Newsy

A. Sowiński (Lenovo): polski rynek IT kurczy się

2012-10-16  |  06:45
Mówi:Andrzej Sowiński
Funkcja:dyrektor generalny
Firma:Lenovo Polska
  • MP4
    Rynek komputerowy w Polsce czeka spowolnienie - twierdzą przedstawiciele Lenovo Polska. Prognozy dotyczące kilku najbliższych kwartałów wskazują na to, że rynek będzie się kurczył. - Wprawdzie niewielkiee, bo jednocyfrowe, ale jednak spadki  - wyjaśnia Andrzej Sowiński. Najwięcej kłopotów w związku z tym może mieć segment enterprise. - Jest to zjawisko zupełnie nowe dla większości osób pracujących w Polsce w branży IT, bo przyzwyczailiśmy się do wzrostów i to dwucyfrowych - twierdzi dyrektor firmy.

    Prognozy rynku, którymi dysponuje Lenovo Polska, wskazują na to że polski rynek komputerowy ma do czynienia ze spowolnieniem.

    - Rynek będzie się w ciągu następnych kwartałów kurczył. Wprawdzie niewiele, bo są to jednocyfrowe, ale jednak spadki -
    mówi w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Andrzej Sowiński, dyrektor generalny Lenovo Polska.

    Z najtrudniejszej sytuacji mogą znaleźć się firmy i specjaliści zajmujący się segmentem enterprise, czyli produkty tworzone z myślą o kliencie biznesowym, które mają pomóc mu w prowadzeniu firmy. Jego zdaniem pozostałe segmenty nie powinny odczuć spowolnienia.

    - W dalszym ciągu rynek SMB i konsumencki oceniam jako stabilne. Trzeba się spodziewać, że te segmenty rynku również będą zainfekowane syndromem spowolnienia gospodarczego, ale myślę, że sobie z tym poradzimy - wyjaśnia szef polskiego Lenovo. - Nie spodziewałbym się, że polski rynek będzie się kurczył w dramatycznym tempie, ale do jednocyfrowych spadków musimy się na pewien czas przyzwyczaić.

    Ten okres Lenovo Polska chce wykorzystać do wytężonej pracy, by ciągu najbliższych dwóch lat stać się najważniejszym graczem na lokalnym rynku. Już teraz, pomimo spowolnienia gospodarczego, firma chwali się bardzo dobrymi wynikami.

    - Na przestrzeni ostatniego roku powiększyliśmy nasze udziały rynkowe z nieco ponad 3 proc. w ubiegłym roku do ponad 9 proc. w tym roku. Więc w ciągu czterech kwartałów udało nam się potroić udziały w rynku. Rynku, który jest niełatwy, wymagający, dotknięty spowolnieniem, więc to duże osiągnięcie -
    twierdzi Andrzej Sowiński.

    Lenovo stara się oprzeć swój sukces na równomiernym rozwoju we wszystkich segmentach rynku: enterprise, SNB, konsumenckim.

    - To pozwala nam trochę zbalansować słabszą kondycje rynku w jednym segmencie, poprawiając wyniki w innym. Więc nasze prognozy są bardzo optymistyczne. Spodziewam się, że w krótkim czasie będziemy liczyć się w czołowej trójce dostawców komputerów w Polsce i osiągniemy dwucyfrowy wynik udziałów w rynku -
    mówi dyrektor generalny firmy.

    Lenovo to chińska firma działająca od 1985 roku. Zajmuje drugie miejsce w globalnym obrocie na rynku IT. 1/4 produktów spółki trafia na rynek japoński. Dysponuje w swoim portfelu m.in. markami ThinkPad (przejęta od IBM) i NEC (spółka joy venture działająca w Japonii), szykuje się również do rozwinięcia biznesu w Brazylii i podbicia Ameryki Południowej. W Polsce obecna jest od 20 lat.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Ochrona środowiska

    Finanse

    Ekstremalne zjawiska pogodowe będą coraz częstsze. To może pociągnąć za sobą problemy z dostępnością ubezpieczeń

    Częstotliwość ekstremalnych zjawisk – takich jak powodzie, podtopienia, huragany, gradobicia, pożary, susze i fale upałów – nasila się wraz ze zmianami klimatycznymi. Rosną też spowodowane nimi straty finansowe: według danych PIU w krajach UE w ostatnich 40 latach wyniosły one 487 mld euro, a w przypadku Polski – 16 mld euro. Dla ubezpieczycieli oznacza to konieczność modyfikacji podejścia do wyceny ryzyka i uwzględnienia tej tendencji w wycenie zdarzeń ubezpieczeniowych. Z czasem może to też oznaczać spadek dostępności ochrony ubezpieczeniowej.

    IT i technologie

    Świadoma sztuczna inteligencja może powstać jeszcze w tej dekadzie. Tego dotyczy dzisiejszy wyścig zbrojeń

    Entuzjaści idei AGI, czyli ogólnej sztucznej inteligencji, która będzie mieć atrybuty umysłu ludzkiego, przekonują, że powstanie ona już w ciągu najbliższych 5–10 lat. – Ten, kto tego dokona, przejmie władzę nad całym światem – ocenia Edi Pyrek, założyciel Global Artificial Intelligence Alliance. Siła wynikająca z połączenia dostępu do zasobu wszystkich globalnych informacji, gigantycznej mocy obliczeniowej i pewnego stanu świadomości nie będzie w stanie równać się z żadnym znanym ludziom rodzajem broni.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.