Mówi: | Ewa Krupa |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | Fundacja Orange |
Coraz młodsze dzieci korzystają z sieci i urządzeń mobilnych. Odpowiednia edukacja może zachęcić ich do kariery w IT
Co trzecie roczne i dwuletnie dziecko niemal codziennie ma styczność z tabletem czy smartfonem. Im dzieci starsze, tym więcej czasu spędzają w sieci. Jednocześnie 65 proc. dzieci dziś rozpoczynających naukę w przyszłości będzie pracować w zawodach, które jeszcze nie istnieją. Z obecnych zmian prognozuje się, że będą one związane z szeroko pojętą cyfryzacją. Dlatego konieczne jest podnoszenie kompetencji cyfrowych i edukacja w zakresie mądrego wykorzystania nowych technologii. Temu mają służyć programy MegaMisja i #SuperKoderzy Fundacji Orange, w których uczestniczy już blisko 18 tys. uczniów.
– Cyfrowa rewolucja, która towarzyszy naszym czasom, dotyka także najmłodszych. Z badań, które przeprowadziliśmy, wynika, że już 40 proc. dzieci rocznych i dwuletnich zaczyna swoją przygodę ze smartfonami, z urządzeniami mobilnymi. Jeśli chodzi o dzieci w wieku szkolnym, nastolatki, to niemal wszystkie są codziennie online – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Ewa Krupa, prezes Fundacji Orange.
Badania przeprowadzone w ramach kampanii społecznej „Mama, tata, tablet” wskazują, że już ponad 40 proc. rocznych i dwuletnich dzieci korzysta w Polsce z tabletów i smartfonów. W tej grupie co trzeci maluch robi to niemal codziennie. Im starsze dziecko, tym częstotliwość i czas korzystania z urządzeń mobilnych rośnie. Według GUS 90 proc. dzieci w wieku 5–15 lat korzysta z komputera, a blisko połowa z nich ma własny smartfon. Z badania „Rodzice i dzieci wobec zagrożeń w internecie” wynika zaś, że dla 62 proc. dzieci trudno jest sobie wyobrazić życie bez internetu. Te nawyki są zrozumiałe i są niejako wymogiem naszych czasów. Wiążą się one chociażby z nową sytuacją na rynku pracy.
– Co bardzo ważne, zmienia się także rynek pracy. Szacuje się, że w Europie w najbliższych 2–3 latach będzie brakować około 800 tys. specjalistów z branży IT. Ponad 60 proc. dzieci zaczynających dziś edukację w pierwszej klasie szkoły podstawowej będzie pracować w zawodach, które nie istnieją. To wymaga także przeformułowania podejścia do edukacji w każdej polskiej szkole, w każdym polskim domu – ocenia Ewa Krupa.
Jak wynika z opublikowanego w 2016 roku raportu Światowego Forum Ekonomicznego, 65 proc. dzieci rozpoczynających dziś naukę w szkołach podstawowych będzie w przyszłości pracować w zawodach, których dziś na rynku jeszcze nie ma. Będą one związane głównie z nowymi technologiami, cyfryzacją i sztuczną inteligencją. To wymaga zmian w sposobie kształcenia – dzieci należy oswoić z technologią, nie tylko zaznajamiać z urządzeniami, lecz także nauczyć ich mądrego wykorzystywania.
– Misją fundacji Orange jest wzmacnianie kompetencji cyfrowych dzieci i młodzieży. Robimy to poprzez różnego rodzaju działania skierowane do szkół podstawowych. W klasach 1–3 mamy do zaoferowania program MegaMisja, w którym uczestniczy już 600 szkół w całej Polsce. To edukacja medialna, która odbywa się w bardzo przyjaznej, zabawowej formie, a jednocześnie w ciągu dziesięciu miesięcy każdy uczeń może wspólnie ze swoim nauczycielem przejść przez dziesięć obszarów ważnych kluczowych kompetencji cyfrowych, ucząc się zasad związanych z bezpiecznym korzystaniem z internetu, z prawami autorskimi, zachowaniami w internecie, netykietą czy tworzenie kreatywnych grafik – wskazuje prezes Fundacji Orange.
W dotychczasowych edycjach MegaMisji udział wzięło sześćset szkół z całej Polski.
Do starszych uczniów z klas 4–6 skierowany jest natomiast program #SuperKoderzy, czyli nauka programowania.
– #SuperKoderzy to uczniowie, którzy na lekcjach takich jak język polski, historia, języki obce, matematyka czy przyroda, potrafią się zamieniać w cyfrowych dziennikarzy, poszukiwaczy skarbów czy tworzących roboty młodych odkrywców. Dzięki temu, realizując podstawę programową, uczniowie mogą nabywać bardzo ciekawe umiejętności związane z nauką programowania. Za tym stoi umiejętność logicznego myślenia, myślenia projektowego, pracy w zespołach – mówi ekspertka.
