Newsy

Exatel przetestuje działanie inteligentnych sieci energetycznych. Wybór padł na Łódź i Białystok.

2013-05-13  |  06:25
Mówi:Wojciech Pomykała
Funkcja:Prezes zarządu
Firma:Exatel
  • MP4
  • Exatel intensywnie szuka swojego miejsca na rynku nowych usług, które w przyszłości spełnią rosnące wymagania klientów i ich potrzeby biznesowe, również w zakresie energetyki. Polski operator telekomunikacyjny będzie odpowiadał za wdrożenie programu pilotażowego budowy inteligentnej sieci energetycznej smart grid przez większościowego akcjonariusza, czyli PGE.

     – Z punktu widzenia wykorzystania kompetencji Exatela, z punktu widzenia natury projektu, jest to raczej projekt teleinformatyczny niż projekt energetyczny, bo tak naprawdę poza licznikiem i koncentratorem, który jest typowy dla obszaru energetycznego, wszystkie pozostałe obszary są obszarami teleinformatycznymi – twierdzi w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Wojciech Pomykała, prezes Exatela. – Tutaj jako spółka, która ma takie doświadczenia na rynku od wielu lat, jest w stanie wspomóc grupę w tworzeniu tej architektury, przygotowaniu odpowiedniego planu testów i integracji tego rozwiązania przed weryfikacją korzyści biznesowych.

    W ramach programu operator zainstaluje na próbę u odbiorców energii inteligentne liczniki i sprawdzi ich działanie. Wybór PGE padł na Łódź i Białystok – miasta, które znacząco różnią się od siebie pod względem zabudowy i gęstości liczników – czyli parametrów technicznych, od których zależeć będzie ewentualne wdrożenie nowych usług.

     – Chcemy zweryfikować, w jaki sposób tego typu sieci zachowują się w rożnej gęstości liczników – obszar Białegostoku nie ma gęstej zabudowy, z kolei w Łodzi mówimy o osiedlach mieszkaniowych – tłumaczy Wojciech Pomykała, prezes Exatela.

    Grupa kapitałowa PGE poprzez program pilotażowy chce pozyskać pełną wiedzę na temat możliwych do wdrożenia technologii. Exatel jest na etapie tworzenia architektury tego rozwiązania.

     – W zależności od gęstości zabudowy i od ilości liczby liczników, jakie podłączymy pod koncentrator, technologie należy wybrać w sposób adekwatny – dodaje prezes firmy.

    Na inteligentnych usługach będą mogli zaoszczędzić wszyscy – nie tylko odbiorcy końcowi, ale też operator, grupy energetyczne czy dystrybutor energii elektrycznej.

     – Chcemy dowiedzieć się w jaki sposób, dzięki smart grid, można zoptymalizować koszty działania operatora sieci dystrybucyjnej i jakie korzyści dla klienta końcowego może przynieść tego typu rozwiązanie – podkreśla Pomykała. Sam projekt smart meteringu w grupie to ten i kolejny rok, więc myślę, że korzyści biznesowe też będziemy weryfikować równolegle.

    Smart grid zwiększa bezpieczeństwo systemu energetycznego, pozwala m.in. efektywniej zarządzać energią i obniżać jej zużycie. Za pośrednictwem inteligentnej sieci odbiorca może być jednocześnie producentem energii, np. przez panele fotowoltaiczne czy małe elektrownie wiatrowe. Usługi typu smart gridsmart metering dają klientom także takie korzyści jak: informacje o nadwyżkach prądu i jego niedoborach, zdalna konfiguracja licznika, odcięcie lub wznowienie zasilania w czasie rzeczywistym, a przez to lepsza kontrola kosztów zużycia energii. 

     – Prawdziwy potencjał dla firm telekomunikacyjnych pojawi się w momencie realizacji pełnych projektów. Do tego etapu należy zrobić jeszcze kilka kroków: zweryfikować pilotaż, opłacalność tego typu inwestycji i być może zweryfikować również biznesplany ze względu na doświadczenia, które uzyskamy w programach pilotażowych – mówi Pomykała.

    Do budowania smart grid – inteligentnej sieci energetycznej – zobowiązują Polskę dyrektywy europejskie. Branża z wdrażaniem nowych technologii na szeroką skalę musi poczekać na nowelizację prawa, m.in  Prawa energetycznego i ustawy o odnawialnych źródłach energii.

    Czytaj także

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Profesjonalistów Public Relations

    Prawo

    Możliwość pozyskiwania danych z ZUS i prowadzenia zdalnych kontroli. Państwową Inspekcję Pracy czeka szereg zmian

    Instytucje kontrolujące stopniowo zmieniają swój charakter na bardziej doradczy, informacyjny i edukacyjny – wskazuje Główny Inspektor Pracy. Ta zmiana odpowiada na potrzeby procesu deregulacji prowadzonego przez rząd, który zresztą w pierwszym pakiecie uwzględnił ograniczenie liczby kontroli i ich czasu. Jednocześnie trwają prace nad wzmocnieniem PIP w ramach kamieni milowych przewidzianych w Krajowym Planie Odbudowy, w tym nadaniu jej uprawnień do przekształcania pozornych umów cywilnoprawnych w umowy o pracę.

    Prawo

    Mikro-, małe i średnie firmy liczą na lepszy dostęp do finansowania. To coraz istotniejszy klient dla sektora bankowego

    Sektor MŚP stanowi 99 proc. firm w Polsce i odpowiada za prawie połowę polskiego PKB. Dlatego od jego rozwoju w dużej mierze uzależniony jest wzrost gospodarczy. Ekonomiści wskazują jednak, że poziom inwestycji jest zbyt niski, by budować silne podstawy rozwoju. Jak  wskazuje Rzecznik MŚP, przedsiębiorcy liczą na lepszy dostęp do finansowania bankowego. Chodzi nie tylko o wsparcie inwestycji w kraju, lecz również w ekspansji zagranicznej.

    Farmacja

    E. Kopacz: Róbmy wszystko, by dzieci przyjeżdżające do Polski wchodziły w cykl kalendarza szczepień. Wiele zależy od świadomości matek

    Według danych UNICEF poziom wyszczepialności dzieci w Ukrainie wynosi 70 proc. i jest znacząco niższy niż w przypadku dzieci w Polsce. – Róbmy wszystko, żeby dzieci, które do nas przyjeżdżają, wchodziły w cykl kalendarza szczepień i pobierały szczepionki – mówi Ewa Kopacz. Jednocześnie dane Ministerstwa Zdrowia wskazują, że noworodki, które przychodzą na świat w Polsce, są szczepione w prawie 100 proc. Wciąż jest jednak pewien odsetek mam, które mimo obowiązku szczepień dla dzieci nie zamierzają tego robić. Duża w tym wina mitów krążących wokół szczepionek, podsycanych przez ruchy antyszczepionkowe.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.