Mówi: | Andrzej Sowiński |
Funkcja: | dyrektor generalny |
Firma: | Lenovo Polska |
A. Sowiński (Lenovo): polski rynek IT kurczy się
Prognozy rynku, którymi dysponuje Lenovo Polska, wskazują na to że polski rynek komputerowy ma do czynienia ze spowolnieniem.
- Rynek będzie się w ciągu następnych kwartałów kurczył. Wprawdzie niewiele, bo są to jednocyfrowe, ale jednak spadki - mówi w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Andrzej Sowiński, dyrektor generalny Lenovo Polska.
Z najtrudniejszej sytuacji mogą znaleźć się firmy i specjaliści zajmujący się segmentem enterprise, czyli produkty tworzone z myślą o kliencie biznesowym, które mają pomóc mu w prowadzeniu firmy. Jego zdaniem pozostałe segmenty nie powinny odczuć spowolnienia.
- W dalszym ciągu rynek SMB i konsumencki oceniam jako stabilne. Trzeba się spodziewać, że te segmenty rynku również będą zainfekowane syndromem spowolnienia gospodarczego, ale myślę, że sobie z tym poradzimy - wyjaśnia szef polskiego Lenovo. - Nie spodziewałbym się, że polski rynek będzie się kurczył w dramatycznym tempie, ale do jednocyfrowych spadków musimy się na pewien czas przyzwyczaić.
Ten okres Lenovo Polska chce wykorzystać do wytężonej pracy, by ciągu najbliższych dwóch lat stać się najważniejszym graczem na lokalnym rynku. Już teraz, pomimo spowolnienia gospodarczego, firma chwali się bardzo dobrymi wynikami.
- Na przestrzeni ostatniego roku powiększyliśmy nasze udziały rynkowe z nieco ponad 3 proc. w ubiegłym roku do ponad 9 proc. w tym roku. Więc w ciągu czterech kwartałów udało nam się potroić udziały w rynku. Rynku, który jest niełatwy, wymagający, dotknięty spowolnieniem, więc to duże osiągnięcie - twierdzi Andrzej Sowiński.
Lenovo stara się oprzeć swój sukces na równomiernym rozwoju we wszystkich segmentach rynku: enterprise, SNB, konsumenckim.
- To pozwala nam trochę zbalansować słabszą kondycje rynku w jednym segmencie, poprawiając wyniki w innym. Więc nasze prognozy są bardzo optymistyczne. Spodziewam się, że w krótkim czasie będziemy liczyć się w czołowej trójce dostawców komputerów w Polsce i osiągniemy dwucyfrowy wynik udziałów w rynku - mówi dyrektor generalny firmy.
Lenovo to chińska firma działająca od 1985 roku. Zajmuje drugie miejsce w globalnym obrocie na rynku IT. 1/4 produktów spółki trafia na rynek japoński. Dysponuje w swoim portfelu m.in. markami ThinkPad (przejęta od IBM) i NEC (spółka joy venture działająca w Japonii), szykuje się również do rozwinięcia biznesu w Brazylii i podbicia Ameryki Południowej. W Polsce obecna jest od 20 lat.
Czytaj także
- 2025-04-15: Obciążenia regulacyjne uderzają w branżę nowych technologii i start-upy. To może hamować innowacje
- 2025-03-07: Malwina Wędzikowska: Luksusowe marki bardzo podupadły. Miliarderzy noszą się bez logo, a influencerzy przebodźcowali odbiorców towarami z górnej półki
- 2025-02-11: System opieki zdrowotnej w Strefie Gazy jest zdewastowany. Ponowne dostawy pomocy humanitarnej to kropla w morzu potrzeb
- 2025-01-30: Za rok USA oficjalnie wycofają się z porozumienia paryskiego. To nie musi oznaczać rezygnacji z zielonych inwestycji
- 2025-01-27: Zawieszenie broni między Izraelem a Hamasem to szansa na pomoc humanitarną dla Strefy Gazy. Ponad 90 proc. mieszkańców jest od niej odciętych
- 2025-01-29: Przyroda w Europie ulega ciągłej degradacji. Do 2030 roku UE częściowo chce odwrócić ten proces
- 2024-11-13: Polska ochrona zdrowia niegotowa na kolejny kryzys. Eksperci: nie wyciągnęliśmy lekcji z pandemii
- 2024-10-04: Obecna technologia sztucznej inteligencji nie stanowi zagrożenia dla istnienia ludzkości. Nie jest zdolna do samodzielnego myślenia i planowania
- 2024-07-12: Coraz wyższy poziom imigracji w Polsce nie zrównoważy mniejszej liczby urodzeń. Najszybciej będą się wyludniać wsie i mniej atrakcyjne miasta
- 2024-06-05: WiseEuropa: reforma unijnego rynku energii ma chronić odbiorców przed skokami cen. Dla Polski nie będzie rewolucyjną zmianą [DEPESZA]
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

UE lepiej przygotowana na reagowanie na klęski żywiołowe. Od czasu powodzi w Polsce pojawiło się wiele usprawnień
Na tereny dotknięte ubiegłoroczną powodzią od rządu trafiło ponad 4 mld zł. Pierwsze formy wsparcia, w tym zasiłki, pomoc materialna czy wsparcie dla przedsiębiorców, pojawiły się już w pierwszych dniach od wystąpienia kataklizmu. Do Polski ma też trafić 5 mld euro z Funduszu Spójności UE na likwidację skutków powodzi. Doświadczenia ostatnich lat powodują, że UE jest coraz lepiej przygotowana, by elastycznie reagować na występujące klęski żywiołowe.
Prawo
Rzecznik MŚP: Obniżenie składki zdrowotnej to nie jest szczyt marzeń. Ideałem byłby powrót do tego, co było przed Polskim Ładem

Podczas najbliższego posiedzenia, które odbędzie się 23 i 24 kwietnia, Senat ma się zająć ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Zakłada ona korzystne zmiany w składkach zdrowotnych płaconych przez przedsiębiorców. Rzecznik MŚP apeluje do izby wyższej i prezydenta o przyjęcie i podpisanie nowych przepisów. Pojawiają się jednak głosy, że uprzywilejowują one właścicieli firm względem pracowników, a ponadto nie podlegały uzgodnieniom, konsultacjom i opiniowaniu.
Handel
Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą

Zarówno spożycie, jak i produkcja jaj w Polsce notują wzrosty. Znacząca większość konsumentów przy zakupie jajek zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Polska jest jednym z liderów w produkcji i eksporcie jajek w UE, ale ma też wśród nich największy udział kur w chowie klatkowym. Oczekiwania konsumentów przyczyniają się powoli do zmiany tych statystyk.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.