Z programu korzystają też nauczyciele, którzy przechodzą szkolenie przygotowujące do prowadzenia zajęć, otrzymują też wsparcie w trakcie trwania zajęć. Szkoły otrzymują grant na zakupienie niezbędnego do prowadzenia zajęć sprzętu. Do grona #SuperKoderów dołączyło już 170 szkół z całej Polski. Nauczyciele otrzymują scenariusze lekcji i bieżące wsparcie, co pomaga im sprostać oczekiwaniom uczniów i rodziców.
– Ponad 80 proc. uczniów nie wyobraża sobie już w tej chwili lekcji innych niż te z nowymi technologiami. Bardzo dobry jest też odbiór tych programów ze strony rodziców, którzy oczekują, że szkoła powinna kształcić nowocześnie, wykorzystując różne multimedialne narzędzia. Kompetencje cyfrowe przenikają przez wszystkie możliwe sfery naszego życia dlatego tak ważne jest to, żebyśmy wszędzie w Polsce uczyli tymi metodami – podkreśla Ewa Krupa.
Łącznie z programów MegaMisja i #SuperKoderzy skorzystało już 18 tys. uczniów. Obecnie trwa rekrutacja do kolejnej edycji programów. Do MegaMisji może przystąpić dwieście szkół, do #SuperKoderów – sto siedemdziesiąt placówek.
Czytaj także
- 2024-12-23: Przeciętny Polak spędza w sieci ponad trzy godziny dziennie. Tylko 11 proc. podejmuje próby ograniczenia tego czasu
- 2025-01-08: W Krakowie powstało centrum operacyjne cyberbezpieczeństwa. Sektor małych i średnich firm zyska dostęp do specjalistycznych usług [DEPESZA]
- 2024-12-18: Inżynierowie z Warszawy pracują nad innowacjami dla całej Grupy Orange. Ich specjalności to AI i cyberbezpieczeństwo
- 2024-12-23: Pediatrzy: Słodkie e-papierosy nie są przebadane. Państwo musi przejąć inicjatywę w sprawie kontroli ich jakości
- 2025-01-10: Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
- 2024-12-06: Polska nie powołała jeszcze koordynatora ds. usług cyfrowych. Projekt przepisów na etapie prac w rządzie
- 2024-12-19: Unijny system handlu emisjami do zmiany. Po 2030 roku może objąć technologie pochłaniania CO2
- 2024-11-28: Pozew przeciwko Skarbowi Państwa za brak skutecznej walki ze smogiem. Może to wpłynąć na przyszłe regulacje
- 2024-12-17: Polscy badacze pracują nad kwantowym przetwarzaniem sygnału. To rozwiązanie pomoże zapewnić superbezpieczną łączność
- 2025-01-02: Wiktor Dyduła: Słyszę coraz więcej utworów wygenerowanych przez sztuczną inteligencję. Trudno je odróżnić od kompozycji stworzonych przez ludzi
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Bankowość
Wsparcie dla oszczędzających na wkład własny zamiast dla kredytobiorców. Eksperci proponują inne podejście do rządowych programów mieszkaniowych
Gigantyczne zainteresowanie Bezpiecznym Kredytem 2 proc., wprowadzonym przez poprzedni rząd w 2023 roku, wywindowało ceny mieszkań. Po roku obietnic związanych z wprowadzeniem zapowiadanego w kampanii wyborczej Kredytu na Start 0 proc. obecny rząd wycofał się z planów uruchomienia projektu, zapowiada jednak przedstawienie nowych rozwiązań. Zdaniem dr. Jacka Furgi z Centrum Procesów Bankowych i Informacji powinny one wspierać budowanie potencjału finansowego przyszłych kredytobiorców, zamiast zachęcać do sięgania po kredyt.
Transport
Obawy o serwis mogą zniechęcać do zakupu samochodów elektrycznych. W Polsce brakuje wyspecjalizowanych w tym warsztatów
Obawy o serwis i jego koszty sprawiają, że część osób odkłada zakup bezemisyjnego pojazdu na później. Wskazuje na to co 11. Polak – wynika z Barometru Nowej Mobilności. – Serwis samochodów elektrycznych w kontekście cen nie różni się aż tak bardzo od samochodu spalinowego, a jest nawet tańszy – ocenia Bartosz Jeziorański, założyciel i dyrektor generalny EV Repair.
Handel
Sztuczna inteligencja zmienia e-handel. Będzie wygodniej dla konsumentów, ale też sporo zagrożeń
W ciągu siedmiu lat wartość rynku związanego z wykorzystaniem sztucznej inteligencji w handlu elektronicznym wzrośnie ponad dwuipółkrotnie – do ponad 22 mld dol. Przedsiębiorcy widzą w niej duży potencjał marketingowy. Z punktu widzenia konsumentów obecność AI na platformach sprzedażowych to szansa na oszczędzenie czasu przy wyszukiwaniu produktów i możliwość otrzymywania spersonalizowanych ofert. To jednak również duże ryzyka – zwiększone ryzyko narażenia na manipulację i deepfake, a także obawa o bezpieczeństwo danych osobowych.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.