Newsy

Banki obawiają się konkurencji gigantów technologicznych. Współpraca obu sektorów mogłaby przynieść korzyści przede wszystkim klientom

2019-04-09  |  06:10
Mówi:Paweł Bułgaryn
Funkcja:kierownik zespołu systemu płatniczego w Departamencie Rozwoju Rynku Finansowego w Ministerstwie Finansów
  • MP4
  • Fintegracja, czyli współpraca podmiotów sektora bankowego z firmami technologicznymi w celu tworzenia coraz lepszych produktów dla klientów, to przyszłość rynku finansowego – ocenia Paweł Bułgaryn z Ministerstwa Finansów. Banki obawiają się jednak konkurencji ze strony fintechów i takich gigantów jak Google, Apple, Facebook czy Amazon, tym bardziej że dyrektywa PSD2 da im znacznie większe możliwości rozwoju usług bankowych. Nastawienie na współpracę zamiast na rywalizację może przynieść cały łańcuch korzyści obu stronom, a przede wszystkim klientom.

    – W Polsce mamy hasło „fintegracja”. To współpraca podmiotów sektora bankowego z fintechami po to, żeby kreować jeszcze lepsze produkty dla klientów, którzy żyją w smartfonach. Badania pokazują, że miesiąc do miesiąca trzy największe portale społecznościowe świata mają 3,5 mld unikalnych klientów. To potężna masa ludzi i potężny rynek, na który alianse fintechów i tradycyjnych instytucji finansowych mogą kierować kolejne produkty i ciekawe modele biznesowe – przekonuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Paweł Bułgaryn, kierujący Zespołem Systemu Płatniczego w Departamencie Rozwoju Rynku Finansowego w Ministerstwie Finansów.

    Szansę na zmianę usług finansowych w kierunku otwartej bankowości daje dyrektywa PSD2. Umożliwi ona dostęp do niektórych danych gromadzonych przez banki innym instytucjom i firmom, w tym również fintechom i bigtechom, czyli dużym platformom międzynarodowym, jak Google, Facebook, Alipay czy Tencent. Dzięki temu na rynku pojawi się szereg nowych produktów i usług z zakresu bankowości, które nie będą już dostarczane przez banki.

    – Obserwując debatę publiczną dotyczącą konkurencji między sektorem bankowym a sektorem bigtechów, a z drugiej strony podmiotami, które w formie startupów próbują tworzyć w porozumieniu z bankami rozwiązania dla klientów, myślę, że to będzie jeden ekosystem – ocenia Paweł Bułgaryn.

    Dzięki współpracy sektora bankowego, fintechów i największych firm technologicznych zyskają klienci. Dzięki otwartej bankowości może powstać ekosystem podmiotów oferujących nowe rozwiązania finansowe dla klientów, a skupiony wokół banków. Obecnie wciąż jeszcze stosunkowo niewiele banków korzysta z nowo opracowanych technologii, ale ich liczba stopniowo rośnie. Coraz więcej banków rozwija też współpracę z fintechami.

    – Fintegracja będzie kreowała nową jakość dla wszystkich. Raczej nie konkurencja, oczywiście ona też jest ważna, bo pozwala wszystkim być lepszymi, ale to model integracyjny podoba mi się najbardziej – ocenia Paweł Bułgaryn.

    Z raportu firmy KPMG i Związku Banków Polskich „PSD2 i Open Banking. Rewolucja czy ewolucja?” wynika, że zdaniem 41 proc. przedstawicieli banków największą ich konkurencją w pierwszym roku obowiązywania PSD2 będą inne banki. Jednak w perspektywie kolejnych trzech lat bardziej obawiają się konkurencji ze strony fintechów (32 proc.) i tzw. GAFA (czyli Google, Apple, Facebook, Amazon – 53 proc.). Klienci coraz częściej rozważają korzystanie z bankowości oferowanej przez bigtechy. Jednak badanie KPMG wskazuje na ich pewne obawy w tym zakresie.

    O ile konsumenci podkreślają, że ufają Google (38 proc.) i Facebookowi (22 proc.), o tyle niewielu z nich dałoby tym firmom dostęp do danych transakcyjnych (Google – 3 proc., Facebook – 2 proc.). W przypadku banków ta dysproporcja jest znacznie mniejsza: ufa im 41 proc. ankietowanych, a dane transakcyjne udostępniłoby im 32 proc.). Z drugiej strony, im młodsi badani, tym większa skłonność do powierzania danych Facebookowi czy Google. Oznacza to, że za kilka lat firmom GAFA łatwiej będzie znaleźć klientów na swoje usługi oparte na otwartej bankowości.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    BCC Gala Liderów

    Jedynka Newserii

    Bankowość

    Cyfrowe euro coraz bliżej. Europejski Bank Centralny przygotowuje się do rewolucji w systemie płatności

    Europejski Bank Centralny przygotowuje się do wprowadzenia cyfrowego euro, które w zamyśle ma uzupełniać tradycyjną walutę i dostosować europejski system finansowy do wymogów ery cyfrowej. Eksperci podkreślają, że nowa forma pieniądza mogłaby wzmocnić pozycję euro na globalnym rynku oraz zwiększyć elastyczność i bezpieczeństwo płatności. EBC widzi w tym rozwiązaniu szansę na poprawę konkurencyjności gospodarki. Z drugiej strony nie brakuje też obaw o bezpieczeństwo i stabilność cyfrowej waluty.

    Infrastruktura

    Branża cementowa pracuje nad technologią wychwytywania CO2. Bez zielonej energii i wsparcia publicznego projekt może się nie udać

    Branża cementowa nie jest w stanie produkować bez emisji dwutlenku węgla, dlatego szuka sposobów, by ograniczyć jej wpływ na środowisko. Jedynymi znanymi technologiami walki z tzw. emisją procesową są technologie CCS, czyli wychwytywania i składowania CO2. Producenci pracują nad ich rozwojem, ale problemem są koszty instalacji, ich energochłonność, a także infrastruktura do transportu i składowania dwutlenku węgla. Bez pomocy państwa i UE może się to nie udać.

    Farmacja

    Ten rok ma być przełomowy dla sektora biomedycznego. Badania kliniczne znacząco przyspieszą

    Ponad 1,14 mld zł trafi na badania w obszarze biomedycznym z Krajowego Planu Odbudowy. Agencja Badań Medycznych w styczniu i lutym rozstrzygnęła wszystkie konkursy, które powierzyło jej Ministerstwo Zdrowia, w tym ostatnio na badania w obszarze innowacyjnych terapii, leków przyszłości i bezpieczeństwa lekowego. Dla całego sektora biomedycznego najbliższe miesiące mogą być czasem przełomowym, bo środki z KPO trzeba wykorzystać do połowy 2026 roku. To przyspieszenie to korzyść nie tylko dla firm i instytucji naukowych, lecz również dla pacjentów i gospodarki.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.