Mówi: | Mariusz Malec |
Funkcja: | Prezes Zarządu |
Firma: | Mennica Wrocławska |
Zarabiają, gdy giełda traci. Teraz chcą być na giełdzie.
Planowany na ten rok debiut Mennicy Wrocławskiej na New Connect nie jest przesądzony. Spółka zastanawia się nad wejściem na rynek podstawowy. Czego spółka, która zarabia na niestabilności rynków finansowych, szuka na giełdzie? – Inwestorom chodzi głównie o zysk, a złoto zawsze będzie się sprzedawać – wyjaśnia Mariusz Malec, prezes Mennicy Wrocławskiej.
Jeśli władze spółki wybiorą mniejszy NewConnect, Mennica Wrocławska wejdzie na giełdę jeszcze w tym roku. W przypadku rynku głównego debiut zostanie przesunięty na przyszły rok.
- Myśleliśmy ostatnio nad rynkiem NewConnect, ale coraz bardziej myślimy o debiucie na rynku podstawowym. Jeżeli byłby to debiut na rynku podstawowym, to byłby on przesunięty na rok 2013 - mówi Mariusz Malec, prezes Mennicy Wrocławskiej.
Spółka chce w ten sposób uzyskać większą wiarygodność.
- W tej chwili finansujemy się środkami naszego funduszu. Grupa Trinity jest głównym udziałowcem i zarazem głównym dostawcą kapitału dla nas, więc na razie nie narzekamy na brak kapitału. Jeżeli chodzi o wejście na giełdę, myślimy w kategoriach pozyskania wiarygodności i dostępu do kapitału, ale w dłuższej perspektywie - zapewnia Mariusz Malec.
Mennica Wrocławska w ubiegłym roku sprzedała 0,5 tony złotego kruszcu. Strategia firmy zakłada, że w tym roku sprzedaż zwiększy się do 2 ton. To dzięki rosnącemu zainteresowaniu inwestorów rynkiem metali szlachetnych, które można obserwować w ostatnim czasie, głównie z powodu zawirowań na światowych rynkach finansowych.
- Dla nas im gorzej, to tym lepiej, jeżeli chodzi o rynek finansowy; im więcej państw upada, tym dla Mennicy lepiej - mówi Mariusz Malec.
Zapytany dlaczego w takim razie Mennica wchodzi na rynek kapitałowy, odpowiada:
- Inwestorzy zawsze szukają zysków. Złoto w dzisiejszych czasach jest czymś pewnym, jest towarem, który podlega szybkiemu obrotowi. Uważamy, że złoto zawsze się będzie sprzedawać. Jest to produkt nowy w Polsce. Nawet w dobrych czasach to złoto będzie się sprzedawać jako dywersyfikacja portfolio inwestorskiego - podkreśla prezes Mennicy.
Rynek złota w Polsce wyniósł w ubiegłym roku 3 tony kruszcu. W tym roku ma być prawie dwa razy większy. Mennica szacuje, że sprzedaż złotego kruszcu sięgnie 5,6 ton.
Czytaj także
- 2024-11-20: Średnio co trzy dni zamykana jest w Polsce księgarnia. Branża apeluje o regulacje porządkujące rynek
- 2024-11-08: Spadek sprzedaży detalicznej może się okazać tymczasowy. Konsumenci dalej są skłonni do dużych zakupów
- 2024-11-05: Polski rynek odzieży sportowej i outdoorowej notuje stabilne wzrosty. Kupujący szukają technologicznych nowinek
- 2024-10-21: Druga polska prezydencja w Radzie UE okazją na wzmocnienie głosu polskich przedsiębiorców. Teraz ich aktywność w UE jest niewielka
- 2024-10-22: Wiarygodność ekonomiczna Polski sukcesywnie się pogarsza. To negatywnie wpływa na postrzeganie Polski przez inwestorów
- 2024-10-22: Coraz więcej inwestycji na Mazurach. Skokowy przyrost zabudowy niszczy jednak krajobraz regionu
- 2024-10-28: Ochrona krajobrazu mało istotna w nowych inwestycjach. Mazurskie gminy chcą to zmienić
- 2024-10-22: Rząd pracuje nad nowymi przepisami o płacy minimalnej. Zmienią one sposób jej obliczania
- 2024-11-07: Nowe otwarcie unijnej polityki gospodarczej. Polska prezydencja w Unii szansą na korzystne zmiany dla przedsiębiorców
- 2024-10-16: UE walczy z kryzysem mieszkaniowym. Problemem jest brak dostępnych mieszkań i wysokie czynsze
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Ochrona środowiska
Tylko co trzecia firma wdraża zasady zrównoważonego rozwoju. Mniejsze przedsiębiorstwa potrzebują wsparcia w tym procesie
Zrównoważony rozwój staje się coraz ważniejszym elementem działalności firm produkcyjnych w Polsce – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie BASF Polska. Pomimo wysokiego poziomu takich deklaracji jedynie 10 proc. przedsiębiorstw ma już wdrożoną strategię w tym obszarze. Wiele podmiotów, zwłaszcza mniejszych, nie widzi korzyści z tym związanych. Aby wspierać firmy w transformacji ku zrównoważonemu rozwojowi, BASF Polska prowadzi program „Razem dla Planety”, który promuje i nagradza ekologiczne rozwiązania oraz zachęca do dzielenia się doświadczeniami w tym obszarze.
Ochrona środowiska
Fundusze Norweskie wspierają innowacje w polskich firmach. Ponad 200 projektów otrzymało granty o wartości 92 mln euro
Ponad 200 projektów dofinansowanych kwotą 92 mln euro – taki jest bilans wsparcia z programu „Rozwój przedsiębiorczości i innowacje” z Norweskiego Mechanizmu Finansowego na lata 2014–2021. Mikro-, małe i średnie firmy mogły za pośrednictwem PARP otrzymać granty na realizację innowacyjnych projektów związanych z ochroną środowiska, jakością wód oraz poprawiających jakość życia. – Firmy, które skorzystały z Funduszy Norweskich, odnotowały korzyści biznesowe, efekty środowiskowe, ale też pozabiznesowe, społeczne – ocenia Maja Wasilewska z PARP.
IT i technologie
Sztuczna inteligencja nie zastąpi pisarzy. Nie tworzy literatury, tylko książki dla zabicia czasu
Kwestia wykorzystania dzieł pisarzy do trenowania algorytmów sztucznej inteligencji budzi coraz większe kontrowersje. Część autorów kategorycznie zabrania takiego używania swoich prac, inni godzą się na to w zamian za proponowane przez niektóre wydawnictwa honoraria. Literaci są jednak zgodni co do tego, że teksty pisane przez SI nigdy nie wejdą do kanonu literatury pięknej. Technologia nie stworzy bowiem nowej wartości artystycznej, lecz powieli już istniejące schematy.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.