Newsy

Firmy zwiększają wydatki na cyberbezpieczeństwo. Rynek zabezpieczeń wzrósł o 8 proc.

2015-08-27  |  06:35
Mówi:Edyta Kosowska
Funkcja:analityk rynku oprogramowania
Firma:IDC
  • MP4
  • Wartość rynku usług i produktów związanych z bezpieczeństwem IT w Polsce wzrosła w ubiegłym roku o 8 proc. i przekroczyła 300 mln dolarów – wynika z analizy IDC. W kolejnych pięciu latach wzrost powinien się utrzymywać na podobnym poziomie. Firmy coraz większą wagę przykładają do zabezpieczeń systemów informatycznych i zwiększają swoje wydatki. W niektórych przedsiębiorstwach stanowią one 30 proc. wszystkich nakładów na IT.

    – IDC mierzy cały rynek bezpieczeństwa IT w Polsce: usługi, oprogramowanie i urządzenia zabezpieczające. W 2014 roku wartość tego rynku przekroczyła 300 mln dol., wzrastając w stosunku do roku poprzedniego o prawie 8 proc. Przewidujemy, że do 2019 roku rynek będzie wzrastał w tempie średniorocznym około 7 proc. – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Edyta Kosowska, analityk rynku oprogramowania z IDC.

    Jak przekonuje, w segmencie oprogramowania najpopularniejsze są rozwiązania do zabezpieczenia komputerów, czyli antywirusy, antyspam czy programy antyszpiegowskie.

    – Wynika to głównie ze struktury przedsiębiorstw w Polsce – ponad 90 proc. to małe i średnie firmy. Właśnie one najczęściej kupują tę podstawową ochronę – wyjaśnia Edyta Kosowska. – W przypadku urządzeń zabezpieczających najbardziej popularne są tzw. UTM-y, które spełniają szereg funkcji, m.in. firewalla czy antywirusa. Ich popularność wynika głównie z tego, że ich instalacja i zarządzanie nimi są stosunkowo łatwe, nie wymagają skomplikowanej instalacji i integracji.

    Ubiegłoroczne badanie PwC wskazuje, że liczba ataków rośnie, w porównaniu z 2013 rokiem było ich o 48 proc. więcej.

    Kosowska podkreśla, że firmy, nawet te małe, są coraz bardziej świadome tego, że w bezpieczeństwo IT trzeba inwestować. Ataki cyberprzestępców dotyczą już nie tylko wielkich międzynarodowych firm i instytucji rządowych, lecz także mniejszych podmiotów oraz władz samorządowych.

    Z badań IDC wynika, że wysokość wydatków na cyberbezpieczeństwo zależy od branży, rodzaju prowadzonej działalności i wielkości firmy. Zupełnie inne potrzeby ma duży bank, a inne firma budowlana czy sklep internetowy.

    – Według naszych badań wielkość tych wydatków waha się od 5 do nawet 30 proc. całkowitego budżetu na rozwiązania informatyczne w firmach – wyjaśnia Edyta Kosowska. – Jeśli będziemy mieć do czynienia z małą firmą działającą tylko w internecie, może to być jakaś platforma aukcyjna czy kantor internetowy, to tu wydatki będą zdecydowanie większe niż na przykład w dużym sklepie.

    Jak wynika z badania PwC, wydatki polskich firm na cyberbezpieczeństwo wzrosły w ubiegłym roku niemal dwukrotnie w porównaniu z 2013 rokiem i wyniosły średnio 5,5 proc. budżetu przeznaczonego na IT. Kwotowo w badanych firmach nakłady wahały się od 721 tys. do 4,2 mln zł.

    IDC prognozuje, że w kolejnych latach wydatki będą rosnąć przede wszystkim w sektorze publicznym oraz w dużych firmach z branży energetycznej.

    – W dalszym ciągu rośnie też popyt w instytucjach finansowych, które muszą spełniać szereg wymogów regulacyjnych i ciągle inwestować w bezpieczeństwo – twierdzi Edyta Kosowska.

    W skali świata firmy średnie tracą przez cyberataki średnio 3 mln dol. Straty firm dużych to średnio ponad 10 mln dol. – wskazuje PwC.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Konkurs Polskie Branży PR

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Ochrona środowiska

    Polska wciąż bez strategii transformacji energetyczno-klimatycznej. Zaktualizowanie dokumentów mogłoby przyspieszyć i uporządkować ten proces

    Prace nad nowym Krajowym planem w dziedzinie energii i klimatu powinny, zgodnie z unijnymi zobowiązaniami, zakończyć się w czerwcu br., ale do tej pory nie trafił on do konsultacji społecznych. Trzydzieści organizacji branżowych i społecznych zaapelowało do Ministerstwa Klimatu i Środowiska o przyspieszenie prac nad dokumentem i jego rzetelne konsultacje. Jak podkreśliły, nie powinien on być rozpatrywany tylko jako obowiązek do wypełnienia, lecz również jako szansa na przyspieszenie i uporządkowanie procesu transformacji energetyczno-klimatycznej w kraju. Polska pozostaje jedynym państwem w UE, który nie przedstawił długoterminowej strategii określającej nasz wkład w osiągnięcie neutralności klimatycznej UE do 2050 roku.

    Bankowość

    Firmy mogą się już ubiegać o fundusze z nowej perspektywy. Opcji finansowania jest wiele, ale nie wszystkie przedsiębiorstwa o tym wiedzą

    Dla polskich firm środki UE są jedną z najchętniej wykorzystywanych form finansowania inwestycji i projektów rozwojowych. W bieżącej perspektywie finansowej na lata 2021–2027 Polska pozostanie jednym z największych beneficjentów funduszy z polityki spójności – otrzyma łącznie ok. 170 mld euro, z których duża część trafi właśnie do krajowych przedsiębiorstw. Na to nakładają się również środki z KPO i programów ramowych zarządzanych przez Komisję Europejską. Możliwości finansowania jest wiele, ale nie wszystkie firmy wiedzą, gdzie i jak ich szukać. Tutaj eksperci widzą zadanie dla banków.

    Ochrona środowiska

    Biznes chętnie inwestuje w OZE. Fotowoltaika na własnym gruncie najchętniej wybieranym rozwiązaniem

    Możliwości związanych z inwestowaniem w zieloną energię jest bardzo dużo, jednak to fotowoltaika na własnych gruntach jest najchętniej wybieranym przez biznes rozwiązaniem OZE. Specjaliści zwracają uwagę, że wydłużył się okres zwrotu z takiej inwestycji, mimo tego nadal jest atrakcyjny, szczególnie w modelu PV-as-a-service. Dlatego też firm inwestujących w produkcję energii ze słońca może wciąż przybywać.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.