Mówi: | Sławomir Stanik |
Funkcja: | country manager |
Firma: | ASUS Polska |
ASUS na 25-lecie zmienia strategię. Poza tabletami i notebookami producent zaoferuje smartfony
ASUS zapowiada ekspansję w kolejnych segmentach produktów, również na polskim rynku, gdzie jest obecny od 9 lat. W tym roku nowością od ASUS-a są smartfony, a najbliższa przyszłość będzie należeć do urządzeń noszonych, tzw. wearables, czyli np. zegarków. Choć smartfony są coraz większe, konsumenci wciąż będą potrzebować co najmniej dwóch różnych urządzeń mobilnych.
‒ 25 lat to dla nas ważny okres – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Sławomir Stanik, country manager ASUS w Polsce. ‒ Jeżeli miałbym wskazać trzy kamienie milowe w naszej historii, to na pewno rok 1989 – założenie firmy i pierwsza płyta główna; rok 1997 i pierwszy notebook oraz rok 2007, kiedy otworzyliśmy nową kategorię na rynku produktem typu netbook.
W Polsce producent jest obecny od 2005 r. W 2008 r. po raz pierwszy ASUS był liderem rynku w ujęciu kwartalnym. W latach 2009-2011 był najpopularniejszym producentem w segmencie notebooków konsumenckich (czyli nie do użytku firmowego). Teraz jednak producent szuka nowych segmentów działalności. Jednym z nich jest rynek tabletów, na którym ASUS dzieli podium z Samsungiem i Apple.
Stanik zapowiada jednak, że kolejne lata będą oznaczały dalsze nowinki ze strony producenta. Tego oczekują konsumenci, bo rynek IT jest bardzo dynamiczny. Przykładem są netbooki. Po ich wprowadzeniu w 2007 r. ASUS co 5 sekund sprzedawał na całym świecie jedno urządzenie tego typu. W tym roku na rynku debiutują smartfony ASUS-a z linii ZenFone.
‒ Na pewno najbliższa przyszłość będzie należeć do wearables, czyli wszelkiego rodzaju zegarków, opasek, czyli wszystkich urządzeń, które mogą nam pomóc w uprawianiu sportów. Również szeroko pojęta miniaturyzacja i hybrydyzacja urządzeń. To są kierunki, w których podąża cała branża. Do tego oczywiście coraz bardziej trwałe i lepsze baterie, co jest też dużym wyzwanie dla rynku – prognozuje Stanik.
Hybrydyzacja urządzeń przejawia się m.in. we wprowadzaniu na rynek coraz większych smartfonów, które łączą funkcje telefonu i tabletu (tzw. phablety). Stanik nie przewiduje jednak, by ostatecznie doszło do całkowitej hybrydyzacji i by polscy konsumenci używali tylko jednego urządzenia. Według niego pozostaną co najmniej dwie kategorie – małe urządzenia przenośne, służące do dzwonienia i konsumowania treści, oraz większe sprzęty, wykorzystywane do tworzenia. W tej pierwszej kategorii znajdują się smartfony i tablety, a w drugiej notebooki.
‒ Jak coś jest do wszystkiego, to jest do niczego. Jednym z ograniczeń jest ergonomia. Aby wygodnie pisać na klawiaturze, musi ona mieć odpowiednie wymiary, dostosowane do wielkości ludzkich dłoni. Pisanie pracy magisterskiej na urządzeniu z 7- czy 10-calowym ekranem bez klawiatury fizycznej jest trudne. Nie wierzę, że jedno urządzenie będzie w stanie zastąpić wszystkie – ocenia Stanik.
Dodaje, że trend ten potwierdza zachowanie polskich konsumentów. Wciąż wyraźnie rozróżniają oni rynek tabletów od smartfonów, choć coraz bardziej się one przenikają. Stanik zauważa, że dla Polaków ważna jest przede wszystkim to, by otrzymać dobrą jakość za rozsądną cenę.
