorzystuje korzystną koniunkturę na rynku meblarskim i motoryzacyjnym. Grupa dywersyfikuje produkcję do kolejnych gałęzi przemysłu oraz umacnia w strukturze sprzedaży udział produktów głębiej przetworzonych. Przełożyło się to na znaczny wzrost rentowności biznesu.
– Długofalowa analiza trendów na rynkach przeprowadzona przez naszych dostawców zaowocowała tym, że w najbliższym roku, dwóch latach zostaną otwarte 2–3 globalne fabryki surowców. Świadczy to o tym, że również nasi dostawcy i ich analitycy widzą dalszy systematyczny rozwój produkcji poliuretanów – podsumowuje Kwieciński.
Grupa Malborskie Zakłady Chemiczne Organika prowadzi produkcję nie tylko w Polsce, lecz także w Czechach, Rosji, Bułgarii, na Białorusi oraz w Bośni i Hercegowinie. Swoje wyroby oferuje także w Rumunii i Serbii.
Produkcja tworzyw jest ważnym segmentem przemysłu chemicznego. Jak podaje Organika za Eurostatem, producenci tworzyw zatrudniają łącznie 140 tys. pracowników w Europie, zaś ich przetwórcy aż 1 267 tys.
Czytaj także
- 2024-04-24: Ciech od czerwca będzie działać jako Qemetica. Chemiczny gigant ma globalne aspiracje i nową strategię na sześć lat
- 2024-04-25: Polskie rolnictwo potrzebuje inwestycji infrastrukturalnych. Niezbędna jest budowa agroportów i rozwój połączeń kolejowych
- 2024-04-17: Chiny przygotowują się do ewentualnej eskalacji konfliktu z USA. Mocno inwestują w swoją niezależność energetyczną i technologiczną
- 2024-04-22: Rynek makaronów w Polsce wart jest około 800 mln zł. Producenci pracują nad nowymi funkcjami tych produktów w diecie
- 2024-04-05: Wydatki na zbrojenia nabierają tempa. Przez ostatnie 30 lat państwa NATO tkwiły w letargu
- 2024-03-06: 70 proc. miodu sprzedawanego w Polsce pochodzi z importu. W kwietniu na etykietach pojawią się nowe oznaczenia kraju pochodzenia
- 2024-02-28: Kolejne rozmowy ministerstwa z Ukrainą i protestującymi rolnikami. Wiceprezes PUIG: W dyskusji o granicy i Ukrainie przeważają emocje, a nikt nie patrzy na twarde dane
- 2024-02-16: Produkcja cukru pod dużą presją kosztową. Dobre zbiory buraka nie przełożą się na spadek cen
- 2024-02-05: Olej palmowy znajduje się w połowie produktów na sklepowych półkach. Wbrew powszechnemu przekonaniu jego produkcja nie musi szkodzić środowisku
- 2024-02-28: Rząd planuje zwiększyć ochronę lasów. Zmiany klimatu i intensywne wycinki znacznie pogorszyły ich kondycję
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.
Problemy społeczne
W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym
– Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.
Konsument
Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend
Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.