Mówi: | Wojciech Pomykała |
Funkcja: | Prezes zarządu |
Firma: | Exatel |
Exatel przetestuje działanie inteligentnych sieci energetycznych. Wybór padł na Łódź i Białystok.
Exatel intensywnie szuka swojego miejsca na rynku nowych usług, które w przyszłości spełnią rosnące wymagania klientów i ich potrzeby biznesowe, również w zakresie energetyki. Polski operator telekomunikacyjny będzie odpowiadał za wdrożenie programu pilotażowego budowy inteligentnej sieci energetycznej smart grid przez większościowego akcjonariusza, czyli PGE.
– Z punktu widzenia wykorzystania kompetencji Exatela, z punktu widzenia natury projektu, jest to raczej projekt teleinformatyczny niż projekt energetyczny, bo tak naprawdę poza licznikiem i koncentratorem, który jest typowy dla obszaru energetycznego, wszystkie pozostałe obszary są obszarami teleinformatycznymi – twierdzi w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Wojciech Pomykała, prezes Exatela. – Tutaj jako spółka, która ma takie doświadczenia na rynku od wielu lat, jest w stanie wspomóc grupę w tworzeniu tej architektury, przygotowaniu odpowiedniego planu testów i integracji tego rozwiązania przed weryfikacją korzyści biznesowych.
W ramach programu operator zainstaluje na próbę u odbiorców energii inteligentne liczniki i sprawdzi ich działanie. Wybór PGE padł na Łódź i Białystok – miasta, które znacząco różnią się od siebie pod względem zabudowy i gęstości liczników – czyli parametrów technicznych, od których zależeć będzie ewentualne wdrożenie nowych usług.
– Chcemy zweryfikować, w jaki sposób tego typu sieci zachowują się w rożnej gęstości liczników – obszar Białegostoku nie ma gęstej zabudowy, z kolei w Łodzi mówimy o osiedlach mieszkaniowych – tłumaczy Wojciech Pomykała, prezes Exatela.
Grupa kapitałowa PGE poprzez program pilotażowy chce pozyskać pełną wiedzę na temat możliwych do wdrożenia technologii. Exatel jest na etapie tworzenia architektury tego rozwiązania.
– W zależności od gęstości zabudowy i od ilości liczby liczników, jakie podłączymy pod koncentrator, technologie należy wybrać w sposób adekwatny – dodaje prezes firmy.
Na inteligentnych usługach będą mogli zaoszczędzić wszyscy – nie tylko odbiorcy końcowi, ale też operator, grupy energetyczne czy dystrybutor energii elektrycznej.
– Chcemy dowiedzieć się w jaki sposób, dzięki smart grid, można zoptymalizować koszty działania operatora sieci dystrybucyjnej i jakie korzyści dla klienta końcowego może przynieść tego typu rozwiązanie – podkreśla Pomykała. – Sam projekt smart meteringu w grupie to ten i kolejny rok, więc myślę, że korzyści biznesowe też będziemy weryfikować równolegle.
Smart grid zwiększa bezpieczeństwo systemu energetycznego, pozwala m.in. efektywniej zarządzać energią i obniżać jej zużycie. Za pośrednictwem inteligentnej sieci odbiorca może być jednocześnie producentem energii, np. przez panele fotowoltaiczne czy małe elektrownie wiatrowe. Usługi typu smart grid i smart metering dają klientom także takie korzyści jak: informacje o nadwyżkach prądu i jego niedoborach, zdalna konfiguracja licznika, odcięcie lub wznowienie zasilania w czasie rzeczywistym, a przez to lepsza kontrola kosztów zużycia energii.
– Prawdziwy potencjał dla firm telekomunikacyjnych pojawi się w momencie realizacji pełnych projektów. Do tego etapu należy zrobić jeszcze kilka kroków: zweryfikować pilotaż, opłacalność tego typu inwestycji i być może zweryfikować również biznesplany ze względu na doświadczenia, które uzyskamy w programach pilotażowych – mówi Pomykała.
