Newsy

Talent shows wychodzą poza telewizję. Widzowie dyskutują o nich na wielu platformach w trakcie emisji

2014-12-16  |  06:25

Talent shows nie tylko w telewizji, lecz także w internecie, na tabletach oraz w mediach społecznościowych – zakończone edycje popularnych telewizyjnych programów na szeroką skalę wykorzystały zjawisko multiscreeningu. Dzięki temu ich twórcy wzbudzili znacznie bardziej ożywioną dyskusję w sieci, a wzmianki o programach zostały odnotowane przede wszystkim w trakcie ich trwania. W internecie często mówiono też o jurorach i prowadzących programy. Reklamodawcy wykorzystują popularność tego typu programów.

Multiscreening, czyli korzystanie z co najmniej dwóch ekranów jednocześnie, jest sferą, która nie jest jeszcze dobrze zgłębiona, natomiast chętnie wkraczają w nią użytkownicy nowych technologii i nowych mediów. Nieco ostrożnie robi to szeroko pojęta branża komunikacyjna. Programy takie jak „Mam Talent”, „Must Be the Music” oraz „The Voice of Poland” zdecydowanie wyszły poza ramy ekranu telewizyjnego – wyjaśnia w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Monika Tomsia, specjalista ds. PR w Instytucie Monitorowania Mediów.

IMM przeprowadził badania analizujące popularność tych trzech programów w internecie i mediach społecznościowych. Pokazały one, że widzowie chętnie angażują się w internetową dyskusję na temat programu, a stacje telewizyjne ich do tego zachęcały. Widzowie „Must Be the Music” (Polsat) byli informowani o wielu kanałach, w których mogą oglądać program (m.in. internet, telewizja, SmartTV, tablety), a fani „Mam Talent” (TVN) mogli głosować poprzez specjalną aplikację.

Z kolei uczestnicy „The Voice of Poland” (TVP2) już na wstępnym etapie programu mieli zakładane konta na Facebooku i Twitterze.

W samym finale „The Voice of Poland” zastosował jeszcze więcej tego typu zabiegów. Uczestnicy, którzy przygotowywali się do występów, na bieżąco śledzili wpisy swoich fanów na fanpage'ach za pośrednictwem laptopów. W tle rozwieszone były ekrany, na których widzieliśmy bieżące komentarze. Prowadzący robił zdjęcia smartfonem i umieszczał je jeszcze w trakcie trwania programu na Instagramie. Zatem „The Voice of Poland” nie zostawiał innego wyboru widzom, jak tylko zaangażować się w pełni w program na kilku ekranach jednocześnie – wyjaśnia Tomsia.

Jak podkreśla, dzięki takiemu podejściu nadawcy osiągnęli swój cel. Ponad trzy czwarte wszystkich wzmianek internetowych o „Mam Talent” w dniu emisji miało miejsce w trakcie trwania programu. Inne programy były mniej skuteczne – dla „The Voice of Poland” wskaźnik ten wyniósł 60 proc., a dla „Must Be the Music” – tylko 38 proc.

Reklamodawcy, korzystając z popularności tych programów, chętnie wybierają reklamowanie swoich produktów w trakcie ich emisji. Wszystkie bloki reklamowe w trakcie jednej emisji „Mam Talent” kosztowały 3,2 mln zł, dla „Must Be the Music” – 3 mln zł, a dla „The Voice of Poland” zaledwie 0,5 mln zł. To wynika ze specyfiki ramówki telewizji publicznej.

Telewizja Polska stosuje znacznie krótsze przerwy na reklamy, dając mniejsze pole do popisu reklamodawcom. Przenosi jednak cały ciężar do wnętrza programu. „The Voice of Poland” jest wręcz najeżony lokowaniem produktów. Uczestnicy w przerwach, kiedy przygotowują się do występów, jedzą lody, piją napoje znanej marki, robią zdjęcia smartfonem czy zażywają tabletki na ból głowy – wylicza Tomsia.

