Newsy

Budowa infrastruktury cyfrowej przyciągnie do Polski nowych inwestorów. Jeśli nie będziemy innowacyjni, to kapitał popłynie gdzie indziej

2016-01-05  |  06:45

Dokończenie projektów związanych z dostępem do szerokopasmowego internetu oraz ujednolicenie oprogramowania używanego przez administrację państwową to zdaniem senatora Grzegorza Napieralskiego obecnie najważniejsze zadania w zakresie cyfryzacji. Polityk podkreśla, że odpowiednia infrastruktura w połączeniu z właściwymi ramami prawnymi przyciągnie do Polski nowych inwestorów. Jeśli nie będziemy innowacyjni, to kapitał popłynie do innych państw.

– Przed rządem bardzo ważne zadanie. Po pierwsze, dokończenie tych wszystkich projektów, które dzisiaj są rozpoczęte, czyli dostarczenie jak największej liczbie ludzi szybki internet i stworzenie dostępu do taniego sprzętu, tak aby budować w Polsce nowy rynek – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes senator Grzegorz Napieralski.

Polityk podkreśla, że do realizacji celu potrzebna jest dobra wola ze strony polityków. Ma nadzieję, że nowa minister administracji i cyfryzacji Anna Streżyńska okaże się silną postacią w rządzie, która będzie wspierać realizację projektów związanych m.in. z komunikacją i internetem.

– Przede wszystkim potrzeba nam zmian w edukacji. Już w przedszkolu trzeba uczyć dzieci obcowania z maszyną, nowych technologii, pokazywać nowe mechanizmy i zagrożenia – dodaje Napieralski.

Jednym z najważniejszych zadań w zakresie cyfryzacji jest ujednolicenie oprogramowania, z którego korzystają organy administracji państwowej. Senator uważa za niedopuszczalne, aby każde z ministerstw używało do pracy rożnych systemów.

– Po drugie, to oprogramowanie musi być przyjazne i wszyscy muszą z tego korzystać, myślę też o urzędnikach. Po trzecie, jest wiele projektów, które w Polsce budowaliśmy dzięki pieniądzom z Unii Europejskiej. One muszą być skończone – stwierdza.

We współpracy z marszałkami województw należy ocenić, na jakim etapie realizacji są poszczególne projekty. Celem jest ich dokończenie, tak aby dostęp do szerokopasmowego internetu stał się faktem, a nie był jedynie koncepcją.

– Jeśli nie będziemy innowacyjni, to przegramy wyścig o inwestorów. Przegramy, bo jeśli nie będzie tu klimatu, infrastruktury i odpowiednich możliwości do inwestycji, to nie będzie także firm. Rząd musi być w dobrej relacji i z tymi małymi firmami, i z tymi dużymi firmami – tłumaczy Napieralski.

Obecnie trwa nabór wniosków w pierwszym konkursie dla firm telekomunikacyjnych na budowę szerokopasmowych sieci dostępowych w ramach I osi programu operacyjnego Polska Cyfrowa. Termin zgłaszania wniosków upłynąć miał z końcem ubiegłego roku, przedłużono go jednak do 31 stycznia 2016. Na realizację programu w ramach tego konkursu przeznaczonych zostanie 600 mln zł. Cały program jest wart ponad 1 mld zł.

Inwestycje w technologię cyfrową pozwolą na szybkie zaadaptowanie polskiej gospodarki do globalnych trendów.

– Do tego Polska musi być przygotowana, to tak naprawdę jest dzisiaj zadanie najważniejsze, bo w tych rankingach europejskich jesteśmy, niestety, bardzo daleko – podsumowuje.

W Europejskim Rankingu Innowacyjności przygotowanym przez Komisję Europejską Polska w 2015 roku została sklasyfikowana na 24. miejscu wśród państw unijnych, wyprzedzając tylko Litwę, Łotwę, Bułgarię i Rumunię.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Od przyszłego roku akcyza na e-liquidy ma wzrosnąć o 75 proc. To trzy razy więcej niż na tradycyjne papierosy

 Na rynku e-liquidów mamy największą szarą strefę, z którą fiskus niezbyt dobrze sobie radzi. Gwałtowna podwyżka akcyzy nie pomoże w rozwiązaniu tego problemu, tylko go spotęguje – mówi Piotr Leonarski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich. Krajowi producenci płynów do e-papierosów zaapelowali już do ministra finansów o rewizję planowanych podwyżek akcyzy na wyroby tytoniowe. W przypadku e-liquidów ma być ona największa i w 2025 roku wyniesie 75 proc. Branża podkreśla, że to przyczyni się do jeszcze większego rozrostu szarej strefy, a ponadto będzie zachętą dla konsumentów, żeby zamiast korzystać z alternatyw, wrócili do palenia tradycyjnych papierosów.

Infrastruktura

Zielone zamówienia publiczne stanowią dziś zaledwie kilka procent rynku. Rządowy zespół ma opracować specjalne kryteria dla nich

Zielone zamówienia publiczne stają się w ostatnich latach coraz bardziej powszechną praktyką, choć w Polsce odpowiadają za kilka procent ogólnej liczby zamówień. Duży nacisk na ten aspekt, w postaci nowych regulacji i wytycznych, kładzie także Unia Europejska. Dlatego też w maju br. zarządzeniem prezesa Rady Ministrów został powołany specjalny rządowy zespół, którego zadaniem będzie uwzględnienie aspektów środowiskowych w polskim systemie zamówień publicznych oraz opracowanie wytycznych dla zamawiających. – Ważne, żeby te opracowywane kryteria były dostosowane do realiów polskiego rynku – wskazuje Barbara Dzieciuchowicz, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa.

IT i technologie

Boom na sztuczną inteligencję w ochronie zdrowia ma dopiero nastąpić. Wyzwaniem pozostają regulacje i zaufanie do tej technologii

Sztuczna inteligencja ma potencjał, żeby zrewolucjonizować podejście do profilaktyki, diagnostyki i leczenia pacjentów, jednocześnie redukując ich koszty. W globalnej skali wartość rynku rozwiązań opartych na AI w opiece zdrowotnej rośnie lawinowo – w ub.r. wynosiła ponad 32 mld dol., ale do 2030 roku ta kwota ma się zwiększyć ponad sześciokrotnie. Również w Polsce narzędzia bazujące na AI zaczynają być wdrażane coraz szerzej, choć – jak wynika z lipcowego raportu SGH – prawdziwy rozwój potencjału sztucznej inteligencji w polskiej branży ochrony zdrowia ma dopiero nastąpić. Warunkiem jest stworzenie stabilnego i bezpiecznego środowiska dla rozwoju tej technologii, opartego na regulacjach prawnych i zaufaniu wszystkich interesariuszy.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.