Czytaj także
- 2024-10-25: Obrót elektroniką z drugiej ręki sprzyja środowisku. Polacy coraz chętniej sięgają po używane i odnowione smartfony
- 2024-08-01: Z programów lojalnościowych w sklepach korzysta 85 proc. Polaków. Ważne są dla nich promocje, personalizowane oferty i zbieranie punktów na nagrody
- 2024-06-20: Zbliża się koniec ery tradycyjnych biletów komunikacji miejskiej. Pasażerowie wolą rozwiązania mobilne
- 2023-11-29: Rośnie liczba użytkowników aplikacji walczących z marnowaniem żywności. Na zainteresowanie mocno wpłynął wzrost cen
- 2023-08-29: Nakładka na telefon pomoże w regularnym monitorowaniu ciśnienia. Może się okazać tańszą i łatwiejszą w obsłudze alternatywą dla naramiennego ciśnieniomierza
- 2023-06-06: Rośnie akceptacja Polaków dla rozwoju telekomunikacji, w tym 5G. Wciąż jednak pokutuje wiele mitów na temat pola elektromagnetycznego
- 2023-07-13: E-tatuaż umożliwi mobilne monitorowanie pracy serca. Ultracienkie urządzenie może znacznie wcześniej wykryć nieprawidłowości
- 2023-05-16: Diagnozowanie anemii będzie możliwe bez badania krwi. Nowe rozwiązanie może być szczególnie pomocne w biedniejszych krajach
- 2023-03-31: Na rynku działa już ponad 1,2 mln terminali płatniczych. Nadal może być 500–600 tys. miejsc, gdzie płatności bezgotówkowe nie są przyjmowane
- 2023-03-10: Australijscy naukowcy pracują nad wydłużeniem żywotności baterii w smartfonach. Będzie można je użytkować nawet trzy razy dłużej
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
Sieci handlowe oferują coraz więcej ryb ze zrównoważonych połowów. Lidl i Kaufland wśród liderów
W Polsce 11 sieci handlowych prowadzi sprzedaż ryb i owoców morza ze zrównoważonych połowów w swoich markach własnych. Produkty z certyfikatem MSC znajdują się na półkach sklepowych w ponad 20 tys. lokalizacjach w kraju – zarówno w dużych marketach, jak i małych sklepach. Organizacja MSC opublikowała właśnie ranking sieci zaangażowanych w promocję zrównoważonych połowów. Na jego czele znalazły się Lidl, Kaufland, ALDI i Biedronka. Przedstawiciele MSC zwracają uwagę, że wciąż jest duży potencjał wzrostu.
Infrastruktura
Dane satelitarne wspomagają leśników. Pomagają przeciwdziałać pożarom oraz kradzieżom drewna
Na niskiej orbicie okołoziemskiej jest 10 tysięcy sztucznych satelitów i ciągle ich przybywa. W każdej sekundzie przesyłają na ziemię wiele cennych danych, które są wykorzystywane w różnych dziedzinach – meteorologii, telekomunikacji, transporcie, zarządzeniu kryzysowym czy badaniach naukowych. Są one także cennym narzędziem w rękach leśników. Dane pochodzące z orbity są wykorzystywane m.in. w ochronie przeciwpożarowej lasów, ale też pomagają w identyfikowaniu obszarów narażonych na działanie złodziei drewna.
Edukacja
Ubóstwo menstruacyjne wciąż jest problemem w Polsce. Nowy program MEN ma z nim walczyć
Menstruacja wciąż jest w Polsce tematem tabu. Co trzecia dziewczynka nie jest przygotowana na pierwszą miesiączkę, co oznacza, że w rodzinach rzadko rozmawia się na ten temat – wynika z badania przeprowadzonego dla Kulczyk Foundation w 2020 roku. Eksperci wskazują także na wciąż obecne ubóstwo menstruacyjne, na które składa się m.in. brak dostępu do podpasek czy tamponów, a także piętnowanie menstruacji. Nowy program resortu edukacji ma z tym zjawiskiem walczyć.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.