Widzowie chętnie komentowali nie tylko występy uczestników, lecz także rozmawiali w sieci o prowadzących programy. Najczęściej dyskutowano o Edycie Górniak z „The Voice of Poland” (70 wzmianek w dniu emisji), na kolejnych miejscach znaleźli się Agnieszka Chylińska („Mam Talent”) i Piotr Rogucki („Must Be the Music”).

Na potrzeby zestawienia o najpopularniejszych źródłach dyskusji zbadaliśmy dokładnie jeden weekend 15 i 16 listopada. Wszystkich wzmianek było razem 1300. Zbadaliśmy frazy dotyczące zarówno samego programu, jak i nazwisk jurorów oraz prowadzących. W tym zestawieniu prowadzi „The Voice of Poland”, o którym było 51 proc. wzmianek. Na drugim miejscu jest „Mam Talent”, na trzecim „Must Be the Music” – podsumowuje Tomsia.

Komentarze ukazywały się przede wszystkim na Facebooku (48 proc.) i Twitterze (40 proc.). Dużo rzadziej programy komentowano na stronach internetowych poświęconych rozrywce.

Do pobrania

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Farmacja

Sztuczna inteligencja pomaga odkrywać nowe leki. Skraca czas i obniża koszty badań klinicznych

Statystycznie tylko jedna na 10 tys. cząsteczek testowanych w laboratoriach firm farmaceutycznych pomyślnie przechodzi wszystkie fazy badań. Jednak zanim stanie się lekiem rynkowym, upływa średnio 12–13 lat. Cały ten proces jest nie tylko czasochłonny, ale i bardzo kosztowny – według EFPIA przeciętne koszty opracowania nowego leku sięgają obecnie prawie 2 mld euro. Wykorzystanie sztucznej inteligencji pozwala jednak obniżyć te koszty i skrócić cały proces. – Dzięki AI preselekcja samych cząsteczek, które wchodzą do badań klinicznych, jest o wiele szybsza, co zaoszczędza nam czas. W efekcie pacjenci krócej czekają na nowe rozwiązania terapeutyczne – mówi Łukasz Hak z firmy Johnson & Johnson Innovative Medicine, która wykorzystuje AI w celu usprawnienia badań klinicznych i opracowywania nowych, przełomowych terapii m.in. w chorobach rzadkich.

Zagranica

Chiny przygotowują się do ewentualnej eskalacji konfliktu z USA. Mocno inwestują w swoją niezależność energetyczną i technologiczną

Najnowsze dane gospodarcze z Państwa Środka okazały się lepsze od prognoz. Choć część analityków spodziewa się powrotu optymizmu i poprawy nastrojów, to jednak w długim terminie chińska gospodarka mierzy się z kryzysem demograficznym i załamaniem w sektorze nieruchomości. Władze Chin zresztą już przedefiniowały swoje priorytety i teraz bardziej skupiają się na bezpieczeństwie ekonomicznym, a nie na samym wzroście gospodarczym. – Chiny szykują się na eskalację konfliktu z USA i pod tym kątem należy obserwować chińską gospodarkę – zauważa Maciej Kalwasiński z Ośrodka Studiów Wschodnich. Jak wskazuje, Chiny mocno inwestują w rozwój swojego przemysłu i niezależność energetyczną, chcąc zmniejszyć uzależnienie od zagranicy.

Infrastruktura

Inwestycje w przydomowe elektrownie wiatrowe w Polsce mogą się okazać nieopłacalne. Eksperci ostrzegają przed wysokimi kosztami produkcji energii

Małe przydomowe elektrownie wiatrowe mogą być drogą pułapką – ostrzega Fundacja Instrat. Jej zdaniem koszt wytworzenia prądu z takich instalacji może być kilkukrotnie wyższy od tego z sieci. Tymczasem rząd proponuje program wsparcia dla przydomowych instalacji tego typu wart 400 mln zł. Zdaniem ekspertów warto się zastanowić nad jego rewizją i zmniejszeniem jego skali.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.