Mówi: | Sebastian Arana Araya |
Funkcja: | dyrektor zarządzający |
Firma: | 3M Poland |
Amerykańska firma 3M uważa Polskę za dobry kraj do rozwoju innowacji. W kolejnych latach zwiększy inwestycje
Więcej środków na badania i rozwój oraz dalsze inwestycje w zakłady produkcyjne – to plany oddziału amerykańskiej firmy 3M w Polsce na najbliższe lata. Szczególnie ważne są nakłady na innowacje, bo – jak podkreślają przedstawiciele spółki – jedną trzecią sprzedaży generują produkty wprowadzone na rynek w ostatnich pięciu latach. Globalnie 3M przeznacza na ten cel ok. 1,7 mld dolarów.
– Innowacja to część naszego DNA. Inwestujemy w badania i rozwój na całym świecie niemal 6 proc. całej naszej sprzedaży – to około 1,7 mld dolarów. W Polsce mamy Centrum Badań i Rozwoju mieszczące się przy zakładach produkcyjnych we Wrocławiu. Tam zajmujemy się opracowywaniem oraz udoskonalaniem nowych produktów i rozwiązań na rynek lokalny i zagraniczny – mówi agencji Newseria Biznes Sebastian Arana Araya, dyrektor zarządzający 3M Poland.
3M zgłasza co roku ok. 3 tys. patentów. W tym roku firmie udało się zgłosić stutysięczny patent. Jak podkreśla Araya, to plasuje firmę w światowej czołówce pod względem liczby patentów i posiadanej własności intelektualnej.
– Każdego roku mamy nowe produkty, a 30 proc. naszej sprzedaży generują produkty wprowadzone na rynek w ciągu ostatnich 5 lat. Każdego dnia pracujemy nad nowymi produktami, również dla polskiego rynku, które mają poprawić jakość życia codziennego Polaków – wyjaśnia dyrektor zarządzający 3M Poland.
3M obecne jest na polskim rynku od 23 lat. Przez ostatnie dziesięć lat zainwestowało w dziesięć nowych zakładów, zlokalizowanych głównie w okolicach Wrocławia. W samym zaś Wrocławiu w ramach tzw. 3M Superhub otwarto firmowe Centrum Innowacji, w którym można zapoznać się na żywo z rozwiązaniami i technologiami 3M wykorzystywanymi do opracowywania nowych produktów. W swojej ofercie 3M Poland posiada ponad 10 tys. produktów z takich dziedzin, jak ochrona zdrowia, przemysł, elektronika i energetyka, bezpieczeństwo i grafika oraz produkty konsumenckie.
Strategia biznesowa firmy zakłada, że z Polski ma w przyszłości pochodzić ok. 70 proc. produkcji eksportowanej do krajów regionu Europy Środkowo-Wschodniej. Do tej pory firma zainwestowała w kraju ponad 400 mln dolarów.
– Polska to świetny kraj do inwestowania i rozwoju. 3M jest tu obecny od 23 lat. Nasz biznes rozwija się zgodnie z założeniami, a prognozy na kolejne lata są bardzo dobre. Widzimy więc duże możliwości rozwoju naszej działalności w Polsce – mówi Sebastian Arana Araya.
Jak pokazują dotychczasowe wyniki, dla 3M Polska jest atrakcyjnym miejscem do dokonywania kolejnych inwestycji. Firma skupia się na rozwoju komunikacji, inwestuje w promocję swojej marki oraz współpracę z lokalną społecznością. Częścią tych działań jest uruchomiona w październiku br. kampania „Łączą nas innowacje”, której celem jest zbadanie poziomu innowacyjności wśród Polaków oraz podniesienie świadomości społecznej na temat znaczenia i roli innowacyjnych rozwiązań w życiu codziennym.
Czytaj także
- 2025-06-12: Wakacje wyzwaniem dla operatorów komórkowych. W najpopularniejszych kurortach ruch w sieci rośnie nawet pięciokrotnie
- 2025-06-13: Kobietobójstwo jest typem przestępstwa niedookreślonym przez polskie prawo. Świadomość na ten temat jest wciąż zbyt mała
- 2025-06-10: Polska może dołączyć do globalnych liderów sztucznej inteligencji. Jednym z warunków jest wsparcie od sektora publicznego
- 2025-06-05: Naukowcy wzywają do większej ochrony oceanów. Przestrzegają przed groźnym w skutkach przełowieniem stad
- 2025-06-04: Rynek nieprzygotowany do wdrożenia systemu kaucyjnego. Może się opóźnić nawet o kilka miesięcy
- 2025-05-29: Trwają prace nad zmianami w finansowaniu kolei. Obecny system powoduje duże problemy branży i brak konkurencyjności transportu szynowego
- 2025-05-23: Kolejne 9 mld zł trafi na budowę i modernizację sieci energetycznych. Inwestycje pomogą wyeliminować ryzyko blackoutu
- 2025-05-23: Kampania prezydencka na ostatniej prostej. Temat ochrony zdrowia na drugim planie
- 2025-05-21: Finansowanie Europejskiego Banku Inwestycyjnego wspiera rozwój OZE czy infrastruktury drogowej. Wśród nowych priorytetów bezpieczeństwo i obronność
- 2025-05-09: Odbudowa Ukrainy pochłonie setki miliardów euro. Polskie firmy już teraz powinny szukać partnerów, nie tylko w kraju, ale i w samej Ukrainie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Trwają dyskusje nad kształtem unijnego budżetu na lata 2028–2034. Mogą być rozbieżności w kwestii Funduszu Spójności czy dopłat dla rolników
Trwają prace nad wieloletnimi unijnymi ramami finansowymi (WRF), które określą priorytety wydatków UE na lata 2028–2034. W maju Parlament Europejski przegłosował rezolucję w sprawie swojego stanowiska w tej sprawie. Postulaty europarlamentarzystów mają zostać uwzględnione we wniosku Komisji Europejskiej w sprawie WRF, który zostanie opublikowany w lipcu 2025 roku. Wciąż jednak nie ma zgody miedzy państwami członkowskimi, m.in. w zakresie Funduszu Spójności czy budżetu na rolnictwo.
Konsument
35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup mieszkania nawet na kredyt. Pomóc może wsparcie budownictwa społecznego i uwolnienie gruntów pod zabudowę

W Polsce co roku oddaje się do użytku ok. 200 tys. mieszkań, co oznacza, że w ciągu dekady teoretycznie potrzeby mieszkaniowe społeczeństwa mogłyby zostać zaspokojone. Jednak większość lokali budują deweloperzy na sprzedaż, a 35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup nawet za pomocą kredytu. Jednocześnie ta grupa zarabia za dużo, by korzystać z mieszkania socjalnego i komunalnego. Zdaniem prof. Bartłomieja Marony z UEK zmniejszeniu skali problemu zaradzić może wyłącznie większa skala budownictwa społecznego zamiast wspierania kolejnymi programami zaciągania kredytów.
Problemy społeczne
Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym

Coraz większa grupa dzieci zaczyna korzystać z internetu już w wieku siedmiu–ośmiu lat – wynika z raportu NASK „Nastolatki 3.0”. Wtedy też stykają się po raz pierwszy z hejtem, którego jest coraz więcej w mediach społecznościowych. Według raportu NASK ponad 2/3 młodych internautów uważa, że mowa nienawiści jest największym problemem w sieci. Co więcej, dzieci rzadko mówią o takich incydentach dorosłym, dlatego tym istotniejsze są narzędzia technologiczne służące ochronie najmłodszych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.