Do budowania smart grid – inteligentnej sieci energetycznej – zobowiązują Polskę dyrektywy europejskie. Branża z wdrażaniem nowych technologii na szeroką skalę musi poczekać na nowelizację prawa, m.in Prawa energetycznego i ustawy o odnawialnych źródłach energii.
Czytaj także
- 2024-11-29: PGE: Na dniach zapadnie decyzja inwestycyjna dla Baltica 2. Ta morska farma wiatrowa ma zacząć działać od 2027 roku
- 2024-12-02: Budowa sieci szybkiej łączności dla polskiej energetyki wchodzi w kolejny etap. Czas usuwania awarii będzie krótszy
- 2024-11-18: Sprzedaż kart telemetrycznych M2M mocno przyspieszyła. Dzięki nim internet rzeczy wspiera cyfryzację firm
- 2024-10-31: Ruszyła największa elektrownia gazowa w Polsce. Dostarczy energię dla ok. 3 mln gospodarstw
- 2024-10-01: Miasta stawiają na cyfryzację i inteligentne rozwiązania. To zwiększa ich atrakcyjność dla mieszkańców i inwestorów
- 2024-09-13: Grupa PGE wciąż zwiększa wydatki na inwestycje. Po raz pierwszy przekroczyły 4,5 mld zł
- 2024-09-16: Ligowe mecze siatkarek w poprzednim sezonie obejrzało na trybunach ponad 210 tys. widzów. Sukcesy polskiej ligi przyciągają sponsorów
- 2024-07-30: Siatkówka z coraz większym wsparciem sponsorów. Największe firmy inwestują nie tylko w drużyny narodowe, ale i ligowe kluby
- 2024-06-28: Przyspiesza dekarbonizacja ciepłownictwa. Elektrociepłownia w Bydgoszczy od przyszłego roku zrezygnuje z kolejnych kotłów węglowych
- 2024-05-29: Prezes PGE: Energetyka węglowa nie jest w stanie funkcjonować zgodnie z zasadami rynkowymi. Konieczne jest wydzielenie tego segmentu ze spółki
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
Dwa konkursy w Agencji Badań Medycznych w 2025 roku. Do wzięcia 275 mln zł
Agencja Badań Medycznych w przyszłym roku planuje ogłosić dwa konkursy. Pierwszy z nich dotyczy niekomercyjnych badań klinicznych z przewidywaną alokacją w wysokości 200 mln zł, drugi – niekomercyjnych eksperymentów badawczych z pulą w wysokości 75 mln zł. ABM zapowiada, że w 2025 roku skupi się na badaniach własnych, a także budowie rozwoju współpracy międzynarodowej.
Handel
Polscy producenci drobiu liczą na ponowne otwarcie chińskiego rynku. Kraje azjatyckie coraz ważniejszym importerem
Polska wciąż cieszy się w świecie renomą cenionego producenta mięsa drobiowego. Na eksport trafia ok. 60 proc. rocznej produkcji, czyli prawie 2 mln t. Polscy producenci walczą o silną pozycję na zagranicznych rynkach. Priorytetem jest dla nich ponowne uruchomienie eksportu do Chin, który został wstrzymany pięć lat temu ze względu na ptasią grypę. Trwa dopracowywanie szczegółów porozumienia w tej sprawie.
Finanse
Zbiórki internetowe przestały się już kojarzyć wyłącznie z finansowaniem leczenia. Ludzie zbierają także na podstawowe potrzeby i realizację marzeń
Połowa Polaków wspiera zbiórki charytatywne online – wynika z raportu przygotowanego przez SW Research dla Allegro. Najczęściej przekazujemy datki na pomoc humanitarną związaną z kataklizmami, wsparcie chorych, pomoc dzieciom czy zwierzętom. Jeszcze do niedawna zbiórki internetowe kojarzyły się głównie z finansowaniem terapii czy rehabilitacji dla ciężko chorych, ale coraz częściej ludzie zbierają na podstawowe potrzeby, takie jak żywność czy opał na zimę, ale również na realizację marzeń.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.